شناسهٔ خبر: 26757631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون بنیاد مسکن:

بازسای 12 هزار واحد مسکونی زلزله کرمانشاه پایان یافت

شیراز- ایرنا- معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بازسازی 12 هزار واحد مسکونی روستایی کرمانشاه که در زلزله آبان سال 96 آسیب دیده بود پایان یافت و این واحدها تا آخر شهریور 97 به طور کامل به بهره برداری می رسد.

صاحب‌خبر -

عزیز الله مهدیان، دوشنبه در حاشیه بهره برداری از طرح های عمران روستایی در شهرستان جهرم از توابع استان فارس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زلزله کرمانشاه بیش از 30 هزار واحد مسکونی صد در صد تخریب شد که از این تعداد 20 هزار واحد روستایی و مابقی واحدهای شهری بود.
معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: با تامین منابع مالی و اعتباری 60 هزار واحد مسکونی روستایی کرمانشاه که بر اثر زلزله سال 96 نیاز به تعمیر داشتند، بازسازی و بهسازی آنها آغاز شد.
مهدیان ادامه داد: همچنین بهسازی، بازسازی و نوسازی حدود 25 هزار واحد مسکونی شهری کرمانشاه که در این زلزله آسیب دیده بودند هم اینک در دست انجام است و تا پایان سال 97 این واحد ها به بهره برداری می رسد.
معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان داشت: افزون بر این در زمین لرزه استان کرمانشاه، 12هزار واحد در شهرهای مختلف این استان از جمله سرپل ذهاب به صورت صد درصد تخریب شدند که تا پایان نیمه نخست سال 98 بازسازی آنها با رعایت آموزه های فنی و مهندسی به اتمام می رسد.
مهدیان بیان کرد: افزایش قیمت مصالح بر روند ساخت و ساز بی تاثیر نیست، اما نوسانات بازار مصالح به مردم فشاری وارد نمی کند زیرا تمهیداتی برای پیمانکاران طرف قرارداد اندیشیده‌ایم تا هزینه کمتری برای خرید مصالح پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میلگرد و فولاد به اندازه کافی ذخیره داریم، اظهار داشت: اسکلت ساختمان های روستایی را با قیمت سال 96 شروع به ساخت کردیم و هیچ افزایش قیمتی نداشته، سیمان هم به صورت رایگان پرداخت می شود و می توان با قاطعیت گفت که گرانی مصالح به مردم زلزله زده و روند کار ساخت و ساز فشار چندانی وارد نکرده است.
مهدیان، در مورد پرداخت وام ساخت و ساز به زلزله زدگان کرمانشاه گفت: تا کنون 107 هزار پرونده اعطای تسهیلات در استان کرمانشاه تشکیل شده که 100 هزار مورد برای عقد قرار داد به بانک ها معرفی شدند و در نهایت با 82 هزار نفر قرارداد منعقد شده و مابقی در نوبت دریافت وام هستند.
معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با بیان اینکه به همه آسیب‌دیدگان در زلزله کرمانشاه وام تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: برخی از آسیب‌دیدگان در زلزله به دلایل مختلف هنوز برای دریافت وام اقدام نکرده اند که امیدواریم هرچه سریع تر مبادرت به انجام این کار کنند.
زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) شامگاه بیست و یکم آبان سال 96 استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شد که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورد.
بر اثر این زمین لرزه 436 نفر در استان کرمانشاه جان باختند و به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای این استان خسارت وارد شد.
به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، بیش از 31 هزار واحد مسکونی در این زلزله به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.
6113 /6118

نظر شما