شناسهٔ خبر: 26751338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رئیس انجمن تخصصی قطعه سازان کشور مطرح کرد:

افزایش داخلی‌سازی راهبرد کلیدی صنعت خودرو برای مقابله با تحریم‌ها

نجفی منش رئیس انجمن تخصصی قطعه سازان کشور با بیان اینکه قبل از شروع تحریم های جدید با چالش خود تحریمی روبرو هستیم، گفت: افزایش داخلی سازی از راهبردهای مهم برای مقابله با تحریم های جدید بوده که در یک بسته پیشنهادی به معاون آقای جهانگیری ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن و قطعه سازان کشور در گفتگو با مقاومتی نیوز با بیان اینکه ایالت متحده آمریکا ۷۰۰ نفر نیرو برای رصد تجارت خارجی کشور در نظر گرفته است، گفت: وظیفه اصلی این افراد تهدید شرکت هایی است که با ایران همکاری می کنند.

وی افزود: این افراد شرکت هایی را که با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی فعالیت می کنند، تهدید می کنند.

لزوم تشکیل ستاد بحران برای کاهش آسیب پذیری صنعت خودرو

نجفی منش با بیان اینکه بایستی ستاد بحران برای مقابله با تحریم ها تشکیل شود، گفت: پیشنهادی ۲۰ ماده ای برای کاهش آسیب پذیری صنعت خودرو ناشی از تحریم های جدید به ویسه معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور ارائه کرده ایم که با اجرایی شدن آن بسیاری از چالش ها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه افزایش داخلی سازی در دوران تحریم از پیشنهادهای ارائه شده در این طرح ۲۰ ماده ای است، ادامه داد: هر یک از دستگاه ها و اتاق های بازرگانی بایستی نماینده ای برای این ستاد در نظر گیرند تا به صورت شبانه روزی پیگیر مشکلات پیش آمده پس از تحریم ها باشند.

مواد اولیه گران قیمت چالش توسعه صنعت خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور با بیان اینکه مواد اولیه گران قیمت از چالش های توسعه صنعت خودرو کشور است، افزود: واحدهای پتروشیمی که بخش عمده ای از مواد اولیه صنعت قطعه سازی را تأمین می کنند، طی سالیان اخیر سودهای بالای ۶۰ درصد داشته اند و هیچ نظارت قیمتی بر روی این واحدها نیست.

نجفی منش با بیان اینکه  در صورت کاهش نسبی سود این واحدهای پتروشیمی مواد اولیه با قیمتی ارزان تر در اختیار قطعه سازان قرار می گیرد و قیمت قطعات خودرو کاهش می یابد، گفت: قطعات خودرو حدود ۵۵ درصد قیمت خودرو را شامل می شود و با این اقدام قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: واحدهای تولیدی فولاد نیز عملکردی مشابه واحدهای پتروشیمی دارند و تأثیر بسزایی در گران قیمت بودن مواد اولیه قطعه سازان دارند.

کاهش ۲۰۰۰ دستگاهی تیراژ خودروسازان به دلیل نقص قطعات

نجفی منش تصریح کرد: ایران خودرو در ماه های گذشته روزانه ۲۸۰۰ دستگاه خودرو تولید می کرد، اما در شرایط فعلی این میزان به ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد خودرو ۱۲۰۰ دستگاه نیز به دلیل نقص قطعات تجاری سازی نمی شوند، گفت: در حال حاضر قبل از اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا درگیر چالش خودتحریمی هستیم.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: علت این امر عدم ترخیص به موقع قطعات از گمرکات و همچنین عدم تخصیص ارز به قطعه سازان است.

نجفی منش گفت: بایستی ستادی فراقوه ای این مشکلات صنعت خودرو را شناسایی و حل نماید.

عدم اتخاذ سیاست مناسب برای افزایش داخلی سازی پس از سال ۹۱

رئیس انجمن صنایه همگن و قطعه سازان کشور با تأیید این موضوع که در ابتدای سال ۹۱ وابستگی هر چند ناچیز به بعضی قطعات وارداتی خط تولید خودروسازان را مشکلاتی روبرو کرد، گفت: پس از آن سال ها برنامه ریزی مدونی برای افزایش داخلی سازی قطعات خودرو صورت نگرفت و این امر سبب شد تا با اعمال تحریم های جدید صنعت خودرو با مشکلاتی مشابه مواجه شود.

نجفی منش در پایان با بیان اینکه در ابتدای تشکیل صنعت خودرو، ورود بعضی مواد اولیه قطعه سازان با مشکل مواجه شد، گفت: اعمال برنامه های منسجم و دقیق در آن سال ها سبب شد تا داخلی سازی در این مواد اولیه صورت گیرد و خودروسازان با چالش کمتری مواجه شوند.

نظر شما