شناسهٔ خبر: 26750326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌راه‌اندازی آزمایشی خط ذوب شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر

نمایندگی همدان

بزرگترین واحد صنعتی ملایر، ذوب‌آهن آلیاژ جعفری است که مدت 7 سال بود به علت مشکلات عدیده مالی و ضعف مدیریت تعطیل شده بود. طی این سال‌ها یکی از دغدغه اصلی مسئولان ملایر این بود، واحدی که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در آن شده بود، دوباره راه‌اندازی شود و به چرخه تولید و صنعت بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سال 1395 با پیگیری‌ها مجدانه محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، استاندار همدان و سایر مسئولان استان مقرر شد این مجموعه با مدیریت جدید یکی از توانمندترین مدیران حوزه صنعت و تولید کشور مجددا راه‌اندازی شود و در همین راستا با جلسات متعدد برگزار شده در ستاد تسهیل تهران مصوب شد تا برای هر کدام از واحدهای شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر مبلغ 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش اختصاص یابد.

در سال 1396 خط نورد این شرکت با موفقیت کار خود را آغاز کرد و در اسفندماه به تولید انبوه رسید و اکنون مدت یک‌ماه است که خط‌ذوب نیز با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن شمش فولاد به همت متخصصان و مدیران با تجربه و توانمند این مجموعه احیا شده و فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر 200 نفر در واحدهای نورد و ذوب این شرکت مشغول فعالیت هستند و فعالان و مهندسان این مجموعه نمونه بارز کارآفرینان برجسته کشورند که در زمان تحریم و اوج مشکلات اقتصادی با دستانی خالی اما عزمی راسخ، از چرخ‌های زنگ‌زده صنعت فولاد ملایر زنگار زدودند و نفسی تازه به جان بزرگترین کارخانه صنعتی این شهرستان دمیدند تا سرآغازی دوباره در عرصه تولید، رونق و اشتغالزایی و خودکفایی باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموعه ذوب‌آهن آلیاژی ملایر، نمونه بارز شعار «خواستن، توانستن» است، گفت: تجربه ثابت کرده است با یک مدیریت منسجم، کاردان و کارشناسی شده و با هماهنگی بین مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی، محال‌ها ممکن می‌شود.

محمد کاظمی در حاشیه بازدید از راه‌اندازی آزمایشی خط ذوب این شرکت، در جمع خبرنگاران، افزود: مدیریت قبلی این شرکت، سنتی و نه تخصصی بوده همچنین به علت بدهی‌های فراوان بانکی و به یغما رفتن و مصادره بخشی از اموال و تجهیزات، این شرکت به تعطیلی کشیده شده بود.

وی با بیان اینکه برآورد ریالی انواع امکانات و تجهیزات سرمایه‌گذاری شده در این مجموعه افزون بر 100 میلیارد تومان است، ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی سال‌های اخیر، مسئولان کشوری به این نتیجه رسیدند که راکد ماندن شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر ضرر زیادی به اقتصاد فولاد وارد می‌کند.

کاظمی با اشاره به اینکه همه مسئولان امر به این نتیجه رسیدند که باید با یک مدیریت قوی، فنی، اصولی و راهبردی این مجموعه را نجات بدهیم، اظهار کرد: بنابراین در سال 1395 با وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت جلسات متعددی برگزار کردیم و در نهایت سبحانی به عنوان مدیری باتجربه، کاردان و دارای قابلیت‌های فراوان برای مدیریت این شرکت معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا با توجه به اینکه ستاد تسهیلات ملی در بحث صنعت، معدن و تجارت برای بررسی مشکلات موجود و رفع آنها راه‌اندازی شده بود، از این فرصت برای احیای ذوب‌آهن ملایر بهره بردیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعال‌ترین ستاد تسهیل کشور، متعلق به استان همدان است، یادآور شد: جلسات متعددی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد که در نهایت حاصل آن اشتغالزایی برای 200 نفر به طور مستقیم در شرکت ذوب‌آهن ملایر است.

وی با بیان اینکه پرداخت اقساطی وام‌های گرفته شده قبلی توسط این مجموعه آغاز شده و این پول‌ها به چرخه تولید و صنعت بازمی‌گردد، اظهارامیداری کرد: واحد دیگر این شرکت واقع در چشمه‌علی‌محمد نیز با تغییر نوع محصول، وارد چرخه تولید شود.

وی خواستار افزایش شیفت‌بندی تولید، نوسازی و تجهیز این واحدها شد و گفت: مدیران حال حاضر این شرکت، اکیپی از مدیران و متخصصان فنی و مسلط به کار هستند که طی چند ماهه گذشته توانستند خط نورد و خط ذوب را به مرحله بهره‌برداری برسانند.

کاظمی با بیان اینکه قرار بود خط ذوب با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور افتتاح شود، افزود: در آینده‌ای نزدیک با سفر وی به همدان این امر محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توسعه و گسترش این بخش، تعداد به‌کارگیری نیروها نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تمامی 3 واحد این مجموعه سرمایه در گردش گرفتند اما برای توسعه به سرمایه در گردش بیشتری نیاز است.

نماینده مردم ملایر در مجلس از همکاری، همراهی و حمایت‌های وزیر صنایع، استاندار همدان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، مدیرعامل شعب بانک تجارت استان و مدیرعامل شعب بانک صنعت و معدن استان همدان تقدیر کرد و این موفقیت را حاصل تلاش، وحدت و پیگیری مجدانه دانست.

