شناسهٔ خبر: 26758227 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گفتگو با قهرمان وزنه برداری جوانان جهان

علی داودی:کری نمی‌خوانم اما می‌توانم برای تالاخادزه مشکل‌ساز شوم

قهرمان وزنه برداری جوانان جهان گفت: به نظرم مدال طلای بزرگسالان جهان و المپیک خیلی بالاتر از بقیه مدال ها است از این رو هیچ وقت فکر نکردم اینکه حالا قهرمان نوجوانان و جوانان جهان شده ام، خبری است و دست به کار بزرگی زده‌ام.

صاحب‌خبر -

علی داودی در گفتگو با ایسنا درباره ی عمل کردن به قولی که سال ۲۰۱۷ برای جبران نتیجه خود در مسابقات قهرمانی جوانان جهان داده بود، بیان کرد: یکی از هدف های اصلی ام این بود که نتیجه سال گذشته در مسابقات قهرمانی جوانان جهان را جبران کنم چون در این یک سال خیلی اذیت شدم و بعد از مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۷ یک روز هم استراحت نکردم. خدا را شکر به قولم عمل کردم و توانستم نتیجه سال قبل را جبران کنم. البته سال گذشته هم خیلی آماده بودم اما کسی باور نمی کرد که دستم درد می کرد و فکر می کردند خودم اوت کردم و زورم به وزنه ها نرسید.

آماده بودم که توانستم از پس حریفانم برآیم

او با اشاره به رقابت دسته فوق سنگین گفت: در رقابت با حریف ارمنی و پاکستانی با اختلاف ۲۰ کیلوگرم، توانستم قهرمان شوم و آماده بودم که توانستم از پس آنها بر بیایم. اگرچه کشورهایی چون بلاروس، روسیه و اوکراین که وزنه برداران خوبی در سنگین وزن دارند در این مسابقات نبودند اما اگر آنها هم بودند فکر می کنم باز هم ایران اول می شد.

مدال طلای مجموع مهمتر است

داودی در مورد اینکه گفته می شود اگر در حرکت سوم دوضرب وزنه کمتری گرفته می شد شاید او می توانست، مدال طلای دوضرب را هم به دست آورد، تاکید کرد: آقای رشیدی سالها تجربه مربیگری دارد. کسی که از بیرون نگاه می کند شاید فکر کند وزنه ۲۳۰ کیلوگرم خیلی خوب بوده و باید این وزنه گرفته می شد اما آنجا در یک لحظه باید وزنه انتخاب شود و این طور نیست که بتوان سه ساعت فکر کرد. ما وزنه را که بالاتر می بردیم، رقبایم هم همین کار را انجام می دادند و حریفم معلوم نبود که وزنه اش حتما بیفتد چون قابل پیش بینی نبود و همه با آمادگی بالا آمده بودند. با این حال سعی خودم را کردم اما فکر می کنم مدال مجموع مهمتر است. آخرین مدال طلای فوق سنگین جوانان جهان را بهادر مولایی در سال ۲۰۱۱ گرفته بود و خدا را شکر توانستم بعد از هفت سال دوباره ایران را صاحب مدال طلای فوق سنگین کنم.

هدفم شکستم رکورد جوانان جهان بوداما ...

قهرمان جوانان جهان در پاسخ به این پرسش که به شکستن رکوردهای جوانان جهان که در دست سعید علی حسینی هم هست، فکر کرده بود، تصریح کرد: امسال هدفم شکستن رکورد جهان بود اما در اردوی همدان به علت کمر درد، ۱۰-۱۲ روز تمرین نداشتم و پس از اینکه مصدومیتم بهتر شد کم کم تمریناتم را از سر گرفتم اما زمان کافی برای اینکه به آن وزنه ها برسم را نداشتم. فکر می کنم امسال می توانستم رکورد دوضرب جوانان جهان را بشکنم. البته تا آخر سال ۲۰۱۸ می‌توانم در تورنمنتی شرکت کنم و آن رکوردها را بشکنم.  البته خدا را شکر که رکورد دست یک ایرانی یعنی سعید علی حسینی است.

