شناسهٔ خبر: 26751805 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پوتین ترامپ را یک ساعت منتظر گذاشت

طرف روسی تلاش می کند این پیام را به رئیس جمهور آمریکا بدهد که نمی تواند مانند روسای اروپایی در اجلاس ناتو، با ولادیمیر پوتین هم برخورد کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش را برای دیدار هلسینکی یک ساعت منتظر گذاشت.
محمد الاحمد خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در هلسینکی، درباره سخنان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین گفت: مسئله قابل توجه آن است که رئیس جمهور روسیه با حدود یک ساعت تاخیر در این دیدار شرکت کرد و دونالد ترامپ را منتظر گذاشت. این مسئله، تحلیل ها و بحث های زیادی را به همراه خواهد داشت تا مشخص شود آیا از سوی روسها عمدی بوده است؟ زیرا در چنین نشست هایی، برنامه ریزی بسیار دقیق است. شاید طرف روسی تلاش می کند این پیام را به رئیس جمهور آمریکا بدهد که نمی تواند مانند روسای اروپایی در اجلاس ناتو، با ولادیمیر پوتین هم برخورد کند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2406129" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2178661/2406129?width=340&height=240"></script></div>

خبرنگار این شبکه افزود: قرار است پوتین و ترامپ در نشستی در پشت درهای بسته شرکت کنند که فقط دو مترجم در آن حضور خواهند داشت. در اجلاس ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور هم شاهد چنین اقدامی بودیم. این شرایط، ابهامات درباره ماهیت مسایل مورد بحث بین ترامپ و پوتین را تشدید خواهد کرد. به ویژه که دستور کار مشخصی برای این دیدار تعیین نشده است. بسیاری از گزارش ها نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا بر خلاف روسای جمهوری قبلی این کشور، با متحدان واشنگتن درباره دیدار با ولادیمیر پوتین هماهنگی نکرده است. اروپاییها به همین علت نگران آن هستند ترامپ که نمی توان سیاست ها و رفتارهای او را پیش بینی کرد، امتیازات بزرگی به روسیه بدهد و ائتلاف های جهانی را تغییر دهد.
وی خاطر نشان کرد: به طور گسترده این تصور وجود دارد که پنج مسئله اصلی رقابت تسلیحاتی و لزوم تمدید معاهده راهبردی استارت بین دو کشور، مسئله سوریه و اعمال فشار آمریکا بر روسیه برای دور کردن گروه های وابسته به ایران از مرزهای جنوبی سوریه، مسئله اوکراین و تشویق روسیه به توقف حمایت از جدایی طلبان در این کشور، مسئله ایران که برای دولت ترامپ اهمیت و اولویت زیادی دارد و مسئله دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح می شود.
مسئله دخالت روسیه در انتخابات برای افکار عمومی آمریکا اهمیت زیادی دارد، به ویژه که این اجلاس پس از طرح اتهامات جدید وزارت دادگستری آمریکا به دوازده افسر اطلاعاتی روسی در این باره صورت می گیرد. ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا آن است که روسها برای تاثیر گذاشتن بر این انتخابات به نفع ترامپ تلاش کردند. بسیاری از اعضای کنگره در پی طرح این اتهامات، خواستار لغو دیدار ترامپ با پوتین شده بودند. این تصور وجود دارد که ترامپ تلاش می کند به ضرر منافع ملی آمریکا، به روسیه نزدیک شود. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز امروز مقاله قابل توجهی با عنوان «ترامپ خائن» داشت که در آن، رئیس جمهور آمریکا را به تلاش برای توجیه دخالت های روسیه متهم کرد. نویسنده این مقاله تاکید کرد ترامپ تلاش می کند بر خلاف منافع ملی آمریکا، ثابت کند که روسها در این انتخابات تاثیری نداشته اند. ترامپ پیش از دیدار با پوتین، حماقت آمریکا را علت تیرگی بی سابقه روابط با روسیه توصیف کرد. تردیدی نیست که ترامپ حتی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم از لزوم بهبود روابط با روسیه سخن می گفت.

نظر شما