شناسهٔ خبر: 26757909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد بابت تغییر ناخواسته زمان قطع برق از مردم و زائران عذرخواهی کرد

خاموشی‌هایی که طبق زمان‌بندی نیست

روند افزایش دمای هوا موجب شده، تا خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده این روزها در بیشتر مناطق کشور اعمال شود و شرکت‌های توزیع برق استان‌ها نیز جدول‌هایی را برای آگاهی مردم تهیه و به اطلاع مردم برسانند تا آنان برنامه‌های خود را با آن تنظیم کنند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /با این حال، در برخی موارد زمان اعلام شده در این جدول‌ها رعایت نمی‌شود و مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد. این مشکلات در حال حاضر برای مردم بیشتر شهرهای کشور و حتی مشهد مقدس که هر روز پذیرای خیل عظیم زائران حرم رضوی است، وجود دارد.

گلایه‌های مردم
«احمدی» یکی از نانواهای منطقه «کوهسنگی» مشهد با گلایه از زمان جا به جا شدن زمان قطع برق، گفت: نانوایان زمان عمل‌آوری خمیر را با زمان قطع برق تنظیم می‌کنند، اما متأسفانه در برخی موارد ساعت خاموشی تغییر یا زمان آن افزایش می‌یابد که همین مسأله باعث ترش شدن خمیر و از بین رفتن آن می‌شود. این در شرایطی است که باید با توجه به خشکسالی فعلی، از دور ریز و اسراف همه چیز بویژه نان به‌عنوان برکت سفره جلوگیری کنیم.
«جهانشاهی» دندانپزشک مشهدی که بتازگی در مطب اجاره‌ای خود در خیابان «سجاد» این شهر فعالیت دارد نیز گفت: وقتی زمان خاموشی‌ها تغییر می‌کند هم شخص من، هم همه بیمارانم دچار سرگردانی می‌شویم و اگر خاموشی‌ها طبق جدولی که در سایت اعلام شده انجام شود می‌توان وقت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که بیماران دچار اتلاف وقت نشوند. این برنامه ناهماهنگ موجب شده تا تعداد مراجعه‌کنندگان به مطبم کاهش یابد.
 خانم «مولایی» که کارمند یکی از ادارات است هم تصریح کرد: برای تهیه غذای همسرو فرزندانم از پلوپز اتوماتیک و آرام پز استفاده می‌کنم، دیروز در شرایطی که قرار بود برق منطقه ما درمحدوده «فلکه آب» ساعت 13 قطع شود، این خاموشی 2 ساعت زودتر اعمال شد و وقتی فرزندانم به خانه رسیده بودند غذا حاضر نشده بود. در صورتی که اگر می‌دانستم قرار است برق ساعت 11 قطع شود، تهیه غذا را به روز پیش موکول می‌کردم. «نایبی» نیز که از کسبه یک برج در منطقه «آزاد شهر» است، گفت: متأسفانه تعدادی از دوستانم دیروز به علت تغییر زمان خاموشی از آسانسور استفاده کرده بودند که تا وصل برق اضطراری، حدود 15 دقیقه در این هوای گرم در آسانسور محبوس شده بودند.
خاموشی‌ها با هماهنگی مرکز کنترل شبکه‌های برق کشور
«علیرضا کاشی» سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: از یک میلیون و 550 هزار مشترک برق در این شهرستان، یک میلیون و 200 هزار مشترک خانگی هستند که 50 درصد مصرف برق مربوط به آنهاست.
وی با اشاره به اینکه اوج مصرف برق مردم مشهد در سال گذشته با یکهزار و 453 مگاوات مربوط به 18 تیرماه سال 96 بود، گفت: در حال حاضر هنوز به این رقم نرسیده‌ایم و اوج مصرف یکهزار و 450 مگاوات است، اما با هماهنگی مرکز کنترل شبکه‌های برق کشور، خاموشی برنامه‌ریزی شده داریم. به‌گفته وی به‌دلیل اینکه مشهد تنها شهر کشور است که یکهزار نقطه اتوماسیون شبکه توزیع هوشمند نیروی برق دارد، خاموشی‌ها در بلوک‌های کوچک و در نیم ساعت و در نهایت 45 دقیقه اعمال می‌شود.
کاشی افزود: در جدولی که به آگاهی مردم رسیده گفته‌ایم که این نیم ساعت تا 45 دقیقه فرضاً در ساعت 13 تا 15 اعمال می‌شود، اما در برخی موارد مرکز کنترل شبکه‌های برق کشور در یک ساعت خاص می‌گوید مردم همکاری نکرده‌اند باید صرفه‌جویی بیشتری شود. در چنین مواردی مجبور هستیم خاموشی را که فرضاً بر اساس جدول باید در ساعت 15 تا 17 رخ دهد، به ساعت 14 منتقل کنیم.
وی تأکید کرد: شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد بابت چنین اتفاق ناخواسته‌ای از مردم و زائران عذرخواهی می‌کند.سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد توضیح داد: از آنجا که در این شهرستان 7 هزار کیلومتر کابل «خود نگهدار» در شبکه فشار ضعیف به جای سیم مسی به‌کار گرفته شده، تمام عملیات تعمیر و نگهداری شبکه برق 20 هزار ولت آن به‌صورت خط گرم انجام می‌شود، یعنی احتیاج به خاموشی ندارد و مردم در طول سال خاموشی برق را لمس نمی‌کنند و این خاموشی‌های اخیر برنامه‌ریزی شده و برای کمک به شبکه سراسری است.
 
