شناسهٔ خبر: 26750322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکسن‌های تغییر تاریخ یافته اصلاً وارد بازار نشدند

رئیس مؤسس سرم‌سازی رازی گفت: واکسن چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد و ماجرای تغییر تاریخ واکسن‌های این موسسه طی یکی، دو سال اخیر متأسفانه نباید اتفاق می‌افتاد، اما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که این واکسن‌ها فقط دپو شده و وارد بازار نشده بود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: شاپوررضا شجاعی در نشست خبری بیستمین کنگره دامپزشکی ایران گفت: خوشبختانه به جایی رسیده‌ایم که در کنار تأمین نیاز داخل در حوزه واکسن‌های مختلف، می‌توانیم تا حدی از محصولات این موسسه را صادر کنیم به طوری که سال گذشته ۱۲۰ هزار آمپول ضد مار و عقرب به کشور عراق صادر شد که متأسفانه قرارداد ما بر مبنای دلار نبود، ولی بنا داریم قرارداد جدید را که ۱۴۰ هزار آمپول است بر مبنای دلار منعقد کنیم که از ماحصل آن برای واردات مایحتاج خود در حوزه واکسن و دارو‌های دامپزشکی استفاده کنیم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در برخی واکسن‌های طیور ۶۰ تا۷۰ درصد بازار در دست شرکت‌های خارجی است و به دنبال آن هستیم که با فعال کردن بخش خصوصی که یک شرکت در استان کردستان از دو سال پیش، کم و بیش فعالیت خود را با سرم‌سازی رازی آغاز کرده بتوانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم.

شجاعی همچنین از اختصاص ارز لازم برای تأمین مایحتاج موسسه سرم‌سازی رازی خبر داد و گفت: تا سال ۹۸ نگرانی در این حوزه نداریم.

رئیس مؤسس سرم‌سازی رازی از شیطنت شرکت‌های اروپایی برای فروش واکسن و مواد اولیه دارویی سخن گفت و اینکه با آن‌که در تحریم‌های بین‌المللی، فروش غذا و دارو جزو تحریم‌ها نباید باشد، اما در عمل شرکت‌های اروپایی این کار را نمی‌کنند و ما بیشتر خرید خود را از کشور‌هایی همچون هند یا چین انجام می‌دهیم.

وی اطمینان خاطر داد که کیفیت محصولات این موسسه هیچ کاهشی نداشته و بر مبنای استاندارد‌های به‌روز است.

شجاعی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اگر شما ادعای کیفیت می‌کنید پس ماجرای تغییر تاریخ واکسن‌های دپوشده در این موسسه طی یکی دو سال اخیر چه بوده است با تأیید این موضوع گفت: این واکسن‌ها اصلا وارد بازار نشده بود فقط در جایی دپو شده بود اگرچه نباید این کار را انجام می‌دادند که متأسفانه برخی افراد آن‌طور که باید عمل نکردند؛ چراکه با واکسن نمی‌شود شوخی کرد.

رئیس مؤسس سرم‌سازی رازی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در مورد توانایی سرم‌سازی رازی برای تولید واکسن تب برفکی گفت: چیزی حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون دز از این واکسن را ما تأمین می‌کنیم و بقیه را سازمان دامپزشکی از طریق مناقصات خارجی تهیه و توزیع می‌کند.

به گزارش فارس، طی یکی، دو سال گذشته حجم زیادی از واکسن که ظاهراً تاریخ انقضای آن سررسید شده بود دوباره تغییر تاریخ یافته که توسط سازمان بازرسی آشکار شد تا حدی که منجر به تغییر مدیرعامل این موسسه گردید، اما این موسسه از رسانه‌ای شدن موضوع خودداری کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما