شناسهٔ خبر: 26756429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

از زبان حجت الاسلام سیدجعفر حق شناس

بررسی پوشش صحیح و وزین برای زن مسلمان

صاحب‌خبر - - قسمت سوم- در قسمت قبل حجت الاسلام سیدجعفر حق شناس به بحث حد و مرز پوشش و اینکه آیا حجاب محدودیت است پرداختند و در ادامه می خوانیم: * برخی استدلال می کنند که عفت فقط حجاب ظاهر نیست و می توان قلب را عفیف و پاک نگاه داشت و ضرورتی به پوشش ظاهر نیست. برخی از منتقدان حجاب نیز عملکرد منفی برخی افراد محجبه را ملاک قرار داده و می گویند حجاب دلیلی بر داشتن قلب سلیم نمی شود. نقد شما بر این دیدگاه چیست؟ آیا عفت باطنی و ظاهری لازم و ملزوم یکدیگرند؟ اگر در جامعه ای کسانی خود را منتسب به دین می کنند اما دیندار نیستند، این اشکالی به دین نیست بلکه اشکال به آن افراد است. اگر کسی پوشش چادر دارد اما از عفت نفس برخوردار نیست دلیل بر اشکال داشتن چادر نیست. وقتی راجع به مقوله دینی سخن می گوئیم نمی خواهیم بگوئیم که کل دین در این مقوله جمع شده و دین را تنزل دهیم بلکه حجاب یکی از توصیه های دینی است که باید به آن خوب عمل شود. چه بسا کسی ممکن است حجاب داشته باشد اما دهها سیئه رفتاری داشته باشد، مگر قرار است اگر کسی باحجاب شد تمام رذائل اخلاقی او از بین برود؟ البته این انتظار است که بانوان محجبه مسائل دیگر مذهب را رعایت کنند اما اینها لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. ضرب المثلی داریم که می گوید «رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ درون». اگر آقایی ژولیده از در اتاق وارد شد، می پذیریم این فرد بی نظم است لذا همیشه رابطه ای بین درون و برون است. نمی توانیم بگوئیم کسی که بی بند و باری ظاهری دارد درون او پاک است. وقتی مشکلی در درون ما شروع می شود، نمودی در بیرون پیدا می کند بعلاوه اصلا در دستورات دینی ما و در تعریف دینی، بخشی از پاکی درون این است که ظاهر را حفظ کنیم. لذا عفت درونی و بیرونی لازم و ملزوم یکدیگرند. ما معتقدیم اگر کسی از درون عفت داشت، حتما عفاف بیرونی هم می آید. بنابراین اگر کسانی از درون پاک هستند بیرون خود را هم عفیفانه نگاه دارند. اما اگر کسی حجاب نامناسبی ندارد هیچگاه اتهام بی عفتی به او نمی زنیم و اگر کسی بدحجابی کرد به همان حد بدحجابی اش باید با او تعامل کرد و بلکه باید تلاش کنیم این ارزش مثبت را به دست بیاورد و شخصیت او را منفور جلوه ندهیم. همینطور، بدحجابی او را معیار داوری نسبت به همه مسایل وی قرار ندهیم. * برخی معتقدند وضعیت حجاب در شرایط فعلی جامعه مناسب نیست و دلایلی برای آن بر می شمرند، وضعیت حجاب در جامعه کنونی از نظر شما چگونه است؟ و اگر با استدلال فوق موافق هستید، دلایل نامناسب بودن وضعیت حجاب در جامعه چیست؟ همیشه سنجش و ارزیابی باید با مقیاس صورت بگیرد، اگر بخواهیم با ارزشهای آرمانی اسلام بسنجیم، خیلی فاصله داریم و وضع حجاب وضع مطلوبی نیست. اگر خود را با برخی کشورها و جاهای دیگر بسنجیم، نسبت به آنها، شرایط بهتری داریم. اما اگر وضعیت پوشش و حجاب را در جامعه خودمان در قیاس با گذشته خود(دهه اول انقلاب) ببینیم، احساس می کنم در بخشهایی تنزل کردیم. وقتی ما تجربه گذشته خود و آن حالت آرمانی را می بینیم طبیعی است که از وضع موجود راضی نباشیم و بلکه احساس می کنیم بحث حجاب و پوشش یک حرکت رو به نزولی را طی می