شناسهٔ خبر: 26751533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حامد عنقا در گفت‌وگو با فارس:

رد پای «تنهایی لیلا» در «پدر»/ پایان‌بندی تمام قسمت‌ها تغییر کرد

طراح، نویسنده و تهیه کننده سریال جدید شبکه دو درباره ویژگی‌های این اثر، تاثیرات تغییر زمان پخش آن، مشکلات و مضایق مالی پروژه، شباهت‌های این اثر به «تنهایی لیلا» و پیش بینی اش از استقبال نسبت به سریال «پدر» سخن گفت.

صاحب‌خبر -

«حامد عنقا» طراح، نویسنده و تهیه کننده «پدر» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، این سریال را در امتداد فیلمنامه قبلی خود «تنهایی لیلا» معرفی و درباره تغییر دقیقه نودی زمان پخش آن که بنا بود در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود، اظهار کرد: دو سه هفته طول کشید تا گروه بتواند حال و هوا و روحیه خود را بازیابی کند، چرا که همه با عشق عجیبی کاری نشدنی را انجام دادند. کار اسفند ماه کلید خورد و ما در میانه های اردیبهشت آماده پخش بودیم.

وی افزود: وقتی در لحظه آخر تصمیم سیما بر عدم پخش کار شد، همه بازیگران و عوامل روحیه شان را از دست دادند. ضمن اینکه گروه متحمل فشارهای عجیب و غریب مالی با برنامه ریزی جدید شد. ما بنا بود در پخش ماه رمضانی با تایم محدودتری کار کنیم که ناشی از محدودیت‌های کنداکتور تلویزیون بود اما زمانی که از جدول پخش رمضانی خارج شدیم، زمان قسمتهای سریال باید افزایش پیدا می کرد و این موضوع پایان بندی تمام قسمتها را دستخوش تغییر کرد. 

این تهیه کننده تاکید کرد: از سوی دیگر زمان بندی تولیدمان نیز عوض شد، دیگر نمی بایست روزی 16، 17 ساعت کار کنیم و باید به تایم نرمال 11، 12 ساعت کار روزانه برمی گشتیم. همچنین گروه دومی برای رساندن سریال به کنداکتور رمضان مشغول به کار شده بود که آن را هم تعطیل کردیم؛ این هم بار هزینه مضاعفی را بدون اینکه برایمان عایدی داشته باشد به گروه تحمیل کرد. جدا از تمام این مسائل، بازیگرانمان از جمله آقای سلطانی و خانم زنگنه هم با تکیه بر این موضوع که سریال در ماه رمضان پخش می شود، قراردادهایی با پروژه های دیگر داشتند و تغییر جدول پخش دچار دردسرشان کرد یا آقای امکانیان سفر واجبی داشتند و ما مجبور شدیم سکانس های باقی مانده او را با زمان بازگشتشان از سفر هماهنگ کنیم.

عنقا با اشاره به اینکه این مسائل گروه را در شرایط تولید بسیار سختی قرار داد، یادآور شد: گرچه سریال ما محصول شبکه دو سیما است اما همه می دانند که مسائل مالی سریالهای تلویزیونی مستقیم از طرف سیما فیلم پیگیری می شود و سیستم پرداخت مالی به شکلی بود که ما در چند ماهه اخیر در مضیقه بودیم و اگر همراهی و رفاقت بچه های گروه و لطف خدا نبود در نیمه های کار ناچار به تعطیل پروژه می شدیم. اما خداوند لطف کرد و توانستیم با کمک گرفتن از منابع دیگر پروژه را تا اینجا برسانیم. جهت اطلاع بگویم همین امشب که قسمت اول کار پخش می شود، سریال «پدر» حدود یک سوم از برآورد خود را بیشتر دریافت نکرده و تعهد و دیون بسیار زیادی به عوامل خود دارد؛ دم تک تک بچه ها گرم که رفاقتی و به خاطر عشقشان برای انجام یک کار خوب، تا اینجا همراهی کردند.