انتظارات بالا، باعث می شود حرفه ای تر تمرین کنم

داودی در مورد اینکه انتظارات از او برای نتیجه گرفتن بیشتر از گذشته شده است، گفت: دوسال پیش که قهرمان نوجوانان جهان شدم، انتظارات از من  بالا رفت والبته این انتظارات بالا خیلی به پیشرفتم کمک می کند و باعث می شود حرفه ای تر زندگی و تمریناتم را دنبال کنم. الان همه به من می گویند امید المپیک ۲۰۲۰ هستم. من نیز دارم برای المپیک ۲۰۲۰ شبانه روزتمرین می کنم. همه کارهایم با برنامه ریزی است  و برای هر ثانیه و دقیقه ام برنامه دارم. امیدوارم جواب زحماتم را بگیرم و دل مردم ایران را شاد کنم.

اگر بخواهم مثل برخی جوان ها زندگی کنم به هدفم نمی رسم

وزنه بردار فوق سنگین ایران در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به جایگاهی که بهداد سلیمی وسعید علی حسینی به آن رسیدند چه شرایطی باید برایش فراهم شود، تصریح کرد: در وهله اول نباید آسیب ببینم چون آسیب دیدگی باعث می شود ورزشکار عقب بیفتد. سال  گذشته وزنه هایی در تمرینات زدم که خیلی عالی بود اما دچار آسیب دیدگی شدم و با ۸۰ درصد آمادگی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کردم. سپس باید مثل ورزشکاران بزرگ وحرفه ای زندگی کنم. اگر شرایط فراهم باشد من هم می توانم به آن مدال ها برسم و امیدوارم شرمنده کسی نشوم. البته برای این کار باید سختی بکشم و اگر بخواهم مثل برخی جوان ها زندگی کنم به هدفم نمی رسم. قطعا آقا بهداد و سعید هم سختی کشیدند تا به جایی که هستند، رسیدند.

او ادامه داد:به اردوی تیم ملی بزرگسالان اضافه شوم خیلی برایم خوب است چون می توانم از تجربه آنها استفاده کنم و با انگیزه بیشتری کار کنم. زمانی که تیم ملی جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا رفته بود، در تیم بزرگسالان تمرین می کردم که خیلی برایم خوب بود. فکر می کنم با تمرین و تلاش می توانم به هدف هایم برسم.

اگر برادرم نبود، در استان یا نهایتا لیگ برتر وزنه می زدم

او در مورد نقشی که برادرش (محسن داودی از ملی پوشان سابق ایران) در رسیدنش به قهرمانی جوانان داشت، گفت: مشوق اصلی ام برادرم بود و قبل از اینکه من وارد وزنه بردری شوم، خانواده ام با این رشته آشنا بودند. فکر می کنم اگر برادرم نبود من در استان یا نهایتا لیگ برتر وزنه می زدم. او خیلی به من کمک کرد و از لحاظ فنی و اخلاقی تاثیر زیادی بر روی من گذاشت و اگر نبود فکر می کنم این طلای جوانان جهان هم نبود. مطمئن باشید اگر روزی علی داودی قهرمان المپیک شود، برادرش خیلی برای او زحمت کشیده است. من تاکنون خیلی از تجربیات و نصیحت های او استفاده کرده‌ام به طوری که خیلی راه ها را نرفتم و حرفه ای قدم برداشتم.

هیچ وقت فکر نکردم حالا که قهرمان نوجوانان و جوانان جهان شده‌ام، خبری است

داودی در پاسخ به این پرسش که برخی نفرات بودند که مدال نوجوانان و جوانان جهان گرفتند اما بعدا دیگری خبری از آنها نشد و آیا تلاش می کند به سرنوشت آنها دچار نشود و قدر خودش را بداند، تصریح کرد: من به تمام این مسائل فکر می کنم و دیده ام کسانی که در نوجوانان مدال گرفتند اما دیگر نیامدند. البته خیلی از وزنه برداران بزرگ هم هستند که از بزرگسالان شروع کرده اند و مدال های خوبی  گرفتند درحالی که در رده های پایه مدالی نگرفتند. مدال نوجوانان و جوانان جهان خیلی با ارزش است. البته گاهی اوقات باعث می شود وزنه بردار فکر کند با این مدال ها به کجاها رسیده است و همین بزرگترین ضربه را می زند.

