شناسهٔ خبر: 26755886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 براي مقابله با تحريم‌هاي نفتي آمريکا :

ايران به مشتريان ‌ آسيايي اميد بسته است

ايران براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت و حمايت از اقتصاد خود، به مصرف‌کنندگان نفت‌ آسيايي اميد بسته است.

به گزارش ايسنا به نقل از فايننشيال تايمز، آمريکا با افزايش فشار دولت دونالد ترامپ عليه ايران، سرگرم لابي با واردکنندگان نفت مانند هند، چين، ژاپن براي اقدام آنها به پايان دادن خريد نفت از ايران است. با اين حال واشنگتن احتمال اعطاي معافيت به کشورهاي مصرف‌کننده‌اي که مايل به ادامه خريد نفت ايران هستند را مطرح کرده است.

يک تحليلگر اقتصادي ايراني که مايل نبود نامش برده شود، به فايننشيال تايمز گفت: اگر چين نفت ايران را خريداري کند ما مي‌توانيم در برابر آمريکا ايستادگي کنيم. چين تنها کشوري است که مي‌تواند به آمريکا نه بگويد.طبق آمار شرکت کپلر، چين، هند، ژاپن و کره جنوبي 65 درصد از 2.7 ميليون بشکه در روز نفتي که ايران در ماه مه صادر کرد را خريداري کردند. نفت ايران همچنين به کشورهايي در اروپا، ترکيه و ساير نقاط در خاورميانه صادر شد.

با اين حال مطبوعات داخلي ماه جاري گزارش کردند شرکت ملي نفت انتظار دارد صادراتش امسال به ميزان 500 هزار بشکه در روز کاهش پيدا کند. مقامات ايراني کاهش صادرات به ميزان حداقل يک ميليون بشکه در روز را پيش‌بيني مي‌کنند در حالي که برخي از تحليلگران حتي افت صادرات به ميزان بيش از دو ميليون بشکه در روز را پيش‌بيني کرده اند.

به نشانه تسليم در برابر فشارهاي آمريکا، کره جنوبي، ژاپن و هند آمادگي خود براي کاهش واردات از ايران را اعلام کرده اند اما همزمان سرگرم مذاکره براي دريافت معافيت از واشنگتن هستند. با اين حال احتمال بيشتري وجود دارد که چين در برابر هرگونه درخواست آمريکا براي توقف دريافت نفت از ايران اعتراض کند.

يک سخنگوي وزارت خارجه چين اظهار کرد: تحريم‌هاي يک جانبه عليه ايران بايستي متوقف شوند، زيرا اثرات منفي دارد و اين کشور همچنان به حمايت از برجام ادامه مي‌دهد.

مقامات ايراني اميدوار هستند که ديناميک‌هاي عرضه جهاني و نگراني ترامپ نسبت به تاثير افزايش قيمت نفت روي مصرف‌کنندگان آمريکايي دست آنها را قوي‌تر کند، حتي اگر عربستان سعودي و متحدانش وعده افزايش توليد به ميزان دو ميليون بشکه در روز را داده باشند.

حسين کاظم‌پور اردبيلي نماينده ايران در اوپک اظهار کرده که بازار نمي‌تواند افت چشم‌گير صادرات نفت ايران را تاب بياورد. وي در اظهاراتي خطاب به ترامپ گفت: شما اسير توانمندي‌هاي توليد عربستان سعودي و روسيه خواهيد بود و آنها قادر نيستند کار چنداني انجام دهند.

روسيه که نفت ايران را وارد مي‌کند ممکن است، نفوذ قابل توجهي داشته باشد. مسکو ايده قرارداد تهاتر کالا در برابر نفت براي تجارت نفت ايران را مطرح کرده و تهران هفته پيش از پتانسيل سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي روسي به ارزش 50 ميليارد دلار در بخش نفت و گاز اين کشور تمجيد کرد.نفت منبع اصلي ارزآوري ايران است و زماني که دولت اوباما ايران را در سال 2012 هدف تحريم قرار داد اين کشور را با مشکلات عديده‌اي مواجه ساخت با اين حال ايران پس از اجراي برجام در سال 2016 از تحريم‌ها خارج شد.

برچسب‌ها:

نظر شما