شناسهٔ خبر: 26754915 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

کيش و مات شدن بزرگان در روسيه

ده لحظه به ياد ماندني جام جهاني 2018

صاحب‌خبر -

شروع طوفاني رونالدو

اسپانيا به عنوان مدعي قهرماني پاي به جام جهاني گذاشت و از همان بازي اول مي خواست براي رقبا خط و نشان بکشد ولي اين رونالدو بود که در بازي نخست، تيترها را به خود اختصاص داد. پرتغال به لطف هتريک رونالدو در يکي از زيباترين بازي هاي جام جهاني 2018، موفق شد از شکست مقابل اسپانيا بگريزد و به تساوي 3-3 برسد. رونالدو با زدن گل در همان بازي اول، به رکورد گلزني پياپي در هشت تورنمنت معتبر بين المللي رسيد. اسپانيا اگرچه در آن مسابقه دو بار عقب افتاد ولي تا اواخر بازي 3-2 جلو بود که درخشش رونالدو مانع از ثبت پيروزي براي تيم هيرو شد.

ناکامي مسي مقابل ايسلند

آرژانتين نايب قهرمان جام قبل، به دنبال شروعي خوب در جام بود. آن ها در بازي نخست مقابل ايسلند قرار گرفتند و بعد از درخشش رونالدو، همه نگاه ها به مسي بود. آگوئرو گل اول آرژانتين را زد ولي ايسلندي ها جبران کردند. مسي صاحب ضربه پنالتي شد ولي هالدرسون به خوبي ستاره آرژانتين را ناکام گذاشت تا مسي براي چهارمين بار در هفت تلاش اخيرش از روي نقطه پنالتي، ناکام بماند. با ناکامي مسي در پنالتي، آرژانتين هم آن بازي را با تساوي به پايان رساند و در نهايت جام کابوس وار آن ها با شکست مقابل فرانسه پايان يافت.

ضربه آزاد ديدني کروس

شکست در مسابقه نخست براي مدافع عنوان قهرماني، کار را در گروه ششم خيلي سخت کرد. اوضاع زماني سخت تر شد که کار آن ها مقابل سوئد هم گره خورد. بازي تا دقايق پاياني 1-1 دنبال مي شد و آلمان ده نفره براي زنده نگاه داشتن اميدهاي صعودش، به دنبال سه امتياز بود اما ده نفره بودن اين تيم، کار را سخت کرده بود. در حالي که همه منتظر شنيدن سوت پايان بودند، کروس در دقيقه 95 در گوشه سمت راست نزديک به محوطه جريمه پشت ضربه آزاد ايستاد و با يک شوت کات دار ديدني، موفق شد پيروزي را براي آلمان به ارمغان آورد.

حذف ناباورانه آلمان

پيروزي مقابل سوئد موجب شد آلماني ها اميدوار به بازگشت اين تيم به جام جهاني و حضور در مراحل پاياني باشند ولي مدافع عنوان قهرماني وداعي زودهنگام با جام داشت. آن ها در ديدار مقابل کره جنوبي اگرچه يک نيمه خوب بودند و حمله کردند ولي در نيمه دوم عملکرد قابل قبولي نداشتند، در دقايق پاياني هم آن قدر جلو کشيدند که کره اي ها فرصت جولان پيدا کردند و به دو گل رسيدند تا علاوه بر ثبت يک پيروزي تاريخي، حذفي تلخ را براي ژرمن ها رقم بزنند.

باتشوايي و تيرک دروازه

بازي نه چندان مهم بلژيک و انگليس در آخرين مسابقه دور گروهي، يک اتفاق جالب داشت. در دقيقه 51 مسابقه عدنان يانوزاي با يک ضربه تماشايي بازي را 1-0 کرد، اما بعد از اين گل، باتشوايي به سمت دروازه رفت تا خوشحالي اش را با شوت کردن توپ به تور دروازه بروز دهد ولي در عوض توپ او محکم به تير خورد، کمانه کرد و به خود او برخورد کرد؛ اتفاقي که بازتاب جالبي در شبکه هاي اجتماعي داشت و سوژه خنده هواداران شد.

