شناسهٔ خبر: 26758279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«خیانتکار و نوچه پوتین»؛ انتقادات تند از ترامپ بابت کنفرانس خبری با پوتین

جریان‌های مختلف سیاسی به فاصله کوتاهی بعد از اتمام کنفرانس خبری رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور روسیه به شدت آن را محکوم کردند و دامنه انتقادات به حدی گسترده شده که ترامپ «خیانتکار» و «نوچه پوتین» خوانده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، کنفرانس خبری مشترک «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد.

این نشست که در جریان آن ترامپ از محکوم کردن روسیه به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ طفره رفت در آمریکا با واکنش‌های بسیار تند همراه شد.

«جان برنان»، رئیس سابق سیا تندترین واکنش را نشان داد و در صفحه توئیترش، رفتار ترامپ را مصداق «بزهکاری» و «خیانت» توصیف کرد. 

او در توئیترش نوشت: «عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی، به آستانه "جرائم جدی و بزهکاری" رسیده و از آن هم تجاوز کرده است. هیچ چیز کم از خیانت نداشت. سخنان ترامپ نه تنها ناشی از سبک‌مغزی بود، خودش کاملاً نوچه پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه: کجا هستید؟»

«چاک شامر»، سناتور ارشد دموکرات هم گفت که سخنان ترامپ در این کنفرانس خبری، «مخالفانمان را قوی کرد، در حالی که دفاع‌های ما و متحدانمان را تضعیف کرد.»

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین، ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی کشورش درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را زیر سوال برد و گفت که پوتین قویاً این موضوع را تکذیب کرده است.

او از قانونگذاران آمریکایی، اعضای حزب دموکرات و دیگر جریان‌های سیاسی در آمریکا هم بابت مطرح کردن پرونده تبانی روسیه با ترامپ انتقاد کرد.

شومر در توئیترش نوشت: «اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور پوتین بر علیه نهادهای مجری قانون، مقام‌های دفاعی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی آمریکا همراه شود، بی‌تدبیری، خطرناک و ضعیف است. رئیس‌جمهور خودش را به کشورمان ترجیح داده است.»

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا که از طرفداران سیاست‌های ترامپ است از او انتقاد کرد. او نوشت: «ترامپ فرصت اینکه روسیه را رسماً بابت دخالت در انتخابات پاسخگو کرده و هشدار شدیدی درباره انتخابات آتی بدهد، از دست داد.»

او اضافه کرد: «پاسخ‌های رئیس‌جمهور ترامپ را روسیه نشانه ضعف خواهد دید و این پاسخ‌های بیش از اینکه مشکلی حل کنند، مشکل ایجاد می‌کنند.»

او درباره توپی که پوتین به ترامپ داد هم نوشت: «در نهایت، اگر من بودم، آن توپ را برای پیدا کردن دستگاه‌های شنود چک می‌کردم و هرگز اجازه ورود آن به کاخ سفید را نمی‌دادم.» 

«ریچارد بور»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا گفت ترامپ بایستی هر اظهارنظری از سوی پوتین برای رد دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را «دروغ» بداند. 

«جان مک‌کین»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا این کنفرانس خبری را «اشتباهی غم‌انگیز» خواند و گفت ترامپ نتوانسته از آمریکا دفاع کند. 

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در بیانیه‌های جداگانه از سخنان ترامپ فاصله گرفته و آن را محکوم کردند.»

دامنه انتقادات به اعضای کابینه خود ترامپ هم کشیده شد. «دن کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا با رد سخنان ترامپ گفت: «ما نظرمان را درباره تلاش‌های ادامه‌دار و جامع روسیه برای تضعیف دموکراسی‌مان مطرح کرده‌ایم.» 

یک خبرنگار حوزه کاخ سفید در شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت سخنان ترامپ، مقام‌های کاخ سفید را هم به حیرت واداشته است. او نوشت: «مقام‌های کاخ سفید علناً اعتراف می‌کنند نمی‌دانند چه پاسخی به سوال‌ها درباره کنفرانس خبری ترامپ بدهند. یک مقام کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا کسی از دولت بابت حرف‌های امروز ترامپ استعفا می‌کند، به کنایه گفت: سوال خوبی است.

واکنش‌ها تنها به مرزهای آمریکا محدود نماند و در انگلیس، روزنامه ایندیپندنت، انتقادات تندی علیه ترامپ مطرح کرد.

این روزنامه نوشت: «دونالد ترامپ آنقدر ساده تحت تأثیر یک قدرت خارجی قرار می‌گیرد که عملاً به عامل روسیه تبدیل شده است.»

به زحمت می‌توان انتظار داشت ژست آشتی‌جویانه ترامپ با پوتین در میان جریان‌های سیاسی مسلط در آمریکا و اروپا با واکنشی غیر از این همراه شود. اما از یک طرف دیگر، این هم مورد انتظار است که رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیرش در هر شرایطی از سیاست‌های ترامپ حمایت کند. 

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سخنان ترامپ در این کنفرانس خبری تشکر کرد.

«بنیامین نتانیاهو» گفت: «اول از همه، من شیفته و مشتاق تعهد عمیقی شدم که رئیس‌جمهور ترامپ در این کنفرانس خبری درباره امنیت اسرائیل بیان کرد و می‌توانم بگویم که اتحاد بین اسرائیل و آمریکا هرگز به این اندازه قوی نبوده است».

 

نظر شما