شناسهٔ خبر: 26755258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ظریف: ایران مطمئن ترین بازار برای حضور شرکای خارجی است

وزیر امورخارجه گفت: شرکای خارجی ما این واقعیت را درک کرده اند بازاری مطمئن تر و ایمن تر از ایران برای فعالیت های اقتصادی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ ایران  ـ سیاسی

«محمدجواد ظریف» عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران در تهران افزود: ممکن است بر اثر فشارها تحولات منفی در بازار رخ دهد اما همواره آنچه در روابط تجاری ایران خود را نشان داده قدرت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف تعیین شده بوده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دوران های پر فراز و نشیبی را گذرانده و از آغاز انقلاب تاکنون فشارهای زیادی بر آن اعمال شده است اما مشروعیت و پیشرفت خود را نه از منابع خارجی و نه ابزارهای دیگر یافته است؛ بلکه مشروعیت و قدرت ایران از مردم نشات می گیرد.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.
 اراده سیاسی جهان، ادامه حضور فعال در ایران است
پانزدهم تیرماه نخستین نشست کمیسیون مشترک وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضوع برجام برگزار شد.
این نشست که در پی خروج آمریکا از این توافق بین المللی برگزار شد، با صدور بیانیه ای از سوی طرف های مقابل ایران همراه بود که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را خواند. 
ظریف این بیانیه را «نشاندهنده وجود یک تعهد سیاسی» ارزیابی کرد و افزود: بعد از آن بیانیه، نشست های خوبی با حضور کارشناسان اتحادیه اروپا، چین و روسیه که همکاران بسیار نزدیک ما در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به شمار می روند، برگزار شد.
«آنها تاکید و تعهد کردند در حوزه های مورد نظر ما شامل بانک، فروش نفت به حد کنونی، تجارت، بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی، سرمایه گذاری و بویژه حضور بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند».
وی ادامه داد: همه نمایندگانی که از سوی رییس جمهوری به کشورهای مختلف سفر کردند و کشورهای عضو برجام و خارج از آن در سفرهایی که به منطقه، چین، هند و آفریقای جنوبی داشتم، یک پیام واحد را برای ایران داشتند؛ اینکه اراده سیاسی جهان بر ادامه حضور فعال در ایران است، حتی با وجود فشارهای آمریکا.
آمریکا، جهان را بر سر یک دوراهی قرار داد
ظریف گفت: جهان بر سر یک دوراهی است که آیا بپذیرد امریکا منع سیاسی و اقتصادی خود را بر بقیه دنیا تحمیل کند یا اینکه بتوانند بر اساس یک نظام قانونمند که امریکا نیز زمانی جزو پایه گذاران آن بود، به تبادلات خود ادامه دهند.
وی افزود: یقین دارم تصمیم گیری سیاسی در جهان مبتنی بر حرکت به سوی قانونمندی است اما میزان توانمندی کشورهای مختلف برای مقابله با رفتار زورمندانه و قلدرمابانه امریکا هنوز مورد سوال است.
به گفته وی، آنچه امروز باید از سوی این کشورها دیده شود «فراتر از تعهدات اعلامی و اقدامات قانونی و عملیاتی است».
وی اعلام کرد در نتیجه نشست با وزیران گروه 1+4 این هفته همکاران ما درباره تضمین روابط بانکی و ادامه فروش نفت با پنج عضو دیگر در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی دیدار می کنند و اطمینان داریم در این زمینه می توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری عصر امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امورخارجه، نمایندگان بخش خصوصی و سفیران و کارگزاران خارجی در تهران برگزار شد. 

نظر شما