شناسهٔ خبر: 26754568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سازمان مرکزی تعاون روستایی :

مهمترین هدف دولت جلوگیری از خروج آب است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: امروز مهمترین هدف دولت در حوضه داخلی جلوگیری از خروج آب و در عین حال تفاهم با کشور همجوار برای بهره برداری مشترک و تثبیت حقابه و استفاده از حقابه ملی در قلمرو سرزمینی است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /حسین شیرزاد در گردهمایی مدیران تعاونی های تولید کشاورزی افزود: تاکنون 448 آبخوان زیرزمینی مشترک و مرزی در سطح جهان شناخته شده است .

وی اظهارداشت: برنامه ریزی بهره برداری از منابع آب های مرزی در جهان و ایران باتکیه برانتقال آب حوضه های مرزی به حوضه داخلی استوار است و بهترین الگوی آن هم، در محدوده هایی که بدلیل ساختار ژئومرفولوژیک یا سیاسی و یا ناهمگنی فضایی دو سوی مرز چنین امکانی وجود ندارد، رویکردهای متفاوتی شکل گرفته که زمینه بهره برداری مناسب و پایدار از منابع آب مرزی که از کشور خارج می‌شود، فراهم می سازد.
شیرزاد تصریح کرد: براساس سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی، طرح جامع شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی رودخانه های مرزی کشور در 6 استان با مساحت 216 هزار و 805 هکتار که شامل استانهای آذربایجان شرقی در سه شهرستان با مساحت 18 هزار و 840 هکتار , آذربایجان غربی در 6 شهرستان با مساحت61 هزار و 570 هکتار , اردبیل در چهار شهرستان با مساحت 37 هزار و 888 هکتار , ایلام در چهار شهرستان با مساحت 29 هزار و 694 هکتار , کرمانشاه در هفت شهرستان با مساحت 52 هزار و سه هکتار , کردستان در سه شهرستان با مساحت 16 هزار و 810 هکتار در دست اجرا قرار دارد و بطور کلی طرح در 6 استان , 27 شهرستان و در قالب 74 پروژه اجراء می شود.
به گفته وی، وضعیت مطالعات و اجرای نظامهای بهره برداری در کل طرح شامل 107 هزار و 684 هکتار در دست اجراء ، 111 هزار . 439 هکتار آماده بهره برداری می شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همجوار دارای مرزهای آبی متعدد و متنوعی است و نزدیک به 22درصد (یکهزار و 918 کیلومتر) از مرز مشترک کشور را 26 رودخانه کوچک و بزرگ تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: بزرگترین مرز رودخانه ای مربوط به روخانه ارس به طول 475 کیلومتر و کوچکترین مرز رودخانه ای مربوط به رودخانه دیرج به طول 2.5 کیلومتر و قسمتی از مرز مشترک ایران با عراق است .
شیرزاد گفت: اکنون 10 درصد از کل منابع آب تجدیدپذیر کشور (حدود 130 میلیارد مترمکعب) از منابع ورودی، از حوضه‌های مشترک با کشورهای همجوار تامین می‌شود که با توجه به بحران عمومی آب در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: حجم کل آب خروجی از کشور به طور معمول در بیلان‌های سالانه منعکس نمی‌شود حدود سه تا چهار درصد کل آب تجدیدپذیر برآورد می‌شود و در نتیجه موضوع اولویت برنامه ریزی راهبردی مدیریت منابع آب در این حوضه‌ها و قلمرو سرزمینی مرزی، از اولویت و اهمیت ویژه برخوردار شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران شفاف سازی جنبه های حقوقی اختلافات بر سر رودخانه های مرزی و شفاف سازی در مورد حق و حقوق و اختیارات دولتهای ساحلی می تواند راهگشای حل تنش و حتی جلوگیری از بروز تنش باشد.
به گزارش ایرنا، امروز رودخانه هیرمند با حوزه آبریزی به وسعت 350 هزار کیلومتر مربع، بزرگترین رود فلات ایران و کشور افغانستان است. این رود با طول قریب به یکهزار و 100 کیلومتر طولانی‌ترین رود در جنوب آسیا بین سند و دجله و فرات محسوب می‌شود و از ارتفاعات کوه‌های بابایغما در شمال غرب کابل در منطقه هزاره‌جات سرچشمه می گیرد که در مناطق مرکزی افغانستان قرار دارد و از ولایات قندهار، هلمند و نیمروز می‌گذرد و به مرز مشترک ایران و افغانستان می‌رسد، و بالاخره وارد تالاب بین المللی هامون و دریاچه های آن می شود.
به تازگی مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی در کشور از پیشرفت فیزیکی 74 درصدی برخوردار است، گفت: اکنون 112 هزار هکتار از اراضی مزبور آماده بهره برداری است./سازمان مرکزی تعاون روستایی

نظر شما