شناسهٔ خبر: 26752525 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هدررفت سرمایه ملی در معابر کشور

سمنان- ایرنا - ناوگان عمومی فرسوده علاوه بر مصرف سه برابری سوخت، افزایش آلاینده‌های زیست محیطی و تهدید سلامت انسان‌ها در واقع خسارتهایی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند که باید هرچه زودتر جلوی هدررفت این سرمایه ملی را گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود اکنون 7.7 درصد خودروهای کشور فرسوده هستند که شامل بیش از یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو می شود.
این خودروها به اعتقاد کارشناسان 60 تا 100 درصد بیشتر از خودروهای صفر کیلومتر سوخت مصرف می کنند که با اسقاط آن ها سالانه 400 میلیون لیتر سوخت صرف جویی می شود.
نوسازی این ناوگان با هدف افزایش رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و رفع چالشهای فراروی ذیربط ، نیازمند برنامه ریزی اصولی، حمایت دولت به ویژه ارایه تسهیلات مناسب است.
کارشناسان امر مقدار خسارتهای افزایش مصرف سوخت، مرگ و میر در تصادفات و آلودگی محیط زیست ناشی از فرسودگی ناوگان عمومی را سالانه میلیاردها ریال اعلام می کنند که با این مقدار پول در واقع می توان بخشی از نارسایی جامعه را بهبود بخشید.
به عنوان نمونه بر اساس گزارشهای رسمی، در سال 1393 بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد که کاهش 13 هزار میلیارد ریالی در هزینه های اقتصادی را به همراه داشت.
همچنین بین سال های 85 تا 96 تعداد یک میلیون و 230 هزار خودروی فرسوده در کشور از رده خارج شد این آمار در سال گذشته به 170 هزار خودرو رسید.
در شرایط کنونی به تاکید صاحبنظران، اسقاط خودروهای فرسوده با هدف کاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهری، کاهش سطح آلایندگی ها، افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل، افزایش بهره وری و بهبود مدیریت سامانه حمل و نقل کشور و استان سمنان باید در اولویت اجرا قرار گیرد.
در همین راستا دولت تدبیر و امید یکی از راهبردهای سال جاری را نوسازی ناوگان عمومی فرسوده و بافت فرسوده قرار داد که همه برنامه ریزان امر باید برای تحقق این مهم تلاش مضاعف کنند.
در زمان حاضر 210 مرکز فعال اسقاط خودرو در کشور فعالیت دارد که ظرفیت اسقاط آن ها سالانه بیش از 1.5 میلیون دستگاه است.
برنامه سالهای 96 و97 از رده خارج کردن 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده است اما به دلایلی تا امروز فقط برای 160 هزار دستگاه از این خودروها اجرایی شد.
در سمنان 50 درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار این استان فرسوده است و عمر بالای تاکسی های درون شهری و مینی بوس و سواریهای بیرون شهری هم دغدغه ای است که باید برای آن تدابیری اساسی اندیشید. در این استان چهار مرکز اسقاط خودروهای سبگ و سنگین فعالیت دارد.

**65 هزار دستگاه کامیون در کشور فرسوده است
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده از محل ماده 12 رفع موانع تولید 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود.
غلامرضا کاتب گفت: تلاش می شود نوسازی و جایگزینی این تعداد کامیونهای فرسوده که مقرر است در پنج سال انجام شود، در سال آینده سهم یک پنجم مدت زمان پیش بینی حدود 12 تا 13 هزار کامیون محقق شود.
وی در خصوص حمایت دولت از ظرفیت های موجود در کشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، تصریح کرد: عواملی همچون اعتبارات پیش بینی شده، آمادگی بانک های عامل در این موضوع نقش مهمی دارند ولی هدف گذاری برای نوسازی آن بخش از ناوگان فرسوده طی پنج سال انجام یافته و امید است تحقق یابد.
کاتب از پرداخت 9 درصد از نرخ سود و تسهیلات ارزان توسط متقاضیان خبر داد و ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت مشترک با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان نماینده دولت از تسهیلات با نرخ 18 درصد بانکها تنها نیمی از آن را از مالکان و متقاضیان نوسازی دریافت و بقیه را از محل صرفه جویی تامین می کنند.
این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل با شروع این طرح گفت:با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده کامیون ها و کشنده ها با سن بالاتر از 35 سال، طرح نوسازی ناوگان با اعطای تسهیلاتی برابر 80 درصد از قیمت خودرو اجرایی می گردد.
وی ادامه داد: تمام کامیون ها و کشنده های فرسوده بالای 10 تن که دارای کارت هوشمند از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده و در یک سال گذشته حداقل 12 مورد بارنامه و پنج هزار کیلومتر کارکرد و یا چهار مورد راهنامه در حمل و نقل بین المللی (CMR) باشد، مشمول این طرح می شوند.

