شناسهٔ خبر: 26756137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از ذوق‌زدگی ترامپ تا پاسخ‌های قاطع پوتین دربارۀ ایران و برجام

بین الملل > آمریکا - دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او در هلسینکی فنلاند که بیش از ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه طول کشید به پایان رسید، و دو طرف در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روسیه‌ای او در بحبوحه نگرانی متحدان غربی آمریکا در باره توافقات احتمالی دو طرف و تحت الشعاع تحقیقات درباره دخالت احتمالی مسکو در انتخابات سال 2016 آمریکا، پایان یافت؛ نشستی که سی ان ان آن را تاریخی خواند.

رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک که پس از دیدار با همتای روس خود در هلسینکی فنلاند برگزار شد، گفت: درباره مسایل خطیر برای دو کشور صحبت کردیم، گفت وگوی سازنده و خوبی داشتیم.

دونالد ترامپ در ابتدای این دیدار خطاب به پوتین گفت آقای رئیس جمهور نخست می خواهم به شما در میزبانی موفق رقابت های جام جهانی که یکی از بهترین جام های جهانی بود، تبریک بگویم. همچنین می خواهم به سبب عملکرد تیم‌‍تان به شما تبریک بگویم. تیم شما عملکرد خوبی در این رقابت ها داشت. من بازی فینال و نیمه نهایی را تماشا کردم که بازی های خارق العاده و زیبایی بودند. از این رو، به شما تبریک می گویم.

مهمتر از همه اینکه، موضوعات مهمی برای گفتگو کردن وجود دارند. ما گفتگوهایی از تجارت گرفته تا مسائل نظامی تا موضوعات موشکی و هسته ای و چین داریم. ما کمی درباره چین صحبت کرده ایم و رئیس جمهور شی (جین پینگ) یک دوست مشترک محسوب می شود. ما به عنوان دو کشور با فرصت های بزرگی مواجه هستیم. صراحتا بگویم ما به مدت چند سال خیلی خوب با یکدیگر همراه نبوده ایم. من مدت زمان زیادی نیست که اینجا (رئیس جمهور) هستم . حدود دو سال است که اینجا هستم. ­اما روابط خارق العاده ای با یکدیگر داریم.

من همواره حتی در زمان کارزار انتخاباتی گفته ام که همراه شدن با روسیه مسئله ای خوب محسوب می شود نه این که موضوع بدی باشد. فکر می کنم جهان می خواهد شاهد همراه شدن ما با یکدیگر باشد. ما دو قدرت بزرگ هسته ای هستیم. ما 90% درصد از تسلیحات هسته ای را در اختیار داریم. اما این مسئله خوبی نیست بلکه یک موضوع بد محسوب می شود. فکر می کنم و امیدوارم که ما بتوانیم اقدام خوبی در این باره انجام دهیم زیرا این یک موضوع مثبت نیست و یک مسئله منفی محسوب می شود. از این رو، ما درباره این موضوع در میان موضوعات دیگر گفتگو خواهیم کرد.

در حالی که جهان منتظر است، من به گفتگوهای شخصی مان چشم دارم که فکر می کنم اکنون آغاز خواهد شد و سپس کل تیم ما با یکدیگر دیدار خواهند داشت . شما یک تیم با خود دارید و ما سوالات زیادی داریم که مطرح خواهیم کرد.

در اين ديدار پوتین خطاب به ترامپ گفت:«زمان آن رسیده که در مورد روابطمان اساسی گفتگو کنیم»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست مشترک خبری با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت گفتگوها میان آنها صادقانه و مثمر ثمر بود. وي گفت مواضع دو طرف در رابطه با همه موضوعات یکسان و هم جهت نبود. دو طرف نتوانستند همه مشکلات را حل و فصل کنند اما گام نخست برداشته شد.

وي گفت روابط دو طرف دوران سختی را تجربه می کند. هیچ دلیل قانع کننده ای برای اختلافات میان روسیه و آمریکا وجود ندارد و جنگ سرد به پایان رسیده است.

رئيس جمهور روسيه گفت همه شرایط برای همکاری موثر در زمینه سوریه مهیا است.

وي افزود: صلح در بلندی های جولان یک هدف مشترک است. ترامپ توجهی ویژه به این مسئله دارد و روسیه علاقمند به این مسئله است و با هدف ایجاد صلح پایدار براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام خواهد کرد.

ولاديمير پوتين درباره برنامه هسته اي ايران گفت: واشنگتن از مواضع روسیه در رابطه با توافق هسته ای ایران آگاه است. در دیدار با ترامپ نگرانی خود را از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای اعلام کردیم. توافقنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند.

پوتين گفت: موضع روسیه در خصوص توافق هسته ای (برجام) تغییر ناپذیر است.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد کشورش هرگز در انتخابات آمریکا دخالت نکرده است. وي گفت اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا کاملا بی معنی هستند.

وي افزود: اگر رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا از مقامات روسیه بخواهد از مظنونانی در این رابطه در روسیه سوالی بپرسد ما با او همکاری خواهیم کرد.

