شناسهٔ خبر: 26754139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

زنگنه خطاب به سعودیها: اوپک برای تولید بیش ازسهمیه مجوز نداد

صاحب‌خبر -
خرداد:وزیر نفت در نامه‌ای به وزیر نفت عربستان اعلام کرد: در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هیچ مجوزی برای افزایش تولید بیش از سهمیه تعیین شده در نشست یکصد و هفتاد و یکم و همچنین بازتوزیع سهمیه تعهدهای تعدیل تولید میان کشورهای عضو صادر نشد.

به گزارش خردادبه نقل از وزارت نفت، «بیژن زنگنه» در نامه‌ای به «خالد الفالح» وزیر صنعت، انرژی و منابع معدنی عربستان یادآوری کرد: قطعنامه مصوب نشست یکصد و هفتاد و چهارم اوپک تصمیم مهمی است که مسئولیت‌پذیری اعضا به اهداف سازمان را نشان‌ می دهد.
وی یادآوری کرد مطابق تصمیم نشست یکصد و هفتاد و چهارم اعضای اوپک که اوایل خردادماه برگزار شد، کشورهای عضو متعهد شدند از ابتدای ژوئیه 2018 (مرداد) سطح پایبندی خود را به تعهد تعدیل تولید به 100 درصد برسانند. 
زنگنه تصریح کرد: اما این تصمیم، نه مجوزی برای افزایش تولید بیشتر از سهمیه تعیین شده برای کشورها و نه مجوزی برای بازتوزیع سهمیه تعهدهای تعدیل تولید میان کشورهای عضو است.
وزیر نفت درباره کمیته مشترک فنی وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه نیز اضافه کرد: مطابق با تصمیم‌های نشست یکصد و هفتاد و یکم اوپک، این کمیته حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های این سازمان را ندارد و وظیفه آن فقط نظارت و گزارش میزان پایبندی کشورها به تعهدهای تعدیل تولید یکایک آنها طبق روال پیشین است.
زنگنه اضافه کرد: به نظر من، در بحث تولید و مراعات سهمیه‌ها، فقط تصمیم‌های اوپک اعتبار دارد که با اجماع وزیران کشورهای عضو اتخاذ شده است و باید ملاک عمل اعضا قرار گیرد. 
«در این زمینه، کمیته مشترک فنی وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه بر اساس ماموریتی که برای آن تعریف شده است، باید به نظارت و گزارش سطح تولید و میزان پایبندی کشورها به تعهدات خود اقدام کند».
وی همچنین از ارسال نامه‌ وزیر صنعت، انرژی و منابع معدنی عربستان درباره کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک- غیراوپک و گزارش میزان پایبندی کشورهای حاضر در بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک به تعهدهای خود تشکر کرد. 
وزیر نفت همچنین در این نامه، توزیع این نامه از سوی دبیرخانه اوپک میان رییسان هیات های نمایندگی عضو را خواستار شد.

**مصوبات نشست 174 اوپک 
به گزارش ایرنا، اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان که در اوایل خردادماه برگزار شد، بر پایبندی 100درصدی به توافق همکاری اوپک که نوامبر 2016 حاصل شده بود، تاکید کردند.
بر اساس بیانیه نشست، توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای (یک میلیون و 200 هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
با توجه به اینکه اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیش از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود 152درصد (با کاهش 2 میلیون و 800 هزار بشکه ای تولید نفت) است، تصمیم گرفته شد میزان تعهد از 152 به 100 درصد کاهش یابد.
با این تصمیم، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، بر اساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به 100درصد می‌رسد.
در صورت عملی شدن این تصمیم، مقدار بشکه‌های اضافی که وارد بازارهای جهانی می شود به معنای افزایش تولید نیست و فقط به منزله کاهش میزان پایبندی از 150 درصد به 100 درصد است.
قرار است کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، تولید را رصد کند و به رییس کنفرانس گزارش کند.
البته هیچ عددی در این بیانیه اعلام نشده است و در ماه‎های آتی این عدد مشخص می‌شود اما کارشناسان از ظرفیت یک میلیون بشکه ای افزایش تولید خبر می دهند.
با این وجود، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان به تازگی اعلام کرده است: کمیته مشترک نظارت بر توافق اوپک و متحدانش، از این پس دیگر تبعیت کشورها از سهمیه های تک تک اعضا را ملاک ارزیابی قرار نخواهد داد و از این پس سقف تولید جمعی اعضای توافق ملاک عمل است.
وی اعلام کرده بود: تغییر رویکرد از گزارش دهی پایبندی تک تک کشورها به سهمیه تعیین شده به سمت گزارش دهی تبعیت کلی اعضا از سقف تولید، در واکنش به تصمیم 23 ژوئن کشورهای عضو و غیر عضو اوپک اتخاذ خواهد شد که بر اساس آن میزان پایبندی کلی اعضا به توافق کاهش تولید باید به 100 درصد برسد.
ایران، این موضع گیری وزیر نفت عربستان را بر خلاف مصوبات نشست یکصد و هفتاد و چهارم اوپک می داند.

برچسب‌ها:

نظر شما