مصرف برق رو به افزایش است
وی گفت: با اعلام خاموشی‌ها و صرفه‌جویی در مصرف برق از سوی مردم انتظار کاهش 10 درصدی مصرف برق را داشتیم که متأسفانه با افزایش دمای هوا این امر محقق نشد و مصرف برق روبه افزایش رفت. وی محدودیت‌های تولید برق از طرف نیروگاه‌های آبی را از دیگر دلایل خاموشی‌های استان البرز بیان کرد و افزود: از روز جمعه گذشته برنامه زمان‌بندی قطع برق را در سایت شرکت توزیع برق استان اعلام کردیم و تاکنون نیز سعی شده طبق این برنامه خاموشی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز در پاسخ به این سؤال که چرا خاموشی‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده اتفاق نمی‌افتد، اظهار داشت: سعی شده قطع برق در زمان اعلام شده اتفاق بیفتد، البته در برخی از مناطق استان گاهی خاموشی‌ها با تفاوت 15 تا 20 دقیقه زودتر یا دیرتر از ساعات اعلام شده در جدول زمان‌بندی اتفاق می‌افتد که در واقع همان مدت 2 ساعت است که خاموشی اعلام شده و زمان بیشتری را دربرنمی گیرد. اسکندری درباره برخی از مشترکان که بیش از یک بار خاموشی در شبانه روز دارند، خاطرنشان کرد: دلیل این مسأله کاهش تولید برق است که این موضوع هم کم اتفاق افتاده است. از طرفی دیگر چرخش خاموشی‌ها 2 ساعته است. وی خاموشی‌های بیشتر از 2 ساعت در استان البرز را رد و تأکید کرد: خاموشی‌ها در استان تاکنون بیشتر از 2 ساعت نبوده است. این در حالی است که درمدت اعلام شده خاموشی‌ها در این استان، تاکنون تماس‌های زیادی از مردم در این خصوص با روزنامه «ایران» برقرار شده و زمان خاموشی‌ها را بیش از 2 ساعت عنوان کرده‌اند. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز، این استان تاکنون اوج مصرف یکهزار و 267 مگاوات را باتوجه به افزایش دمای هوا گذرانده و این میزان رو به تزاید است. به عبارتی در دمای هوای 28 درجه به بالا به ازای هر درجه افزایش، یکهزار و 500 مگاوات به بار شبکه سراسری کشور اضافه می‌شود.

نظر شما