او ادامه داد: به نظرم مدال طلای بزرگسالان جهان و المپیک خیلی بالاتر از بقیه مدال ها است از این رو هیچ وقت فکر نکردم اینکه حالا قهرمان نوجوانان و جوانان جهان شده ام، خبری است و دست به کار بزرگی زدم. هر مدالی می گیرم قانع نمی شوم و دنبال بهتر از آن هستم.

رقابت با بزرگان جهان خیلی به من انگیزه می‌دهد

قهرمان جوانان جهان در مورد برنامه اش برای رویداد بعدی گفت: قرار است از سه شنبه هفته آینده به اردوی تیم بزرگسالان اضافه شوم و تمریناتم را برای بزرگسالان جهان با آقای برخواه آغاز کنم. سال دیگر تمام کشورهای محروم می آیند و قطعا سطح مسابقات بالا است. من نیز با تمام وجودم تمرین می کنم . وزنه زدن در رویدادهایی مانند بزرگسالان جهان و المپیک به ورزشکار انگیزه می دهد و تمام  تلاشش را می کند تا با بالاترین آمادگی در این رویدادها شرکت کند. رقابت با بزرگان جهان خیلی به من انگیزه می دهد و این دلیلی می شود تا با قدرت در اردو شرکت کنم و اگر لایق بودم در بزرگسالان جهان شرکت کنم. آرزویم کسب مدال است اما چون سال اولم است سعی می کنم بهترین عملکردم را داشته باشم حتی اگر مدال نگیرم.

کری نمی خوانم اما اگر مشکلی پیش نیاید می توانم برای تالاخادزه مشکل ساز شوم

داودی درباره ی اینکه بعد از بهداد سلیمی و سعید علی حسینی تمام نگاه ها برای موفقیت در فوق سنگین به او است، تاکید کرد: تالاخادزه در ۲۰سالگی دو کیلوگرم کمتر از من وزنه زده بود. اما من وزنه هایی را در ۱۹ سالگی زدم که تالاخادزه در ۲۰سالگی زده بود و در وزنه برداری یک سال خیلی تفاوت دارد و خیلی کارها می توان کرد. مطمئن باشید اگر قسمت باشد و مشکلی پیش نیاید می توانم برای تالاخادزه مشکل ساز شوم. نمی خواهم کری بخوانم اما این را برای خودم هدف گذاشته ام. تالاخادزه وزنه بردار بزرگی است  و خیلی خوب کار می‌کند اما فکر می کنم اگر شرایط برایم فراهم شود می توانم او را به دردسر بیندازم و برای اینکه عنوان قوی ترین مرد جهان به ایران برگردد در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ یا نهایت المپیک ۲۰۲۰ این اتفاق رخ دهد.

برخواه حق استادی گردن من دارد

ملی پوش وزنه برداری ایران در پایان گفت: باید از چند نفر تشکر کنم که در این سالها خیلی کمک کردندو بی انصافی است اسمی از آنها نیاورم. از آقای برخواه تشکر می کنم واقعا استاد بزرگی است  و خیلی به وزنه برداری کمک می کند. از نوجوانی که وارد اردوی تیم ملی شدم خیلی برایم زحمت کشید و حق استادی گردن من دارد. از دستیارش آقای خورشیدی هم تشکر می‌کنم.

آقای مرادی در این چهار سال از همه لحاظ پشت من بود و حمایتم کرد و توجه ویژه ای به رده های پایه داشت. آقای رشیدی هم که در این ۷-۸ ماه دغدغه اش  پیشرفت ملی پوشان و وزنه برداری ایران بود و از لحظ فنی و اخلاقی کمک حال ما بود. از خانواده و برادرم تشکر می کنم در  روزهای سخت و خوب کنارم بودند و تنهایم نگذاشتند.

انتهای پیام

نظر شما