**نوسازی ناوگان عمومی نیازمند بازنگری در قوانین
استاد دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: نوسازی بیش از یکهزار و 200 خودرو سنگین باری و سواری استان سمنان با هدف افزایش رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و رفع چالشهای فرارو، نیازمند برنامه ریزی اصولی، حمایت دولت به ویژه تسهیلات مناسب است.
عباسی ترحمی گفت: حمل و نقل برون شهری شامل 2 حوزه ناوگان حمل بار و مسافربری است که اکنون حمل و نقل برون شهری در سمنان براساس آمار اداره کل حمل و نقل و پایانه های در هر 2 بخش وضعیت خوبی ندارد.
وی به فعالیت 2 هزار و 500 دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش ناوگان حمل بار این استان اشاره کرد و افزود : سن فرسودگی ناوگان حمل بار 25 سال است که اکنون 50 درصد این تعداد ناوگان فرسوده بوده که تاکنون اقدامی برای نوسازی آن در استان و کشور صورت نگرفته است.
وی با بیان این که نوسازی ناوگان عمومی در سال 97 در اولویت کاری دولت قرار دارد،افزود:توسعه در بخش گردشگری، صنعتی استان بدون نوسازی ناوگان عمومی امکان پذیر نیست.
ترحمی با اشاره به اشغال خودروهای سنگین پرخطر و دودزا در جاده‌های ایران و عواقب ناشی از آن، تصریح کرد : طبق گزارش دریافتی دولت تلاش خودروهای با عمر 77 سال را نوسازی کند تا خطرات حاکم بر جاده‌ها و عواقب زیست محیطی آن بکاهد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: ناوگان فرسوده سه برابر ناوگان نوسازی شده مصرف انرژی دارد که موجب افزایش هدر رفت حامل های انرژی و بالا رفتن کرایه برای تامین دخل و خرج می شود.
ترحمی ادامه داد: بازنگری اساسی در شیوه های نوسازی ، تغییر شیوه اعطای تسهیلات مانند اجاره به شرط تملیک ناوگان عمومی و استفاده از توانمندی های کارخانه های تولیدات این ناوگان از راهکارهای ترغیب مالکان ناوگان فرسوده برای نوسازی است.
وی بیان داشت : درآمد ناچیز و ناوگان فرسوده و خرابی های پیاپی آن گذران زندگی را برای رانندگان دشوار کرده و موجب بروز بیماری های روحی مانند افسردگی شده است.
ترحمی اضافه کرد : کاهش سود تسهیلات بانکی و اقساط آن نقش موثری در نوسازی ناوگان حمل و نقل دارد.

** صرف جویی روزانه 13 میلیون لیتر با نوسازی ناوگان عمومی
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و روانی ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان و کمک‌کاران آنان از مزایای نوسازی ناوگان عمومی برشمرد.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: به گفته وزیر راه، بر اساس پیمایشی که در چند کلان شهر انجام شد، 77 درصد از منابع آلوده کننده‌ هوای این مناطق به وسایل متحرک که از این میان 25 درصد آن به کامیون‌های درون‌شهری و 30 درصد آن به اتوبوس‌های واحد و سرویس‌های اداری تعلق دارد.
وی اظهارداشت: سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی 45 درصد است و این درصدها برای کلانشهرهای ایران رقم پایینی است که موجب تردد خودروهای خصوصی در ارقام بسیار بزرگ است.
وی ادامه داد: تنها در کلان شهرها تردد روزانه بیش از ۵۵۰ هزار خودرو شخصی از حومه و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی دارد و هم آثار آلوده کننده و هم کاهش سرعت ترافیک و توقف های طولانی می شود.
حسن بیگی ادامه داد: توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه‌ی این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوسازی ناوگان عمومی می‌تواند روزانه ۱۳میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی موثر باشد.
به گفته وی با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حمل و نقل بین‌المللی و امکان ترانزیت در تمام بخش های حمل و نقل در دستور کار جهانی قرار دارد،به ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است.

