شناسهٔ خبر: 26754783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین: نگرانی‌‌ خود را درباره خروج آمریکا از برجام مطرح کردیم/ ترامپ: درباره اهمیت اعمال فشار بر ایران صحبت کردم

روسای جمهور روسیه و آمریکا پس از دیدار خود در کاخ ریاست‌ جمهوری فنلاند در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند گفت: ما نگرانی‌ خود را درباره خروج آمریکا از برجام ابراز کردیم.

او افزود: ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته‌ای خود را به آژانس واگذار کرده و این توافق ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

پوتین افزود: روسیه هرگز در انتخابات آمریکا دخالت نکرده و نخواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: دوران جنگ سرد به پایان رسیده است. مشکلات در روابط دو طرف هیچ دلیل منطقی ندارد.

پوتین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که آیا می‌خواستید ترامپ در انتخابات پیروز شود، گفت: می‌خواستم که او پیروز شود، زیرا درباره عادی‌سازی روابط میان روسیه و آمریکا سخن می‌گفت.

ولادیمیر پوتین همچنین در دست داشتن اطلاعات حساس درباره رئیس جمهور آمریکا و اعضای خانواده او (برای باج خواهی از ترامپ) را رد کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: باید اوضاع ارتفاعات جولان بر اساس توافق اسرائیل با سوریه رسیدگی شود. روسیه و آمریکا می‌توانند در زمینه حل بحران انسانی در سوریه با یکدیگر همکاری کنند.

دونالد ترامپ نیز گفت: روابط روسیه و آمریکا در هیچ زمانی بدتر از مقطع کنونی نبوده، اما از ۴ ساعت پیش شرایط تغییر کرده است.

او افزود: روسیه و آمریکا باید برای یافتن راه‌های همکاری در جهت تأمین منافع مشترک تلاش کنند.

ترامپ همچنین مدعی شد: درباره اهمیت اعمال فشار بر ایران برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور (‌!) و اقدامات آن در منطقه با پوتین صحبت کردم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: آمریکا و روسیه صاحب ۹۵ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند و اینکه روابط دو کشور دچار مشکل باشد، مضحک است.

پوتین در بخشی از این کنفرانس خبری توپ جام جهانی را از یکی از حاضران گرفت، آن را به ترامپ داد و (با اشاره به مسئله سوریه) گفت: توپ در زمین شماست.

ترامپ در پاسخ گفت: این توپ به پسرم بارون می‌رسد.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات رئیس جمهور روسیه را باور می‌کند یا جامعه اطلاعاتی آمریکا را، گفت: سرور‌های کمیته ملی حزب دموکرات کجاست؟ ایمیل‌های کلینتون کجا هستند؟ دلیلی نمی‌بینم که چرا روسیه باید سرور کمیته ملی حزب دموکرات را هک کرده باشد.

او افزود: دلیلی نمی‌بینم که چرا روسیه باید در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا دخالت کرده باشد.

ترامپ درباره سوریه و رژیم صهیونیستی گفت: ما با اسرائیل همکاری کردیم و سالیان سال است این همکاری ادامه دارد، فکر می‌کنم هیچ کشوری نزدیکتر از آمریکا به اسرائیل نبوده است. پوتین هم کمک کرده است. ما در زمینه امنیت اسرائیل کاملا دوست داریم همکاری کنیم و هر دو کشور به طور مشترک همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

کنفرانس خبری مشترک پوتین و ترامپ

نظر شما