شناسهٔ خبر: 26758081 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خط قرمزهای جدید پلیس برای رانندگان متخلف ابلاغ شد

ممنوعیت رانندگی در جاده‌ها با داشتن دو تخلف

فقط در همین تیر‌ماه، 563 نفر سر صحنه تصادف، جان خود را از دست داده‌اند! این خبر را پلیس راهور ناجا اعلام می‌کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /پلیس البته از تابستانی نام می‌برد که تنها یک ماهش گذشته و هنوز ماه پر مسافرت آن یعنی «شهریور» نیامده است! و این یعنی در همین یکماه، جاده‌های کشور به اندازه سقوط یک بویینگ 747 ، تلفات انسانی به بار آورده‌اند. تأسف‌آور‌تر اینکه آمار جانباختگان در صحنه هم نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است. با وجود این همچنان «سرعت و سبقت غیرمجاز»، «خستگی و خواب‌آلودگی» و «بی‌توجهی به جلو» 3 عامل اصلی تصادفات جاده‌ای اعلام می‌شوند. سه عاملی که با سال‌های گذشته هیچ فرقی نکرده است و علت مرگ 75 درصد از جانباختگان سر صحنه تصادف محسوب می‌شود! چراکه هنوز مردم در زمان خواب‌آلودگی پشت فرمان می‌نشینند! با عجله رانندگی می‌کنند و برایشان فرقی نمی‌کند، وقتی نگاهشان رو به جلو نیست، لااقل گوشه جاده، توقف کنند! آنها با خودشان کنار آمده‌اند، پلیس ببیند، جریمه می‌شوند و اگر هم دوربینی تخلفاتشان را ثبت نکرد که شانس با آنها یار بوده است! امسال، اما پلیس خط قرمزهای جدیدی برای رانندگان متخلف وضع کرده است. محدودیت‌هایی که به رانندگان اجازه نمی‌دهد با وجود 2 تخلف بیشتر، پشت فرمان بنشینند. آن‌طور که سردار مهری، رئیس پلیس راهور می‌گوید این دستورالعمل جدید پلیس است که به سراسر کشور ابلاغ شده است. بنابراین از این پس کسی که دو تخلف انجام دهد، از ادامه سفر در جاده‌ها بازمی‌ماند. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، هم‌اکنون خط قرمزهای جدیدی به فرماندهان سراسر کشور اعلام شده است تا از تصادفات و تخلفاتی که منجر به جرح و فوت افراد می‌شود، جلوگیری کنند. استان‌های مسافرپذیر شمالی وخراسان رضوی همچنان در صدر شهرهای تصادف‌خیز کشور قرار دارند. این شهرها به گفته سردار مهری، امسال هم بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

سردار مهری با اشاره به میزان و عوامل تصادفات صورت گرفته با تأکید بر اینکه اجرای طرح تابستانه تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، ادامه می‌دهد: 20 درصد افراد به‌دلیل سرعت غیرمجاز، 40درصد به علت «خستگی، خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به جلو» و 35 درصد به‌دلیل «سبقت و سرعت غیرمجاز» سر صحنه تصادف جان باخته‌اند. او می‌گوید: 85 درصد کشته‌شدگان جاده‌های برون شهری به‌دلیل ناآگاهی مسافران به مسیر و جاده‌های تردد بوده است و 63 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح در 30 کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته که به‌دلیل بی‌توجهی به خط‌کشی و علائم راهنمایی و رانندگی صورت گرفته است، براین اساس از رانندگان درخواست می‌شود به علائم نصب شده در 30کیلومتری شهرها بیشتر توجه کنند.
سردار مهری یکی از اقدامات پلیس در سال گذشته را تشکیل قرارگاه کاهش تصادفات در سراسر کشور اعلام کرده و می‌گوید: جلسه کمیسیون پایش و ارزیابی استان‌ها در این زمینه شکل گرفته است.
روزانه 32 میلیارد تومان ضرر ناشی از تلفات رانندگی را متحمل می‌شویم
حوادث رانندگی البته روی دیگری هم دارد، در سال‌های اخیر اگرچه پلیس راهور تلاش زیادی برای فرهنگسازی و کاهش تلفات رانندگی انجام داده است اما همچنان جاده‌ها و خیابان‌ها، گلوگاه‌های مرگ رانندگان شده‌اند. تلفات البته اگر بعد انسانی داشته باشد قابل جبران نیست، اما هزینه‌های مادی تلفات رانندگی نیز نباید ساده گرفته شود. آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد که روزانه ٣٢ میلیارد تومان ضرر ناشی از تلفات را متحمل می‌شویم که باید تأکید کرد این هزینه‌ها حدود ٨ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود، این درحالی است که وقتی فردی در تصادفی کشته می‌شود ١٨٠ میلیون و زمانی که در تصادفی دچار سانحه شده یا معلول می‌شود، هزینه‌ای معادل ٢٨٠ میلیون تومان روی دست دولت می‌گذارد! شاید بپرسید آمار معلولان در سوانح رانندگی چندان زیاد نیست، از آنجا که معمولاً هنگام تلفات رانندگی، آمار کشته شدگان بیشتر در تیررس مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد، خیلی‌ها به این آمار بی‌توجه‌اند، اما باید گفت سالانه ٣٣٣ هزار ایرانی بر اثر سوانح رانندگی دچار مصدومیت می‌شوند که با احتساب هزینه‌های بالا، باید دید چه هزینه سنگینی به کشور وارد می‌شود! جالب اینکه به طور متوسط فقط حدود ٩٠ هزار نفر از مصدومان زن هستند و بیش از ٧٠ درصد این آمار به مردان و بویژه جوانان تعلق دارد، بنابراین باید به این موضوع که چه میزان نیروی کار مفید از بین رفته یا دچار معلولیت و از کار افتادگی می‌شوند هم توجه ویژه کرد و البته بهتر است به این آمار نیز دقت کنیم که طی گزارشی که در اواخر سال ٩٥ از سوی معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند. شما می‌توانید همین رقم را در میانگین تلفاتی ضرب کنید که در پایان هر سال، به کشور تحمیل می‌شود، با این توصیف باید دید که چرا همین میزان هزینه صرف اجرای راه حل‌هایی نمی‌شود که به جای دفن یک انسان، مسیر او را برای تردد، راحت و بی‌خطر کند؟
بیش از 35 درصد بودجه سلامت صرف مصدومان رانندگی می‌شود
احمد حسینی، کارشناس حوزه سلامت درخصوص هزینه‌هایی که تصادفات جاده‌ای روی دست نظام سلامت کشور می‌گذارد، می‌گوید: بر اساس آمار ارائه شده سالانه بیش از 35درصد از بودجه سلامت صرف درمان مصدومان تصادفات رانندگی در کشور می‌شود و گزارش‌های سازمان‌های ذیربط در این زمینه بیانگر آن‌است که مهم‌ترین عامل اصلی در بحث تصادفات جاده‌ای خطای انسانی بوده و ضرورت دارد در بحث کنترل و پیشگیری از حوادث جاده‌ای روی عامل انسانی اقدام‌های جدی‌تری صورت بگیرد. به‌طوری که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توان علاوه بر کاهش آمار تصادفات هزینه‌های سنگین ناشی از این محل را در حوزه بهداشت و درمان نیز به‌طور محسوسی کاهش داد. البته برای رسیدن به این هدف لازم است با آموزش و فرهنگ‌سازی به شهروندان میزان مسئولیت اجتماعی آنها را درقبال حوادث جامعه بویژه تصادفات جاده‌ای افزایش داد.

نظر شما