شناسهٔ خبر: 26752921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رضایی با اشاره به تاکید رهبری بر تقویت روابط خارجی:

ساختار دیپلماسی کشور نیازمند تحول مدیریتی است/ لزوم دوری جُستن دستگاه دیپلماسی از رخوت و سستی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر تحول مدیریتی در ساختار دیپلماسی کشور، گفت: وزارت خارجه دچار نوعی رخوت در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌الملل شده است.

صاحب‌خبر -

محمد ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت و تاکید ایشان بر تقویت روابط خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: عملکرد وزارت خارجه با توجه به بار مسئولیتی که بر دوش دارد نشان از اجرای وظایف به نحو مطلوب انجام نیست. از این رو رخوت و سستی در دیپلماسی حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی مشاهده می‌شود.

نماینده مردم خمین در مجلس شوراسی اسلامی، تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور دستگاه دیپلماسی باید جدی‌تر و پُرکارتر باشد و به همسایه‌ها به شکل ویژه همانگونه که در سند چشم انداز و سیاست‌ها ابلاغی رهبری در حوزه خارجی آمده، توجه شود. همچنین با توجه به توطئه‌چینی دشمنان باید فعال‌تر از گذشته عمل کند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی با جدیت و ارداه بیشتر باید منافع جمهوری اسلامی را تامین کند، بخشی از نواقص به دلیل ساختار وزارت امور خارجه است و از سوی دیگر انگیزه لازم در میان مسئولان دستگاه دپلماسی دیده نمی‌شود، به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی در تحقق اهداف و برنامه‌ریزی خیلی جدی نبوده است.

رضای یادآور شد: هرچند ساختار وزارت امور خارجه نیازمند اصلاح است اما خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد، البته اگر دستگاه دیپلماسی به کمک مجلس نیاز داشته باشد می‌تواند با ارایه لایحه‌ای درخواست خود را مطرح کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه ساختار وزارت خارجه تنبل و سنگین شده و نمی‌تواند آنگونه که باید و شاید به وظایف خود جامه عمل بپوشاند، لذا این دستگاه به تحول مدیریتی نیاز دارد و به ویژه در بُعد اقتصادی ملزم به ایجاد معاونت اقتصادی و تقویت دیپلماسی اقتصادی شده اما تاکنون تحرک جدی در این بخش دیده نشده است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ مقام معظم رهبری در دیدار با رویس‌جمهور و اعضای هیات دولت ضمن تاکید بر تهیه نقشه راه اقتصادی و گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی، گفت: به جز موارد معدودی همچون امریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هر چه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد./

پایان پیام

نظر شما