شناسهٔ خبر: 26758283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

ممکن است ترامپ به تهران زنگ بزند

صاحب‌خبر -

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود در نشست مطبوعاتی که بیش از ۶۰ دقیقه به طول انجامید با تبریک فرا رسیدن سومین سالگرد دستیابی ایران به تفاهم برجام در ۲۳ تیرماه و با بیان اینکه از این روز با عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان یاد می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم در عرصه جهانی و بین‌المللی، همواره گفت‌وگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان مهم‌ترین عامل برای ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌ها و دوری از خصومت و کینه‌توزی منشا اثر باشد و دیپلماسی بتواند نقش مهم خود را ایفا کند.
وی در نشست خبری روز گذشته خود در خصوص دیدار روز گذشته پوتین و ترامپ در فنلاند و همچنین آیا ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در یکی از رسانه‌ها کویتی مبنی بر این که روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسراییل بوده را تکذیب کرد و گفت : چنین چیزی به هیچ وجه نمی‌تواند درست باشد. این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست های ایران آشنا هستند، بیشتر شبیه طنز است .
جدا کردن حج از مسائل سیاسی 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه اعزام حجاج ایرانی به مکه برای شرکت در مراسم حج واجب هستیم، آیا این موضوع می‌تواند زمینه‌ای را برای تغییر در روابط سیاسی دو کشور ایجاد کند؟ تصریح کرد: موضوع حج یک بحث مستقل از روابط دوجانبه ایران و عربستان است. آنچه که در دو کشور مطرح است جدا کردن بحث حج از مسائل دوجانبه و سیاسی است.
وی در مورد اعتراضات اخیر در عراق و اینکه عده‌ای گفته‌اند که ایران به دنبال تلاش برای رو کار آمدن دولت متبوع خود در این کشور است، اظهار کرد: دولت عراق در اختیار مردم عراق است. عراق کشور مستقلی است، ربطی به ایران ندارد.
سرانجام FATF 
سخنگوی وزارت خارجه در مورد فرصت داده شده برای الحاق ایران به FATF و معطل گذاشتن لایحه CFT در مجلس، گفت: این موضوع موضوعی پیچیده و حساس است. در مجلس شورای اسلامی مباحثی در این زمینه مطرح بوده، این مباحث ادامه دارد، تکلیف بخشی از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌های دیگر در سایر نهادهای مرتبط از جمله مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، امیدواریم که در نهایت روند در چارچوب منافع کشور و نظام به پیش برود.
پیامی برای ترامپ نداریم
وی در این دیدار چندین بار در معرض پرسش خبرنگاران در ارتباط با دیدار روز دوشنبه ترامپ و پوتین قرار گرفت در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدار قرار است ایران از طریق پوتین پیامی را به ترامپ بدهد؟ گفت: ما پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در محفلی چنین چیزی گفته شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است.
قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دیدار پوتین و ترامپ دیداری از پیش تعیین شده بوده و مسائل خاص خود را دارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای جمهور دو کشور اطلاعی نداریم، نباید اطلاعی هم داشته باشیم. رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال این است که ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های خود را از آلمان خارج کند، تصریح کرد: من نیز چنین خبری را خوانده و شنیده‌ام ولی ترجیح می‌دهم که بانک مرکزی که پاسخگوی مسائل پولی و بانکی هستند در این زمینه صحبت کنند.
دیدار ولایتی و پوتین
سفر اخیر «علی اکبر ولایتی»، مشاور مقام معظم رهبری به مسکو و حاشیه‌های ایجاد شده در این سفر در نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه چندین بار مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت. خبرنگاری با اشاره به سفر انجام شده گفت که مقامات روس آنچه را که ایران از محتوای مذاکرات منتشر کرده تایید نکردند که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مجموعه مذاکرات بین مقامات ایران و روسیه در جریان دیدار آقایان ولایتی و پوتین حدود دو ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفت‌وگو کردند.