**نقش 45 درصدی ناوگان عمومی در تصادفات جاده ای
مسوول مراکز اسقاط اداره کل حمل و نقل وپایانه های استان سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود : در استان سه مرکز معاینه فنی سنگین وجود دارد و در شهرستان دامغان هم در حال احداث است.
مهدی رجایی فرد گفت : ترمز ،لقی فرمان و آلودگی زیست محیطی سه شاخصه اصلی مورد بررسی در مراکز معاینه فنی است که این سه شاخصه مهمترین عوامل در سختی وقوع سوانح رانندگی شناخته شده است.
وی ادامه داد : در سال 96 در حدود یک هزار و 800 دستگاه خودروی سبک و سنگین و در هشت ماهه امسال یک هزار و 600 دستگاه خودروی سبک و سنگین فرسوده اسقاط شدند.
رجایی فرد اظهارداشت: براساس آمار در 45 درصد سوانح رانندگی منجر فوت در کشور فرسودگی ناوگان نقش مهمی دارد و در 60 درصد تصادفات منجر به فوت و نقص عضو در سمنان مربوط به خستگی و خواب آلودگی راننده است.
به گفته رجایی فرد اکنون بیش از 50 درصد مینی بوس های استان فرسوده و در حال تردد و خرید و فروش هستند.
وی الزام معاینه فنی برای خرید و فروش خودروها و ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده بالای 50 سال عمر را گامی مثبت در جهت از رده خارج کردن ماشین های فرسوده ارزیابی کرد.
رجایی فرد تصریح کرد : باید در آمار 300 کشته و 30 هزار مجروح در سوانح رانندگی استان تامل کرد و مانع ازبین رفتن سرمایه های ملی شد.
وی ارایه تسهیلات با مدت بازپرداخت منطقی و اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به تردد ناوگان فرسوده و حذف ناوگان مسافری شخصی و غیرمجاز را از راهکارهای نوسازی ناوگان فرسوده برشمرد.

** ناوگان فرسوده باعث هدررفت سرمایه ملی می شود
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا افزود: ناوگان فرسوده با توجه به مصرف سه برابری سوخت در مقایسه با خودروهای نو، علاوه بر هدررفت حامل های انرژی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی و تهدید سلامت انسان‌ها در واقع خسارتهایی بر اقتصاد ملی تحمیل می کند.
احمد همتی با تاکید بر ضرورت توجه دولت و تشدید در اجرای این طرح گفت: دولت تدبیر و امید باید با جدیت بیشتری به مسأله حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف از جمله کلان شهرها، در بحث متروها و انواع اتوبوس‌ها ورود کند.
وی با بیان این که، پرداخت سهم بودجه‌ای ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی دولت به صلاح کشور است و دولت باید در این مسأله با جدیت بیشتری ورود کند، افزود: با نوسازی ناوگان‌های عمومی ترغیب مردم برای استفاده از آن افزایش یافته و این امر راهکاری برای مهار تک‌ سرنشینی‌ها ، آلودگی هوا و مصرف انرژی خواهد بود.
وی با بیان این که حمایت و تلاش دولت برای عملیاتی شدن هر چه سریع ‌تر این طرح، در کاهش مصرف حامل‌های انرژی اثرگذار است، ادامه داد: نوسازی ناوگان عمومی که به موازات آن با افزایش رغبت مردم در استفاده از این خودروها همراه است، ترافیک‌های شهرها را کاهش داده و مانع از اتلاف وقت و مختل شدن امور خواهد شد.
همتی بیان داشت: در همان حد که بودجه برای حمل و نقل عمومی مصوب می‌شود باید مورد عنایت و توجه قرار گیرد تا روز به روز شاهد رغبت مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی باشیم.
وی خاطرنشان کرد : در استان سمنان مذاکراتی با شهرداری‌ها و شوراهای شهر شده که آیا می‌توان در بحث حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه ها و آلودگی‌ها اقدامی صورت گیرد یا خیر.
همتی ادامه داد: ناوگان‌های فرسوده سه برابر ناوگان نو سوخت مصرف می کند و این امر علاوه بر هدررفت حامل های انرژی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی، تهدید جدی برای سلامت انسان‌هاست.

