شناسهٔ خبر: 26758343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نزدیک شدن ترکیه به آمریکا در سوریه

رویترز : شورای نظامی منبج اعلام کرد که آخرین گروه از نیروهای یگان مدافع خلق، منبج را ترک کردند. ستاد کل ارتش ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای از گشت‌زنی مشترک نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا در محدوده حائل منطقه منبج خبر داد. شورای شهر منبج که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) عمل می‌کند، با صدور بیانیه‌ای روز یکشنبه اعلام کرده نیروهای یگان‌های مدافع خلق به‌طور کامل از شهر منبج خارج شدند.

صاحب‌خبر -

مقام‌های ترکیه هم گفتند نیروهای آمریکا و ترکیه مشترکا مسوولیت حفظ و تامین امنیت منبج را برعهده خواهند گرفت. ستاد کل ارتش ترکیه نیز در بیانیه‌ای از گشت‌زنی نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا برای چهاردهمین بار در محدوده حائل منطقه عملیاتی سپر فرات و منبج خبر داد. طبق بیانیه ارتش ترکیه گشت‌زنی نیروهای نظامی دو کشور به‌صورت هماهنگ و مستقل در شمال سوریه انجام شده است. خروج کامل شبه‌نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) از شهر منبج در شمال سوریه به‌دنبال نقشه راهی درباره منبج بین آمریکا و ترکیه انجام گرفته است.

مقام‌های ترکیه گفتند براساس این توافق قرار شد تا شبه‌نظامیان کرد غیربومی از شهر خارج شوند و سلاح‌های سنگین نیز از کردهای محلی این شهر گرفته شود. گروه یگان‌های مدافع خلق شهر، منبج را در اوت سال ۲۰۱۶ با کمک نیروهای مسلح آمریکا تسخیر کرد و داعش را از آنجا متواری ساخت. ترکیه به یگان‌های مدافع خلق به سبب ارتباطات آن با حزب کارگران کردستان (پ‌‌ک‌ک) به‌عنوان تهدید می‌‌نگرد و می‌خواهد نیروهای آن را از مرزهای خود دور کند. ارتش ترکیه بعد از آنکه عفرین را از کنترل یگان‌های مدافع خلق خارج کرد تهدید کرد که به منبج حمله خواهد کرد. بعد از این تهدیدها مذاکراتی بین آمریکا و ترکیه انجام گرفت تا تنش بین دو کشور کاهش پیدا کند. مولود چاووش‌اوغلو دراین ارتباط گفت که عناصر یگان‌های مدافع خلق خلع‌سلاح خواهند شد و این موضوع از لحاظ آینده سوریه و همچنین برای بهبود مناسبات ترکیه با آمریکا مهم است. رسانه‌های ترکیه قبلا خبر داده‌ بودند که بعد از امضای توافق بین آمریکا و ترکیه اعضای یگان‌های مدافع خلق ظرف مدت یک ماه باید منبج را ترک کنند. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که اگر طرح مقرر برای منبج به اجرا درآید، طرح‌های مشابه برای سایر شهرهایی که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق قرار دارند مانند رقه و کوبانی نیز به اجرا در خواهند آمد. ترکیه خروج کامل نیروهای کرد از منبج را تکذیب کرده است.

نظر شما