وی با بیان اینکه  فکر نمی‌کنم جزئیات این مذاکرات منتشر شده باشد، گفت: چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود و به هر حال طرفین در ارتباط با این موضوع دیدگاه‌های خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند مطرح کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از افراد این را یک نوع موازی‌کاری در عرصه سیاست خارجی عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ما باید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشیم و در همین چارچوب این امر بسیار نادر است.‌وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و روسیه مبنی بر دریافت کالا در ازای فروش نفت، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم این موضوع را یکی از مقامات روس مطرح کرده و من از طرف مقامات ایرانی چنین چیزی را نشنیدم. در مورد صحت و سقم این موضوع و صلاحیت مقام روسی که چنین اظهارنظری داشته نمی‌توانم قضاوت کنم. سیاسیون می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را نیز مطرح کنند.
معطل شرکای برجامی 
قاسمی در مورد جمع‌بندی ایران از بسته پیشنهادی کشورهای عضو برجام که حدود دو هفته پیش در وین به ایران داده شد، گفت: ‌بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اصرارهایی که دیگر کشورهای عضو برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق و تداوم حضور ایران داشتند تصمیم بر این گرفته شد که مذاکراتی صورت بگیرد که ایران بتواند از مزایایی که در برجام پیش‌بینی شده است استفاده کند. 
وی با بیان اینکه در جلسات برگزار شده تاکید شد که کشورهای عضو برجام بر روی پارامترهای مورد نظر ایران کار جدی‌تری انجام دهند، گفت: نهایتا فرصت داده شد که آنها کار بیشتری را روی بسته پیشنهادیشان انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن رضایت ایران را جلب کنند و ما در همین چارچوب منتظر هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فرصت زیادی نداریم و ما نمی‌توانیم اقتصاد کشور را در گروی تصمیم‌گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام معطل بگذاریم، تصریح کرد: باید دید که پیشنهادات نهایی که داده می‌شود چگونه خواهد بود و تصمیم نهایی بر آن اساس اتخاذ خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست وین ضرب‌الاجلی را برای کشورهای عضو برجام جهت ارائه پیشنهادهای نهایی ارائه کرده است یا نه؟ گفت: مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در حال انجام است و همه آنها به سهم خودشان به صورت یکسان متعهد هستند که باید تعهد و وظایف خود را در ارتباط با این توافق انجام دهند چنان که ایران بتواند از مزایای این توافق بین‌المللی استفاده کند.
احتمال تماس ترامپ با ایران
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تصریح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید او شوخی کرده، البته ممکن است یک روزی ترامپ به تهران بزنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد. قاسمی همچنین در مورد روند تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان و آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه، تصریح کرد: بعد از تفاهمی که بین دو کشور برای تدوین این سند صورت گرفت پنج کمیته کاری بین ایران و افغانستان ایجاد شد که سه کمیته نتایج کاریشان مشخص شده است و دو کمیته باقی مانده است. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وقتی تفاهم در پنج کمیته تشکیل شده حاصل شد نشست تدوین سند جامع همکاری‌های درازمدت بین ایران و افغانستان برگزار خواهد شد و در نهایت این سند باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.
آرزوهای بلند ترامپ
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات آقای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا در تلاش است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و آیا ایران برای جلوگیری از این موضوع، رایزنی‌هایی را در این زمینه با شرکای سیاسی و اقتصادی خود در عرصه جهانی انجام داده است یا نه؟ تصریح کرد: آقای ترامپ زیاد صحبت می‌کند، زیاد خواب می‌بیند و آرزوهای زیادی دارد.
وی با بیان اینکه ادعای ترامپ گزافه‌گویی است و شدنی نیست و تجربه در موارد بسیار این موضوع را نشان داده است، تاکید کرد: ما با تمام شرکای سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان به صورت مستمر در تماس هستیم و از تمام ابزارهای خود برای خنثی کردن این توطئه‌ها و تلاش‌ها استفاده می‌کنیم.
 

برچسب‌ها:

نظر شما