نویسنده «پدر» درباره شباهت های این اثر با «تنهایی لیلا» اظهار کرد: ما چند سال پیش سه گانه ای با محور خانواده و عشق را کلید زدیم که «تنهایی لیلا» اولین قسمت از این فکر و ایده ها بود که خداراشکر مورد استقبال قرار گرفت. «پدر» نیز با اینکه هیچ ارتباطی با قصه و ماجراهای آن سریال ندارد اما در همان امتداد است و شخصیت لیلا اینجا هم آورده شده است. در سریال بعدی هم ما کاراکتر لیلا را از زاویه ای دیگری خواهیم داشت. اما اینجا با محوریت خانواده، پدر و اتفاقات دیگری کار ادامه دارد. 
وی تصریح کرد: من در اولین مصاحبه هایم درباره سریال «پدر» نیز گفته بودم که این اثر عاشقانه ای در حال و هوای «تنهایی لیلا» است و همان خاطره خوب را تکرار می کند. مِنهای اینکه شخصیت ها و ماجرای دیگری دارد. انگار که المان ها و ایده هایی را از آن سریال در یک قصه جدید آورده ایم. قبلا هم این اتفاق افتاده و اگر بخواهیم به شکلی غربی به این موضوع نگاه کنیم انگار که «پدر» اسپین آفی از «تنهایی لیلا» است. اسپین آف ها سریالهایی هستند که یکی دو شخصیت آن از مجموعه محبوب دیگری آمده اند و سریال مجزای دیگری دارند. مثل اتفاقی که پس از ساخت سریال «برکینگ بد» رخ داد و سریال مجزای «بتر کال سال» ساخته شد.
عنقا ادامه داد: این هم اتفاق نویی است و ما قبلا در تلویزیون تجربه اسپین آف سازی نداشته ایم. در همه جای دنیا اسپین آف ها توسط طراحان و نویسندگان سریالهای اصلی ساخته می شود. ما نیز این موضوع را کاملا آگاهانه و طی مشورت با گروه فیلم و سریال شبکه دو رقم زده‌ایم.

این تهیه کننده در پایان درباره پیش بینی اش از استقبال نسبت به سریال «پدر» گفت: برنامه خوب و کار خوب همیشه مخاطب خودش را دارد و من به این موضوع که تلویزیون مخاطب خود را از دست داده قائل نیستم. همانطور که برنامه هایی همچون «خندوانه»، یا برنامه های ورزشی و کودک مثل همین «محله گل و بلبل» مخاطب زیادی داشته اند و دارند. در واقع کارهای بد مخاطب خودشان را از دست داده اند و باید بین این موضوعات تفکیک قائل شویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، طراحی و نگارش سریال «پدر» را حامد عنقا نویسنده سریال های بسیاری چون «نردبام آسمان»، «انقلاب زیبا»، «تنهایی لیلا»، «پیکسل» و ... بر عهده داشته و علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی کشورمان، تیتراژ این سریال را با ترانه ای از اهورا ایمان و آهنگسازی ستار اورکی اجرا کرده است.

قربانی علاوه بر ترانه تیتراژ اجرای قطعات آوازی دیگری مانند قطعه «لیلا» را نیز بر عهده دارد که به فضاسازی عاشقانه های سریال کمک شایانی می کند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: «حامد پسر جوانی است که طی یک اتفاق درگیر ماجرایی عاطفی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند».
از بازیگران اصلی «پدر» می توان به مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رییسی، مجید مشیری، کاوه خداشناس، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق با حضور بیژن امکانیان و با معرفی ریحانه پارسا در نقش لیلا اشاره کرد.
این سریال کاریست از گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما که شنبه تا چهارشنیه ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش می شود و بخشی از عوامل آن عبارتند از طراح، نویسنده و تهیه کننده: حامد عنقا، کارگردان: بهرنگ توفیقی، همکار نویسنده: سید حسین امیرجهانی، مدیرتصویربرداری: بهنام کریمی، تصویربردار: سامان عمارفطرت، تدوین: امیرشیبان خاقانی، طراح صحنه و لباس: محسن شریفی، طراح گریم: مهرنوش طبیبی، صدابردار: امیر حاتمی، عکاس: محمد دارایی، مدیرتولید: افشین قلی پور.

انتهای پیام/ 

نظر شما