شناسهٔ خبر: 26756691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موج محکومیت اظهارات ترامپ در نشست خبری با پوتین از سوی مقامات آمریکایی

اظهارات ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین، واکنش شدید مقامات آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

موج محکومیت اظهارات ترامپ در نشست خبری با پوتین از سوی مقامات آمریکاییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست خبری مشترک امروز با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در شهر «هلسینکی» فنلاند واکنش شدید مقامات آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را برانگیخت.

پال رایان، عضو جمهوری‌خواه کنگره و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به اظهارات امروز ترامپ در بیانیه‌ای گفت: شکی نیست که روسیه در انتخابات ما دخالت کرده و به تلاش‌هایش برای تضعیف دموکراسی در آمریکا و سراسر جهان ادامه می‌دهد. نه تنها جامعه اطلاعاتی آمریکا بلکه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم این موضوع را تأیید کرده است. رئیس جمهور باید بابت اینکه روسیه متحد ما نیست سپاسگزار باشد.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت، در توییتی در واکنش به نشست خبری رؤسای جمهور آمریکا و روسیه، نوشت: کنفرانس خبری ترامپ با پوتین یک نمایش خجالت آور بود. ترامپ به جای اینکه به صراحت بگوید دخالت در انتخابات آمریکا غیرقابل قبول است، انکارهای پوتین را پذیرفت و یافته های جامعه اطلاعاتی آمریکا را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. این عادی نیست.

بیشتر بخوانید| پوتین: نگرانی‌‌ خود را درباره خروج آمریکا از برجام مطرح کردیم/ ترامپ: درباره اهمیت اعمال فشار بر ایران صحبت کردم

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، نیز در این باره گفت: اظهارات ترامپ (در نشست خبری مشترک با پوتین) درباره مسئول ندانستن مسکو در موضوع دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا، از سوی روسیه به عنوان نقطه ضعف آمریکا تعبیر خواهد شد و به جای حل مشکلات کنونی به آنها دامن خواهد زد.

جف فلیک، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، نیز گفت اینکه ترامپ آمریکا را در مورد تجاوز طلبی روسیه سرزنش کرد اقدامی شرم آور بود.

سناتور مارک وارنر، عضو ارشد دموکرات در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، نیز گفت اظهارات ترامپ درباره روسیه نقض وظایفش برای دفاع از آمریکا در مقابل دشمنان این کشور بود.

چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا، نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین، گفت: اقدام رئیس جمهور آمریکا در طرفداری از ولادیمیر پوتین در برابر مقامات قضایی، دفاعی و اطلاعاتی آمریکا ناشی از غیرمسئولانه، خطرناک و نشانه ضعف است. رئیس جمهور منافع خود را بر کشورمان ترجیح می دهد. وی افزود اکنون تردیدی نامیمون بر کاخ سفید سایه افکنده است ... میلیون ها آمریکایی می‌خواهند بدانند آیا دلیل این رفتار خطرناک ترامپ این نیست که احتمالا رئیس جمهور روسیه اطلاعات زیان‌آوری را درباره ترامپ در دست دارد؟

آدام شیف، عضو دموکرات کنگره و عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، در این باره گفت اظهارات ترامپ در هلسینکی به منزله چراغ سبزی به پوتین برای دخالت در انتخابات سال جاری (انتخابات 2018) آمریکا بود.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت ترامپ در دیدار با پوتین باعث می شود آمریکا مثل یک کشور ضعیف و سهل‌الوصولی به نظر بیاید که می توان بر آن غلبه کرد.

«جان برنان»، رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، نیز پس از اظهارات امروز ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین، او را به «خیانت» متهم کرد.

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز گفت: نشست رئیس جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین یک اشتباه هولناک بود و ترامپ نتوانست در این نشست از آمریکا دفاع کند. نشست (خبری) ترامپ و پوتین یکی از پست ترین لحظات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا بود.

دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا -که توسط خود ترامپ برای تصدی این سمت معرفی و در نهایت از سوی سنا تأیید شد- در واکنش به اظهارات امروز ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین، از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور، قاطعانه دفاع کرد. 

اریک سوالول عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا در توئیتی درباره دیدار ترامپ و پوتین و اظهارات ترامپ نوشت: شرم آور است که پرچم‌های آمریکا در محل کنفرانس ترامپ و پوتین بود، زیرا فردی که واقعا رئیس جمهور آمریکا باشد در آنجا نبود. کار رئیس جمهور آمریکا در وهله نخست محافظت از مردم آمریکاست. ترامپ واقعی نشان داد که قادر به این کار نیست و همواره در کنار روسیه است. آیا صدای هشدار آتش را نمی‌شنوید؟

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی، نوشت در روزی که ترامپ برای اتخاذ موضعی سختگیرانه در برابر روسیه از سوی منتقدان، متحدان و حتی اعضای دولتش تحت فشار بود، او نه تنها حتی یک کلمه هم از مسکو انتقاد نکرد بلکه «حماقت» جامعه اطلاعاتی کشور خودش را محکوم کرد.

انتهای پیام/

واکنش مقامات آمریکایی به نشست خبری مشترک ترامپ و پوتین

نظر شما