پوتين گفت آمریکا یک دولت دمکراتیک است. در یک دولت دمکراتیک تنها دادگاه می تواند مناقشه در رابطه با اتهام دخالت ادعایی را حل و فصل کند.

پوتين گفت: ترجیح می دادم دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود زیرا وی در تبلیغات انتخاباتی وعده داد روابط آمریکا و روسیه در دوران او بهبود خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین از همکاری بین دستگاه های مخفی دو کشور به ویژه در زمینه جرائم سایبری استقبال کرد.

رئیس جمهور روسیه درباره خط لوله نورد استریم دو به همتای آمریکایی خود اطمينان داد که انتقال گاز از راه اوکراین ادامه پیدا کند.

پوتين در قسمت ديگري از اظهاراتش گفت موضوع شبه جزیره کریمه از نظر روسیه یک موضوع خاتمه یافته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نيز در اين نشست مشترک خبری گفت بر اهمیت فشار بر ایران تاکید کرده است.

وي مدعي شد: هدف ما این است که ایران از نفوذ در منطقه و بلندپروازی های هسته ای خود دست بردارد.

ترامپ گفت روابط ما تغییر کرده است و دیپلماسی و مشارکت را به تنش و تخاصم ترجیح می دهیم. نشست امروز شروع یک فرآیند طولانی و گفتگوهای صریح با روسیه است. هر دو کشور را مسئول شرایط امروز حاکم بر روابط دو کشور می دانم. هر دو طرف باید سرزنش شوند.

ترامپ گفت تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا یک فاجعه برای کشور ما است. من هیچ دلیلی نمی بینم که روسیه بخواهد در (انتخابات در آمریکا) دخالت کند. اگر اطلاعات رسوا کننده یا مجرمانه ای از من در روسیه وجود داشت حتما مدت ها پیش افشا می شد. وي گفت در حوزه گاز با روسیه رقابت خواهیم کرد.

دونالد ترامپ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با ولادیمیر پوتین درباره ایران و رفتارهای منطقه ای آن هم صحبت کردید، این مطلب را مطرح کرد.

وی گفت: من اینجا سنت سربلند دیپلماسی آمریکا را ادامه می دهم، همیشه می دانیم که دیپلماسی و تعامل از مناقشه برتر است. گفت وگوی سازنده بین دو کشور برای جهان خوب است. درباره بسیاری از معضلاتی که در برابر جهان است چاره اندیشی خواهیم کرد.
ترامپ افزود: مزایای همکاری را در گذشته دیده ایم، کشورهای ما در جنگ جهانی دوم در کنار هم جنگیدند. روابط ما تاکنون به این بدی نبوده است و شاید بتوان گفت از همین چهار ساعت پیش تغییر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: برای خاموش کردن انتقاد دموکرات هایی که نمی خواهند کاری کنند، نمی توانم کاری انجام دهم، مجبورم که یک خطر سیاسی را به جان بخرم تا صلح را به ارمغان آورم، هرچه که برای آمریکا خوب باشد انجام می دهم.

ترامپ افزود: درباره دخالت روسیه در انتخابات صحبت کردم و می بایست شخصا مطرح می کردم. همچنین درباره اشاعه تسلیحات هسته ای صحبت کردیم. من و پوتین درباره طاعون تروریسم اسلامی صحبت کردیم، حملات تروریستی فاجعه بار بوده است و حتما سرویس های اطلاعاتی ما باید همکاری کنند. سال گذشته درباره حمله به سن پترزبورگ به روسیه اطلاع دادیم. 

ترامپ در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد: بر روی ایران فشار بگذاریم تا جلوی جاه طلبی های هسته ای را بگیرد و جلوی خشونتش در سراسر جهان گرفته شود. اجازه نمی دهیم ایران از کمپین مبارزه با داعش ما در منطقه سوءاستفاده کند.

ترامپ افزود: توقعات ما متکی بر واقع بینی است و دوست داریم همکاری و صلح داشته باشیم. از پوتین برای حضور در این مذاکرات برای پیشبرد امید و گفت وگو بین دو کشور تشکر می کنم. دیپلماسی ما به نفع همه خواهد بود. چند ساعت بسیار سازنده بود و به سود دو کشور است که به مذاکرات خود ادامه دهیم و امیدوارم تمام مسایلی که امروز بحث کردیم را چاره اندیشی کنیم.

خبرنگار خبرگزاری اینترفاکس روسیه از ترامپ پرسید که اخیرا گفته اید اجرایی شدن خط گازی روسیه به آلمان باعث می شود که اروپا به گروگان روسیه درآید، آیا این صحبت ها سیاسی بود یا عملی است؟

ترامپ پاسخ داد: ما به رقابت خواهیم پرداخت، امریکا بزرگترین تولیدکننده نفت وگاز است و ما باید درباره این خط لوله گازی رقابت کنیم. از نظر مکان جغرافیایی شاید به نفع روسیه باشد در این باره با مرکل صحبت کردم و البته فهمیدم که چرا این کار را کرده اند. فکر می کنم قویا به رقابت خواهیم پرداخت.