برنامه‌ریزی برای تولید سالانه 95 هزار تن شمش در واحد ذوب‌آهن ملایر

مدیر شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر نیز با بیان اینکه این شرکت بنا به دلایل متعددی تعطیل و فعالیت آن متوقف شده بود، گفت: در سال 95 با پیگری محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس و استاندار همدان صورت‌مسأله‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای مجدد واحدهای سه‌گانه این شرکت مطرح شد.

سیدمحمدباقر سبحانی افزود: در تیرماه 95 مصوبه‌ای در کارگروه نوسازی و رفع موانع تولید واحدهای صنعتی کشور تصویب و بدهی‌های 3 واحد مجموعه شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر تقسیط‌بندی شد.

وی با بیان اینکه مقرر شد بانک‌هایی که واحدهای این شرکت در رهن آنها بوده است، به صورت مشارکتی با ما وارد عمل شوند، اظهار کرد: در همین راستا 2 واحد در رهن بانک تجارت و یک واحد نیز در رهن بانک صنعت و معدن استان بود.

سبحانی ادامه داد: در نهایت با بهره‌گیری از بهترین مهندسان و یک تیم مدیریتی قوی، در سال گذشته واحد نورد به تولید اولیه رسید و جان تازه‌ای گرفت و بانک‌های عامل نیز با اهدای تسهیلات به صورت مشارکتی در کنار ما بودند.

مدیر شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر با بیان اینکه در اسفندماه سال گذشته در واحد نورد با یک شیفت کار توانستیم به تولید مناسب 2 هزار تن محصول برسیم، خاطرنشان کرد: با دو شیفته کردن واحد نورد برنامه‌ریزی کرده‌ایم بین 3 هزار و 500 تا 4 هزار تن تولید داشته باشیم.

سبحانی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در این شرکت، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات موجود است بنابراین ناچاریم در کنار تولید به بازسازی، نوسازی و تجهیز بپردازیم که خود زمان‌بر و هزینه‌بر است.

وی در رابطه با واحد ذوب این مجموعه، یادآور شد: این واحد با وجود مشکلات فنی فراوان و بدهی‌های بالا از سال 1392 تا سال 1396 با حجم بالای توقیفات مواجه شد و به حالت نیمه‌مخروبه درآمده بود که در نهایت با همکاری و مشارکت بانک صنعت و معدن استان با هدف افزایش راندمان و ارتقاء کیفیت این واحد مجددا احیا شد.

مدیر شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر تصریح کرد: سیستم برق‌رسانی به واحد ذوب، بازسازی و خطوط آن طراحی و یکسری تغییرات در کوره ذوب انجام شد.

وی با بیان اینکه در زمینه مباحث محیط زیستی این مجموعه به علت تولید گردوغبار مشکل‌ساز بود، افزود: با همفکری مهندسان شرکت و با استفاده از طراحی شرکت‌های خارجی یک سیستم غبارگیر را تولید و نصب کردیم و مشکل گردوغبار را مرتفع ساختیم.

سبحانی با بیان اینکه این غبارگیر در مدار کوره ذوب قرار گرفته است، گفت: باید یک دستگاه مشابه دیگر را نیز ساخته و نصب کنیم که درحال انجام است.

وی با بیان اینکه خط ذوب‌آهن به صورت آزمایشی مدت یک‌ماه است که راه اندازی شده، اظهار کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم با افزایش تولید تا پایان امسال ظرفیت تولید خود را به 95 هزار تن برسانیم که رقم مطلوبی است.

سبحانی با بیان اینکه این مجموعه خود را در قبال وام‌های أخذ شده مسئول می‌داند و وظیفه داریم تسهیلات گرفته شده را پس بدیم، افزود: بانک‌ها و مسئولان استان و شهرستان باید بدانند که ما هنوز از بحران خارج نشده‌ایم و این واحدها با زیان‌های انباشته شده طی سال‌های متمادی مواجه هستند که میزان آن به چند 10 میلیارد تومان می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه برای بازپرداخت بدهی این مجموعه نیازمند زمان و حمایت بیشتر مسئولان و بانک‌ها هستیم، گفت: طبق نظر کارشناسان در صنعت فولاد به ازای اشتغالزایی برای هر نفر به طور مستقیم برای 14 نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.

مدیر شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر با بیان اینکه توانسته‌ایم با وجود مشکلات فراوان برای 200 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی داشته باشیم، گفت: از ادارات شهرستان چون دارایی و امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، امور برق، گاز و آب انتظار داریم ما را حمایت کنند تا با رسیدن به مرحله سوددهی، راحت‌تر بدهی‌های مجموعه را تسویه کنیم.

به گزارش ایسنا؛ 1100 واحد صنعتی فعال در سطح استان همدان وجود دارد که یکی از این واحدهای مهم شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر است که با زحمات و پیگیری مسئولان استان دوباره به بهره‌برداری رسید و در آینده‌ای نزدیک نیز علاوه بر خط‌های نورد و ذوب، واحد سوم آن واقع در جاده ارک با همکاری بانک‌های عامل مجددا راه‌اندازی می‌شود.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

نظر شما