شناسهٔ خبر: 26755025 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مسافران گرمازده در حسرت نسیم خنک کولر وسایل نقلیه عمومی!

صاحب‌خبر -


  با گرم شدن هوا در بیشتر شهرهای کشور برخی مشکلات از جمله ناکافی بودن برق، کم‌آبی، احتمال بروز بیماری‌های مختص فصل گرما و... بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرد.اما یکی از مشکلات شهروندان در فصل داغ تابستان که بدون وسیله نقلیه شخصی و به نیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند علاوه‌بر انتظار گاهی طولانی در زیر آفتاب سوزان برای رسیدن تاکسی یا اتوبوس، سوار شدن بر وسایل نقلیه‌ای است که خود پس از ساعت‌ها گردش در سطح شهر و تابش آفتاب داغ بر آنها تبدیل به اتاقک‌های حرارتی شده‌اند. اما ماجرا آنجا بغرنج می‌شود که شهروندان با حالتی عرق ریزان و گرمازده سوار این تاکسی یا اتوبوس‌های داغ و پر حرارت می‌شوند اما خاموش بودن کولر این خودروها چند درجه‌ای بر حرارت آنها می‌افزاید و با نگاهی حسرت‌آلود به کولر خاموش و البته بدون حوصله یا جرأت! درخواست روشن کردن آن از راننده محترم که خود باعث بحثی پرحرارت و گرمازا می‌شود آماده پیاده شدن و ادامه مسیر تا رسیدن به جایی خنک می‌شوند.
البته ممکن است در این بین برخی خودروها به وِیژه تعدادی از اتوبوس‌ها نسبت به روشن کردن هر از چندگاه کولر خودرو اقدام کنند اما متاسفانه معمولا شهروندان که گاهی با فرزندان خردسال خود سوار این خودروهای عمومی می‌شوند با وجود پرداخت هزینه استفاده از خودروی عمومی از کمترین خدمات مثل استفاده از سیستم سرمایشی محروم هستند. جالب اینکه در روزهای گذشته خبری به گوش رسید که برخی از رانندگان تاکسی در صورت استفاده از کولر کرایه بیشتری از مسافران طلب می‌کنند که این خبر با پاسخ مسئولان تاکسیرانی مواجه شد مبنی بر اینکه این اقدام تخلف است و هزینه استفاده از کولر در کرایه‌های مصوب لحاظ شده است.
 به هر حال نباید فراموش کرد که پرمخاطره بودن استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند به تمایل شهروندان از خودروهای شخصی منجر شود که این خود خساراتی برای کشور در پی خواهد داشت از جمله بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا و همچنین ترافیک سنگین در سطح شهرها که البته خود آن راننده تاکسی یا اتوبوس نیز در این ترافیک افزایش یافته قطعا آزار خواهد دید.
در این بین نیاز است مسئولان شوراهای شهر و شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسی رانی و اتوبوسرانی با وضع قوانین حمایتی و در نظر گرفتن تسهیلات تشویقی مثل تعمیر یا سرویس و شارژ رایگان کولر خودروهای عمومی رانندگان این وسایل نقلیه را به استفاده بیشتر کولر خودرو برای مسافران ترغیب کنند.
البته این رانندگان عزیز هم نباید فراموش کنند که لحظه‌ای مهمان کردن یک شهروند گرمازده در خنکای کولر خودرو، فراتر از محاسبات مادی اجر و ثوابی وصف‌ناپذیر دارد و کار خیری است با ارزش و دعای خیر این مسافرها می‌تواند باعث نزول برکت در کسب و روزی این عزیزان شود.
 

نظر شما