ترامپ ادامه داد: بین ما و روسیه هیچ تبانی نبوده است، کسانی را مورد تحقیق قرار می دهند که عضو کمپین ما نبودند. ما هیلاری کلینتون را شکست دادیم و باعث خجالت است که ابری بالای این انتخابات باشد. هیچ تبانی نباشد و این بر رابطه دو قدرت بزرگ هسته ای تاثیر گذاشته است و این مسخره است.

ترامپ به این سئوال که چرا باید امریکایی ها حرف شما را درباره تبانی باور کنند؟ این گونه پاسخ داد: همه این اندیشه، ناشی از شکست دموکرات ها بود. البته نتیجه انتخابات به نفع دمکرات ها بود اما ما رای الکترال را بردیم. بارها گفته ام هیچ تبانی نبود، آن موقع اصلا پوتین را نمی شناختم. اتفاقاتی است که ربطی به من ندارد و افراد هم عضو کمپین من نبوده اند.

وی افزود: اف بی آی گفت دروغی در کار نبوده است و یکی دیگر گفت که دروغ بوده است. مبارزات انتخاباتی سختی را پشت سر گذاشتم.

ترامپ در پاسخ به خبرنگار آرتی تی وی که از وی خواست درباره همکاری روسیه و آمریکا در سوریه جزئیات بیشتری ارائه کند؟ اظهار داشت: ما با اسرائیل همکاری کردیم و سالیان سال است این همکاری ادامه دارد، فکر می کنم هیچ کشوری نزدیکتر از آمریکا به اسرائیل نبوده است، پوتین هم کمک کرده است. ما در زمینه امنیت اسرائیل کاملا دوست داریم همکاری کنیم و هر دو کشور به طور مشترک همکاری می کنند. 98 درصد اراضی تصرف شده داعش بازپس گرفته شده و روسیه در خیلی زمینه ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: همکاری روسیه برای امنیت اسرائیل بسیار مهم است. نکته دیگر کمک به مردم است، من گزارش های مختلفی دیده ام که باید به مردم سوریه برای بازگشت به خانه هایشان کمک کنیم. هر دو بر این مساله توافق داریم. ارتش های ما بیشتر در کنار هم بوده اند و فکر می کنم فرماندهان ما بیشتر با هم صحبت کرده اند تا مقامات سیاسی دو کشور.

ترامپ در پاسخ خبرنگار آسوشیتدپرس که سئوال کرد پوتین هرگونه مداخله روسیه در انتخابات را تکذیب کرد اما مقامات اطلاعاتی ما تایید کردند؟ شما کدام یک را قبول دارید؟

گفت: گروه هایی داریم که می گویند چرا اف بی آی به امور دموکرات ها رسیدگی نکرد؟ منابع دموکرات ها کجاست و چرا اف بی آی آنها را مطالعه نکرد؟ می خواهم ببینم منابع کامپیوتری چیست و فکر می کنم این مساله مدتی ادامه خواهد یافت. سرور کجاست و حتی آقای پاکستانی که با دموکرات ها همکاری می کرد، 33 هزار پیام کامپیوتری ناگهان مفقود شد و مسخره است که نمی توانیم آنها را پیدا کنیم، من به نهادهای اطلاعاتی اطمینان دارم اما پوتین قویا آنرا تکذیب کرد. رئیس جمهوری پوتین هم برای همکاری به خوبی تاکید کرد و پیشنهاد خوبی داد.

لازم به یادآوری است که پوتین و ترامپ قبلا هم مذاکرات کوتاهی در سال 2017 در حاشیه اجلاس گروه بیست و سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (APEC) داشته اند.

«مایک پمپئو» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه مذاکرات جداگانه ای خواهند داشت.

بنابر اعلام سی ان ان، روسای جمهوری آمریکا و روسیه از سوی رئیس جمهوری فنلاند در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفته و پس از امضای دفتر یادبود به سالن اصلی مذاکرات می روند.

هلسینکی پیشتر نیز در سال 1975میزبان نشست های روسای جمهوری و مقامات و رهبران روسیه سابق از جمله «جرالد فورد» رئیس جمهور سابق آمریکا و «لئونید ایلیچ برژنف»سیاستمدار و رهبر شوروی سابق، «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا و «میخائیل گورباچف» رئیس پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1990 و آخرین بار در سال 1997 بین «بیل کلینتون» و «بوریس یلتسین»نخستین رئیس جمهور منتخب روسیه بوده است.

حدود دو هزار خبرنگار از 60 کشور قرار است اخبار مربوط به این نشست را پوشش دهند.

ترامپ شامگاه یکشنبه بعد از دیدار از انگلیس و اسکاتلند به همراه همسرش «ملانیا» وارد فنلاند شد.

رییس جمهوری فنلاند و همسرش صبح روز دوشنبه در اقامتگاه رسمی خود میزبان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا بود.

5252

نظر شما