شناسهٔ خبر: 26751741 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طی تفاهم‌نامه‌ای صورت می‌گیرد؛

بومی‌سازی سیستم‌های مدرن کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی

نمایندگی خراسان رضوی

محققان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به بومی‌سازی سیستم‌های مدرن کشت گلخانه‌ای طی ۱۸ ماه به صورت پایلوت در مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش و ترویج کشاورزی خراسان رضوی اقدام می‌کنند تا کشور را از واردات سیستم‌های مدرن کشت گلخانه‌ای با هزینه بالا و جلوگیری از خروج ارز از کشور از هلند بی نیاز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، در حاشیه نخستین "جشنواره ملی مزرعه"، تفاهم‌نامه افزایش بهره‌وری آب و نهاده از طریق بومی‌سازی سیستم‌های مدرن کشت گلخانه‌ای بین سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه بین دکتر سید علی اکبر شمسیان، رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دکتر اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات کشاورزی، آموزش و ترویج کشاورزی کشور منعقد شد.

دکتر علی اکبر مویدی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در حاشیه نخستین جشنواره ملی مزرعه گفت: روز مزرعه موقعیتی است که نمود عینی یک فعالیت یا یافته نوین علمی، توسط محقق در ایستگاه‌های تحقیقاتی یا در واحد تولیدی در معرض دید بهره‌برداران، مروجان یا سایر افراد و واحدهای ذینفع قرار می‌گیرد.

وی افزود: عناوینی چون ارقام و مدیریت زراعی، روش، های نوین باغبانی، مدیریت تغذیه و روش‌های نوین پرورش دام سبک، گیاهان دارویی و فرآوری بذر  را می توان از جمله برنامه‌ها و دستاوردهای مزرعه ای، در این جشنواره  نام برد.  

وی ادامه داد: در این جشنواره تعداد ۱۵ پایگاه با حضور محققان در موضوعات مختلف کشاورزی، وظیفه انتقال یافته‌ها و خدمات مشاوره فنی و تخصصی را به عهده دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی  گفت: در جشنواره روز مزرعه بیش از ۹۰۰ نفر  از مدیران شهرستان‌ها، مسئولان مراکز خدمات، کارشناسان سراسر استان و کشاورزان پیشرو حضور دارند.

مویدی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور ما به غیر از عوامل تولید (آب و خاک و سرمایه)، ذخایر ژنتیکی و سرمایه‌گذاری در بخش یکی از سهل الوصولترین راه‌کارهایی است که می‌تواند به توفیقات ما کمک کند.

وی افزود: بخشی از این دانش برگرفته از دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی است و بخشی دیگر که از آن غفلت شده، دانشی است که در سینه کشاورزان است و باید آن را سریع بسته بندی و گسترش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه روزهای مزرعه دارای  پیوست‌های آموزشی هستند که می‌تواند به کارشناسان و بهره برداران کمک کرده ودر نهایت  واحدهای تولیدی در سطح استان از این تجربیات  بهره‌مند شوند.


انتهای پیام

نظر شما