**نوسازی ناوگان عمومی مانع هدر رفت سوخت می شود
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری سمنان، متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی را بیش از هشت سال و تعداد تاکسی های این شهرستان را حدود یک هزار و پنجاه دستگاه اعلام کرد.
مجید کاشی با بیان این که این سازمان از سال 94 تاکنون به نوسازی 215 دستگاه تاکسی اقدام کرد و افزود: عمر یک تاکسی براساس بخش نامه ابلاغی 10 سال است که اکنون 50 درصد ناوگان تاکسیرانی این شهرستان باید نوسازی شود.
وی بالا بودن نرخ سود بانکی، بالا بودن مبلغ بازپرداخت تسهیلات و کیفیت بسیار پایین خودرو های اختصاص داده شده به ناوگان تاکسیرانی مانند سمند و پژو را برخی از مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده برشمرد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری سمنان استقرار مرکز اسقاط تاکسی های فرسوده در شورآباد تهران
را از دیگر موانع نوسازی ناوگان تاکسیرانی برشمرد.
کاشی اظهارداشت : مسوولیت تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان دیزل درون شهری و صدور پروانه فعالیت برای آن ها برعهده این سازمان است که در قبال آن برای دارندگان تاکسی فرسوده در سامانه تاکسی هلدینگ نوسازی ناوگان به صورت ثبت نام و اعطای وام از هشت تا 16 درصد برای نوسازی اقدام می کند.
وی پایین بودن قیمت خرید ناوگان فرسوده توسط دولت نسبت به فروش در بازار آزاد را از دیگر موانع نوسازی ناوگان اعلام و اضافه کرد: نوسازی ناوگان موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش درآمد رانندگان، اشتغالزایی بیشتر و به توجیه اقتصادی برای نوسازی مالکان تاکسی های فرسوده منجر می شود.
کاشی افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست، کاهش ظرفیت های تولید و ایجاد اشتغال، هزینه نگهداری و تعمیرات خودروهای فرسوده، مشکلات ایمنی و ترافیکی، افزایش زمان سفر و خسارت به زیرساخت های شهری را از جمله خسارت ها ناوگان فرسوده بر اقتصاد کشور ذکر کرد.

**ناوگان عمومی هوای سمنان را آلوده می کند
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان گفت: فرسودگی ناوگان عمومی تاثیر بسزایی در آلودگی هوا دارد و سامانه حمل و نقل درون شهری از پایتخت تا استان های کشور مانند سمنان دچار مشکل و ضعف است.
مصطفی نظری تصریح کرد: از سال 86 تا 90 برای تامین ناوگان عمومی کل کشور اعتبارات خوبی برای خرید اتوبوس های یارانه ای تخصیص یافت ولی از سال 90 هیچ اتوبوس یارانه ای به این ناوگان در مرکز استان تخصیص داده نشد.
وی تصریح کرد: اکنون به طور متوسط عمر ناوگان عمومی بیش از 10 سال و مکاتبات بسیاری برای تامین اعتبار برای خرید اتوبوس های یارانه ای و نوسازی ناوگان صورت گرفته که تاکنون نتیجه ای نداشته است.
وی اعتبار موردنیاز برای نوسازی ناوگان عمومی را حداقل 200 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد : تاکنون با وجود مکاتبات انجام شده اقدامی برای تامین اعتبار نوسازی ناوگان این شهرستان صورت نگرفته است.
نظری بیان داشت : اکنون با همکاری معاون و شهردار سمنان 2 دستگاه اتوبوس هر کدام به قیمت پنج میلیارد و 710 میلیون ریال خریداری شده و 2 دستگاه دیگر به همت شهردار وقت در حال خریداری است.
وی اضافه کرد: از 100 دستگاه اتوبوس موردنیاز سمنان از سال 90 تاکنون چهار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری خریداری و به ناوگان عمومی درون شهری مرکز استان سمنان اضافه شده است.
نظری وضعیت موجود را امیدوارکننده ندانست تاکید کرد: با بهبود شرایط اعطای تسهیلات و هم افزایی مسوولان استانی و شهرستانی می توان مشکل این بخش را برطرف کرد.
بیش از یک هزار نفر راننده در حوزه حمل‌ و نقل مسافر سمنان فعالیت دارند.
سال گذشته دست کم 2 میلیون مسافر و بیش از هشت میلیون تن کالا به وسیله ناوگان عمومی درون شهری و باری این استان جابه جا شدند.
6026/7339

نظر شما