شناسهٔ خبر: 26753300 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نگاهی کوتاه به یک ورزش سفید به نام «کاراته»

ورزش‌های رزمی، طرفداران خاص خودش را دارد و از آنجایی که با گروه خونی بسیاری از افراد سازگار نیست می‌توان گفت که برای پیشرفت و موفقیت در ورزش‌های رزمی باید به این سبک ورزش‌ها علاقه خاصی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ورزش های رزمی در بین افراد طرفداران خاص خودش را دارد و از آنجایی که با گروه خونی بسیاری از افراد سازگار نیست می توان گفت که برای پیشرفت و موفقیت در ورزش های رزمی باید به این سبک ورزش ها علاقه خاصی داشته باشند تا بنوعی از آن زده نشوند.

یکی از این ورزش های رزمی کاراته است که در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد این ورزش سفید را به شما معرفی نماید، پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

کاراته ورزشی است با ریشه ژاپنی که هدف آن این است که بدن را وسیله ای تخصصی جهت حمله ودفاع نماید. در واقع ورزشی است که درقالب مبارزه بین 2 نفر اجرا می گردد.

بیشتر بخوانید: سرگذشت ورزش واترپلو 

کاراته در لغت به دو واژه کارا یعنی خالی (Empty) و ته به معنای دست (Hand) تقسیم می شود که معنای کلی کاراته ، دو (راه کاراته)، مبارزه با دست خالی (بدون سلاح) می باشد که در این راه دل و ذهن از تمام خواسته های دنیوی و غرور بی جا، خالی ونهایتا فرد می بایست بر نفس اماره خویش فایق آید.

نوعی هنر رزمی متعلق به جزایر ریوکیو است، جایی که امروز در اوکیناوای ژاپن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تغذیه در ورزش ووشو 

این رشته ورزشی از ترکیب روش های جنگی بومی و محلی این منطقه معروف به ته (معنی تحت اللفظی: دست) پدید آمده است.

کاراته یک هنر رزمی مبتنی بر ضربه زدن است که از ضربات مشت، لگد، زانو، آرنج و تکنیک های دستِ باز مانند دست چاقویی تشکیل می شود.

نگاهی کوتاه به یک ورزش سفید به نام کاراته

در برخی سبک ها فنون گلاویزی، قفل مفصل، مهاری، پرتابی و ضربه به نقاط حساس نیز آموزش داده می شود. هنرجویان این رشته «کاراته کا» نامیده می شوند.

کاراته دارای قدمتی 2 هزار ساله است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن «بودیدهاراما» است که حدود ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته است.

بیشتر بخوانید: معرفی ورزش پينت بال 

وی که از پیشوایان مذهبی بودایی بود، به تنهایی از هند به راه افتاد و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتری خود و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی بسیار مشکل موجود در آن زمان به چین رسید و در ایالت «هون نان» و «معبد شائولین» اقامت گزید.

تعالیم بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و رعایت پرهیزکاری بود.

وی ۹ سال رنج و ریاضت همراه با تفکر و برای این که شاگردانش نیز بتوانند در مقابل ساعت های طولانی تفکر و اندیشه تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دین را سد راه خود می دیدند به مبارزه و مقابله برخیزند ۱۸ حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی است.

ورزش کاراته امروزی شکل تکامل یافته ای از کمپوی چینی (بوکس چینی) که نوعی رشته سنتی در ووشو می باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده می شد.

از هنگامی که حکومت های استبدادی در چین سلسله کینک ۱۶۴۴ سلسله ساتسوما در اوکیناوا به منظور جلوگیری از ورزیده شدن مخالفان و نیز تحت کنترل درآوردن مردم قانون منع استفاده از شمشیر را به مورد اجرا گذاشتند و به جمع آوری سلاح های رزمی اقدام نمودند مردم به سوی آموزش هنر مبارزه با دست خالی روی آوردند که همین امر باعث شکوفایی هرچه بیشتر کاراته شد.

بیشتر بخوانید: روایت جالب بازیگر معروف از باشگاه کاراته خانگی اش 

در سال ۱۹۲۱ یکی از بزرگ ترین استادان کاراته جزیره اوکیناوا گیچین فونا کوشی ۱۸۶۸–۱۹۵۷ توانست با قدرت و ظرافت تمام ورزش کاراته را به ژاپن معرفی نماید و برخی دیگر از هنر جویان که تحت تعلیم بزرگ ترین استادان اوکیناوا قرار گرفته بودند، تکنیک های سنتی را با یکدیگر ترکیب نموده و سبک های متعددی از کاراته را به وجود آوردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما