شناسهٔ خبر: 26751799 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم آغاز به کار رسمی بنیاد ملی طب ایرانی مطرح شد:

طب ایرانی؛ پلی میان ایران و کشورهای فعال در عرصه طب غیرغربی

مدیرعامل بنیاد طب ایرانی تاکید کرد که این طب می‌تواند پلی میان ایران و کشورهای فعال در عرصه طب غیر غربی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شمس اردکانی  در مراسم افتتاحیه بنیاد طب ایرانی که ظهر امروز در دانشکده طب سنتی برگزار شد، اظهار کرد: طب ایرانی نه تنها در محدوده فرهنگی ایران بزرگ بلکه در محدوده جغرافیایی جهان به عنوان مکتبی حاضر در عرصه سلامت مورد استفاده قرار گرفته است. سالیان سال در کشورهای غربی که ما طب خود را از آنها گرفته‌ایم، طب ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و کتابهای نوشته شده توسط دانشمندان و پزشکان ایرانی سال‌های سال و قرن‌ها در کشورهای غربی تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: امروز بنیاد ملی طب ایرانی بنا دارد از این ظرفیت به عنوان پایگاهی خوب و چتری وسیع برای همه دست اندرکاران مجموعه طب ایرانی، دانشگاهی همچنین فضای مجازی که در کار نگاهداشت سلامت مردم هستند، بهره‌گیری کند. بنیاد طب ایرانی به عنوان یک مجموعه می‌تواند پلی بین ایران و کشورهای فعال در عرصه طب غیر غربی باشد. این مجموعه به عنوان عنصری مستحکم و ستونی قوی در مقابل تندبادهایی که امکان وزیدن دارد، می‌تواند برای نگاهداشت سلامت مردم  برنامه‌های خوبی انجام دهد.

مدیرعامل بنیاد طب ایرانی با بیان اینکه حفظ سلامت مردم در دستور کار بنیاد قرار دارد، تصریح کرد: امیدوارم این موسسه بتواند با تلاش اعضای خود در تهران و سایر اعضا در شهرستانها، برنامه‌های اساسی برای استفاده از مبانی و روش‌های طب ایرانی همچنین اصلاح سبک زندگی و ارتقای آن داشته باشند. امروز دنیا، دنیای آزادی در شیوه درمان است. ما باید به روشی از درمان و ارتقای سلامت که مورد نظر مردم است توجه کنیم، آن را توسعه دهیم و از آن حمایت کنیم. استفاده از طب ایرانی یکی از درخواست‌های مردم است و باید در این زمینه تسهیل‌گری کنیم.

توجه به اصلاح سبک زندگی هدف اصلی بنیاد است 

در ادامه این برنامه، حسین رضایی زاده - رئیس دانشکده طب سنتی- اظهار کرد: اهداف و اساسنامه این بنیاد مبتنی بر بند دوازدهم از سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه احیا، معرفی و نهادینه کردن طب سنتی ایران است. این بند طولانی‌ترین بند سیاست‌های کلی سلامت است. در قدم اول موضوع توجه به اصلاح سبک زندگی و پرداختن به آموزش‌های خود مراقبتی از اهداف اصلی بنیاد است.

نائب رئیس بنیاد طب ایرانی با بیان اینکه پرداختن به فعالیت‌ها و پژوهش‌های بین رشته‌ای از اهداف این بنیاد است،گفت: طب ایرانی فقط دانش پزشکی نیست بلکه پشتوانه آن قدمت فلسفه و تفکرات بنیادینی است که در کنار هم یکدیگر مکتب طب ایرانی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از این آموزش‌ها در علوم انسانی، علوم پزشکی نوین، احیا و بازخوانی طب سنتی ایرانی است. فعالیت‌های بین رشته‌ای که متولی خاصی ندارد در بنیاد بهم پیوند داده شده است. با این تجربیات و دانش، جامعه سالم‌تر، شاداب‌تر و با نیاز کمتر به مصرف دارو خواهد بود.

رضایی زاده با بیان اینکه حوزه ترویج و آموزش اصلاح سبک زندگی متولی ندارد، تصریح کرد: معمولا در این حوزه به چند تیزر تبلیغاتی تلویزیونی بسنده می‌شود. به همین دلیل بنیاد در قدم اول ساماندهی این حوزه را مد نظر قرار داده است و در این زمینه هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کند. و محتوای آموزشی متناسب با نسل ما و نسل آینده تولید می‌شود.

وی افزود: در حوزه کودکان باید تولید محتوای جدید و متناسب با نیاز روز انجام شود همچنین لازم است که  از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش کودکان و نوجوانان بهره‌گیری شود. دانشکده‌ها نیز وظیفه آموزش و تربیت دانش آموخته طب ایرانی را دارند  و در جامعه رسالت اجتماعی ایفا نمی‌کنند. سیاست‌های این بنیاد با سیاست‌های وزارت بهداشت همخوانی خواهد داشت. وزارت بهداشت هم از سیاستهای کلی نظام سلامت پیروی می‌کند و تلاش ما این است که در این حوزه موازی کاری پیش نیاید.

در این مراسم، سید عباس پورهاشمی - قائم مقام مجمع خیرین سلامت کشور- با اشاره به راه‌اندازی ۲۷۰ شعبه از مجمع خیرین سلامت کشور در سراسر کشور تاکید کرد: این مجمع می‌تواند در راستای گسترش و تقویت طب ایرانی مشارکت کند.  ۷۰۰۰  نفر از بهترین نیروهای شهرستان‌های سراسر کشور در هیئت امنا و هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت مشغول به خدمت رسانی هستند. این ظرفیت‌ها می‌توانند در جلب مشارکت و به صحنه آوردن مردم نقش موثری ایفا کنند.

پورهاشمی با بیان اینکه خیرین همکار مجمع در استان‌های کشور با هماهنگی و همراهی بنیاد طب ایرانی در انجام کارهای زمین مانده مشارکت می‌کنند، اظهارکرد: طب سنتی از پیشینه طولانی مدتی برخوردار است و امیدواریم تاسیس این بنیاد بتواند آثار و برکات خوبی در عرصه سلامت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بنیاد طب ایرانی از  امروز به طور رسمی فعالیت خود را در تهران آغاز کرد.  این بنیاد به عنوان سازمانی مردم نهاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی با حمایت و کمک‌های مردمی،  خیرین و واقفان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام 

برچسب‌ها:

نظر شما