يورش بلژيک به ژاپن

در حالي که پيش از شروع بازي، تصور مي شد شايد اين مسابقه يکي از بازي هاي يک طرفه جام باشد ولي شرايط طور ديگري رقم خورد و اين مسابقه يکي از جذاب ترين بازي هاي جام شد. ژاپن در ابتداي نيمه دوم، در عين شگفتي به دو گل رسيد و تا اواسط نيمه دوم از رقيب پيش بود، تا اين که مارتينس دست به کار شد و با ورود فليني و چادلي، جريان بازي تغيير کرد. هر دو بازيکن گلزني کردند و فرتونگن هم اشتباهش را جبران کرد تا بلژيک با برتري 3-2 به دور بعد برسد.

پايان يک عمر ناکامي در پنالتي

انگليس در ديدار مقابل کلمبيا به گل رسيد و تا دقايق پاياني تيم صعودکننده بود ولي گل يري مينا بازي را در لحظات آخر مساوي کرد و کار به وقت اضافه و پنالتي کشيده شد. فوبياي پنالتي براي انگليسي ها اين بار به پايان رسيد و سه شيرها براي اولين بار در تاريخ جام جهاني، در ضربات پنالتي پيروز شدند. در اين ضربات مرگبار، هندرسون يک پنالتي را خراب کرد و انگليس باز هم در آستانه حذف بود ولي در نهايت ضربه داير گل شد و انگليس به دور بعد راه يافت.

ناکامي اسپانياي مدعي مقابل ميزبان

ميزبان در بازي چهارمش خودنمايي کرد و اسپانياي مدعي را از پيش رو برداشت تا شايد بزرگترين دستاوردش را در اين جام رقم بزند. اسپانياي مدعي به هر سختي که بود در گروهش اول شد و به دور بعد رسيد. اما آن ها مقابل صخره سخت دفاعي روسيه کم آوردند و کار به ضربات پنالتي کشيده شد. در پنالتي ها دخيا ناکام بود و در آن طرف آکنفيف مرد اول ميدان شد و روسيه، اسپانيا را مغلوب ساخت تا بعد از حذف از دور گروهي جام جهاني 2014، اسپانيا يک بار ديگر وداعي زود با جام جهاني داشته باشد.

فرصت از دست رفته هري کين

انگليس فقط 22 دقيقه تا حضور در فينال جام جهاني و نزديک تر شدن به روياي بازگرداندن جام به خانه فاصله داشت، اما پريشيچ براي کرواسي بازي را به تساوي کشاند و سپس در وقت هاي اضافه بود که مانژوکيچ کار انگليس را تمام کرد. اما انگليسي ها در بازي با کرواسي در نيمه اول فرصت هاي پرشماري را از دست دادند، يکي از آن ها، موقعيت هري کين در دقيقه 30 بود. موقعيتي که بايد افسوسش را خورد. او نه تنها با سوباشيچ تک به تک شد و ضربه اول را از دست داد، بلکه در يک قدمي دروازه، توپ ديگري را به تير زد تا فرصتي ايده آل را از دست بدهد.

يک فينال رويايي

در يکي از تماشايي ترين فينال هاي تاريخ جام جهاني، فرانسه موفق شد با نتيجه 4-2 کرواسي را شکست دهد و بعد از 20 سال دوباره قهرماني در جهان را جشن بگيرد. فرانسوي ها که براي سومين بار طي شش دوره اخير به فينال جام جهاني رسيده بودند، موفق شدند با تيم جوان و با صلابت خود به قهرماني برسند. بازي فينال همه خصوصيات يک مسابقه نهايي را داشت.

براي اولين بار در تاريخ فينال جام هاي جهاني، گل به خودي ثبت شد، براي اولين بار از VAR در فينال استفاده شد. امباپه بعد از پله دومين بازيکن جوان تاريخ شد که در فينال جام جهاني گل مي زند. فرانسه هم نخستين تيم بعد از برزيل 1970 شد که در فينال جام جهاني، 4 گل مي زند. ديديه دشان هم سومين مرد در فوتبال شد که هم به عنوان بازيکن و هم مربي، جام را بالاي سر مي برد.

نظر شما