شناسهٔ خبر: 26758345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

فریاد اعتراض در شیکاگو

پس‌از کشته شدن جوان سیاهپوستی با شلیک گلوله نیروی پلیس شیکاگو، بار دیگر آتش زیر خاکستر درگیری‌ها و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های نژادپرستانه امریکا زبانه کشید و فریاد «قاتل، قاتل» در خیابان‌های شیکاگو، بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی، خطاب به نیروهای پلیس پیچید.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /قرن‌هاست که امریکا بستر مبارزه‌های مدنی و حقوق بشری برای به دست آوردن حقوق برابر صرفنظر از‌ نژاد و رنگ پوست است و آرزوی فعالان مبارزه با نژادپرستی، برابری فرصت برای تمام نژادها و ملیت‌هاست. اگرچه فعالان توانسته‌اند بخش‌هایی از خواسته‌های خود را به واقعیت نزدیک کنند اما آنچه گاه به گاه در اخبار و رسانه‌ها به گوش مخاطب می‌رسد، نشان از جا خوش کردن عقاید نژادپرستانه در لایه‌های عمیق افکار عمومی است. به گزارش «ایران» به نقل از شیکاگو تریبون، معترضان به سیاست‌های پلیس در برابر سیاهپوستان پس‌از آنکه پلیس مردی را با شلیک گلوله به قتل رساند، در خیابان‌های شیکاگو تظاهراتی را علیه خشونت‌های پلیس برپا کردند. به گزارش خبرنگار این پایگاه خبری، طی این اعتراض‌ها دست‌کم چهار نفر دستگیر شده‌اند. در جریان تظاهرات مردم شیکاگو، که در میانشان نه تنها شهروندان سیاهپوست بلکه سفیدپوست هم دیده می‌شد، میان پلیس و تظاهرکنندگان درگیری‌هایی رخ داد و مردم با بطری و سنگ به نیروهای پلیس حمله کردند و در پاسخ، پلیس هم با باتوم به استقبال معترضان رفت!

 فرد والر رئیس حفاظتی پلیس شیکاگو در کنفرانس خبری گفت: «نیروهای ما در حال گشت‌زنی بودند که به این جوان مظنون شدند، در هنگام دستگیری او  به این علت که مأموران مشکوک شده بودند که اسلحه به همراه دارد، بر اثر مقاومت و فرار مظنون، گلوله‌ای شلیک شد و ساعاتی بعد او بر اثر جراحت در بیمارستان درگذشت.» او در ادامه افزود که از صحنه این اتفاق یک قبضه سلاح نیز پیدا شده است. به گزارش «ایران» به نقل از سی‌ان‌ان، ساعاتی پس از این حادثه، پلیس شیکاگو ویدئوی درگیری پلیس با هریث آگوستوس این جوان 37 ساله را منتشر کرد که مقاومت او در برابر پلیس را به اثبات برساند. در این ویدئو به وضوح دیده می‌شود که آگوستوس دست نیروی پلیس را پس می‌زند و با چرخشی به سمت راست، خود را از دست‌های او رها می‌کند و شروع به دویدن می‌کند. اما گرین یکی از معترضان به رفتار پلیس با این ویدئو قانع نشده است و می‌گوید: «من از تاریخچه و زندگی آگوستوس چیزی نمی‌دانم. اعتراض ما به رفتار پلیس نسبت به سیاهپوستان است. انگار سیاهپوست‌ها همیشه مظنون هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار پلیس با این‌نژاد خشن و متعصبانه است.»
این اولین بار نیست که اعتراض‌هایی این‌چنینی در خیابان‌های این شهر شکل می‌گیرد. پیش از این در سال 2015 نیز یک ویدئو منتشر شد که در آن یک افسر پلیس سفیدپوست به سمت یک نوجوان سیاه‌پوست 17 ساله به‌نام لاکوان مک‌دونالد 16 بار تیراندازی کرد و خشم مردم نسبت به این حادثه بشدت افزایش یافت و خیابان‌ها مملو از حضور معترضان شد. در نتیجه این اعتراض‌ها، رئیس پلیس این شهر استعفا داد و اصلاحاتی در سیاست‌ها و برخوردهای پلیس ایجاد شد که به نظر می‌رسد باز هم نتوانسته نتایج قابل قبولی برای شهروندان شیکاگو به همراه داشته باشد. این در حالی است که افزیش آمار حملات نژادی، خاص شهر شیکاگو نیست و آمارها نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، این دست حملات در سراسر این کشور رشد چشمگیری داشته است.
 

نظر شما