شناسهٔ خبر: 26758394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وزیر خارجه آلمان:

اروپا دیگر نمی‌تواند به‌طور کامل به کاخ سفید تکیه کند

وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره اروپا گفت که دیگر نمی‌توان به طور کامل به کاخ سفید تکیه کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره اروپا گفت که دیگر نمی‌توان به طور کامل به کاخ سفید تکیه کرد.

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت اروپا دیگر نمی‌تواند به طور کامل به کاخ سفید تکیه کند.

این موضع‌گیری وزیر آلمانی یک روز پس از آن صورت گرفته که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی. بی‌. اس» اروپا را «دشمن» آمریکا خطاب کرد.

ماس در این مورد به «فونکه مدین گروپ» گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم به طور کامل به کاخ سفید تکیه کنیم. نخستین پیامد روشن می‌تواند این باشد که ما هرچه بیشتر در اروپا هماهنگ عمل کنیم و چنین چیزی فقط به وسیله اروپای مستقل و قدرتمند امکان‌پذیر می‌شود.»

ماس گفت: «وقتی رئیس‌جمهور آمریکا، اتحادیه اروپا را دشمن خطاب می‌کند متاسفانه یک بار دیگر نشان می‌دهد که سیاست آتلانتیک از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ چه وضعیتی دارد.»

وی افزود: «اروپا نباید بگذارد که خواه به وسیله حملات لفظی شدید و خواه توئیت‌های بی‌محتوا، دچار تفرقه شود.»

ترامپ که هفته گذشته با انتقادات صریح و تند از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جنجال به راه انداخت، دیروز در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه خبری «سی. بی. اس» اتحادیه اروپا را به سوءاستفاده از آمریکا در زمینه تجارت متهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که به عقیده او بزرگترین رقیب و بزرگترین دشمن آمریکا در جهان چه کسی است، گفت: «خب، فکر می‌کنم دشمنان زیادی داریم. فکر می‌کنم اتحادیه اروپا یک دشمن است، [به خاطر] کاری که در تجارت با ما می‌کنند. الان به اتحادیه اروپا فکر نمی‌کنید، اما آن‌ها یک دشمن هستند.»

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا که در هفته‌های گذشته بارها به صراحت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده، بلافاصله به سخنان ترامپ واکنش نشان داد. او در توییتر نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هر کس که می‌گوید دشمن هستند، دارد اخبار جعلی پخش می‌کند.»

«فرانس تیمرمانس» معاون رئیس کمیسیون اروپا شب گذشته در این مورد در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «وقتی بهترین دوست خود را دشمن خطاب کنی، دشمن واقعی‌ات را شاد کرده‌ای. تاریخ و ارزش‌های مشترک، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم پیوند داده است. اروپایی‌ها هرگز آمریکا را کنار نمی‌گذارند، چراکه آمریکا هم هرگز اروپا را کنار نمی‌گذارد و آنها دوستان همیشگی هستند.»

برچسب‌ها:

نظر شما