کند. برداشت من به عنوان کسی که سالها مطالعه در این حوزه داشته و کار کرده این است که ما حتی نسبت به گذشته هم متاسفانه در روابط زن و مرد و حفظ حریمها افول داشتیم و در برخی زمینه ها آن شرایط مطلوب و نیمه مطلوب و خیلی از چیزها را از دست دادیم بنابراین شرایط را شرایط مناسبی نمی بینم و معتقدم نباید دل خوش کنیم به اینکه گروهی زنان و مردان جامعه ما این مسائل را مراعات می کنند. بحث بدنماشدن چهره عمومی جامعه و خیابانها از نظر پوشش ولو تعدادش زیاد نباشد برای جامعه اسلامی بد است و این نشان دهنده تنزل است. این وضعیتی که در شهرهای بزرگ می بینیم و من نام آن را کودتای خزنده می گذارم که ازسالهای پیش حدود ۲۰- ۳۰ سال قبل از پشت صحنه تلاش می کند دائم این حریمها برداشته و این پوششها کم شود و از روی عمد در حال انجام است. این جریان تلاش می کند تا در جاهای مختلف این جوّ شکسته شود. مانند اینکه گروهی در ماشین یا خیابان باهم روسری ها را برمی دارند؛ این از نظر ما افول و خطاست و شرایط موجود منفی است. شکستن حریم حجاب مساله نامناسب و غلطی است و در اسلام حریم شکنی دارای اهمیت فراوانی است. اینکه چرا ما به چنین وضعیتی رسیدیم که مساله عفاف و پوشش در حال تضعیف است و شاهد مسائلی هستیم که قبلا نبودیم، مساله ای است که به سادگی نمی توان پاسخ داد. چون پدیده های اجتماعی مولود مسائل عدیده و متنوعی هستند و متقابلا برای حل آن باید به همه این دلایل پرداخت. یکی از راهکارهای مساله حجاب، بحث قانونی است اما همه آن نیست. تاخیر در ازدواج یک جوان یکی از دلایل این بدپوششی و انحراف است. جوانی که ازدواج نکرده دنبال جنس مخالف است. در دنیای امروز که می بینید این تحریکات در غرب کم است چون نیازبه جنس مخالف از راههای نامشروع و خارج از چارچوب ازدواج تأمین شده است . اما در کشور ما امروز هزاران جوان در کنار هم در جامعه حضور دارند این جوان نیاز به ازدواج دارد و این نیاز درونی و فطری اوست، وقتی ما این را فراهم نکردیم نباید انتظار مفاسد جنسی نداشته باشیم. بخش عظیمی از جامعه ما اگر به موقع ازدواج کنند یکی از بسترهای مهم انحرافات جنسی آنها کاهش می یابد یا از بین می رود گرچه علت العلل نیست. زمینه سازی های اختلاط در جامعه از عوامل دیگر شیوع انحرافات جنسی یا بی حیایی است؛ وقتی ما در جامعه زمینه ای را فراهم می کنیم که زن ومرد کنار هم اختلاط مکرر داشته باشند، طبعا این انگیزه خودنمایی بیشتر می شود. البته عوامل گسترده دیگری همچون فرهنگ سازی دستگاههای فرهنگ ساز، رسانه ها، افراد تاثیر گذار و سیاستهای فرهنگ ساز هستند که همگی زمینه بدحجابی را در جامعه فراهم می کنند. نکته دیگری که باید اشاره کرد اینکه مساله حجاب گاهی سیاسی می شود یعنی اینکه کسانی به دلیل نارضایتی از عملکرد حکومت و متولیان امر اساسا پس می زنند و عنوان می کنند چون این حکومت می خواهد ما را با اجبار باحجاب کند، ما نمی خواهیم. اگر این اشخاص، ایده های مطلوب خود را در عملکردهای حاکمیت ببینند قطعا به آموزه های حاکمیت هم تمایل پیدا می کنند. یکی از عواملی که سبب می شود مردم به آموزه های اسلامی از جمله حجاب علاقمند شوند، عملکرد صحیح و مطابق دین متولیان امور است یعنی هرچه دستگاه روحانیت و متولیان امور دینی و اجرایی بهتر عمل کنند قطعا بسیاری از کسانی که گرایش به حجاب ندارند، گرایششان بیشتر می شود. ادامه دارد...

نظر شما