شناسهٔ خبر: 26750177 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

طراحی سعودی، نفوذ بعثی و چراغ سبز آمریکایی؛

تداوم تظاهرات‌ و ناآرامی در جنوب عراق/ اخبار متناقض از تعداد کشته ها

ابنا

تظاهرات‌ عراقی‌ها در استان‌های جنوبی این کشور در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و معیشتی همچنان ادامه دارد و برخی از تلاش داعش و برخی دیگر از تلاش عربستان برای بهره‌برداری از آن خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ تظاهرات مردمی عراق در استانهای جنوبی این کشور که نخستین جرقه آن از استان "بصره"، غنی‌ترین استان نفتی آغاز شده بود، امروز دوشنبه 25 تیر 1397 نیز ادامه یافت.

مردم در استان‌های جنوبی عراق، بامداد امروز نیز به خیابان‌ها آمدند و به وضعیت بد خدمات‌رسانی و معیشتی، قطعی‌های مستمر برق، کمبود آب، فساد اداری و بیکاری اعتراض کردند.

در طول یک هفته گذشته چهار نفر از تظاهرات‌کنندگان با تیراندازی نیروهای امنیتی عراق کشته شده‌ و بیش از 160 تن دیگر زخمی شدند.

این اعتراضات بیش از یک هفته است که از استان بصره آغاز شده و دامنه آن تا استان‌های "المثنی"، "میسان"، "دیوانیه"، "ذی‌قار"، "نجف" و "کربلا" نیز کشیده شده است.

* تظاهرات در نجف اشراف و تسخیر فرودگاه!

در حالی که فرودگاه نجف به اشغال معترضان در آمده و پروازهای آن لغو شده بود، این محل دیروز آزاد شد و پروازها جریان یافت.

همچنین اخبار غیر رسمی از کشته شدن دو نفر در شهر نجف حکایت دارد. این خبر تأیید نشده است.

* تلاش داعش برای ایجاد هرج و مرج در موصل

عبدالکریم العبیدی دبیرکل تجمع «اهل الموصل»، دوشنبه از دعوت برخی داعش‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی با حساب‌های جعلی، برای تظاهرات در مناطق مختلف نینوی خبر داد.

وی از دولت فدرال خواست تا حضور خود را در مرزهای عراق و سوریه بویژه در منطقه «البعاج» تقویت کند تا مانع نفوذ داعشی‌ها به این منطقه شود.

العبیدی گفت که منطقه الربیعیه و سنجار کاملا تحت کنترل نیروهای امنیتی و عشائر و نیروهای حزب کارگران کردستان است و تنها منطقه البعاج که اطراف آن مناطق صحرایی وسیعی قرار دارد، خارج از کنترل است و پناهگاهی برای داعشی و خطر برای استان نینوی به شمار می‌رود.

وی درباره تلاش برخی به منظور ایجاد هراس در دل ساکنان موصل و بزرگنمایی احتمال بازگشت داعش به این شهر هشدار داد و گفت: ما انکار نمی‌کنیم که هنوز هسته‌های خاموش داعش و عناصر وابسته به آن، در برخی مناطق موصل پنهان شده‌اند اما همه آنها به دلیل حضور نیروهای امنیتی فلج شده‌اند و قادر به کاری نیستند.

العبیدی گفت: عناصر داعش با اسامی و حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی از مردم موصل می‌خواهند که تظاهرات کنند و هدف از این اقدام نیز ایجاد فتنه و هرج و مرج در موصل است اما تا به این لحظه، مردم موصل این درخواست‌ها را رد کرده‌اند.

* طرح عربستان با کمک بعثی‌ها و چراغ سبز آمریکا

جاسم محمد جعفر نماینده سابق پارلمان عراق، دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را عامل تنش ایجاد شده در استان‌های جنوبی کشورش دانست و اعلام کرد که این دستگاه اطلاعاتی با همکاری فرماندهان بعث و چراغ سبز آمریکا، این هرج و مرج را ایجاد کردند.

وی اظهار داشت: تظاهرات‌ها به صورت خودجوش آغاز شد اما خیلی زود دارای رویکرد سیاسی شد و این امر در آتش زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی اقتصاد در استانهای جنوبی کاملا روشن است.

جعفر تصریح کرد: این تظاهرات با برنامه‌ریزی عربستان و کمک بعثی‌ها و چراغ سبز آمریکا در جریان است و فرماندهان بعثی در شبکه‌های اجتماعی از خشونتهای جاری در عراق خشنود و راضی بوده و به نوعی جشن گرفته‌اند.

وی از دولت عراق خواست تا هرچه سریعتر آغاز تحقیقات و بازخواست وزرای مقصر در بخش خدمات‌رسانی و برکناری مسئولان مستقیم را اعلام کند و همزمان یک طرح فوق‌العاده برای ممانعت از تداوم توطئه جاری تدوین و اجرایی کند.

* برگزاری نشست شورای استانداری بصره

علی شداد الفارس رئیس کمیته نفت و گاز در شورای استانداری بصره، اعلام کرد که این شورا در نشست امروزش مطالبات تظاهرات‌کنندگان را با حضور هیاتی از دولت مرکزی به ریاست «جبار اللعیبی» وزیر نفت بررسی خواهد کرد.

اهالی استان بصره پس از دیدار طولانی شیوخ و جوانان و فعالان بصره درباره تحولات اخیر فهرستی از 10 مطالبه خود را تحویل دولت فدرال داده‌اند که عذرخواهی شخص نخست‌وزیر، دادن غرامت به متضرران و خانواده‌های قربانیان و دادن غرامت به مبلغ 10 میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های چند سال اخیر از جمله آن است.

این مطالبات عبارتند از: برکناری فرماندهی عملیات بصره و تعین افسری از ساکنان این استان به جای او، تحویل کلیه عاملان قتل «سعد المنصوری» (وی در تظاهرات روز هشتم جولای کشته شد)، اخراج کلیه کارگران خارجی و استفاده از جوانان بصره به جای آنها به میزان 60 درصد، تخصیص مبلغی از صادرات نفت به میزان 10 درصد به طور ماهیانه، اجبار شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفتی به احداث مراکز بهداشتی و بیمارستانها و مراکز توانبخشی، دادن غرامت به مبلغ 10 میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های پنج سال اخیر، اجرای دستکم 100 پروژه راهبردی سالانه از سوی وزارت نفت، احداث سد بر شط العرب و اجرای پروژه‌های شیرین سازی آب، مستثنی کردن استان بصره از قطعی‌های مستمر برق، عذرخواهی نخست‌وزیر از ساکنان بصره به دلیل تعدی‌های نیروهای امنیتی و دادن غرامت به خانواده‌های خسارت‌دیدگان و قربانیان.

* نفوذ عناصر فرصت طلب میان تظاهرکنندگان

برخی از عناصر نفوذی و فرصت طلب همزمان باتظاهرات مردم بصره، در صدد یورش به ساختمان استانداری برآمدند که پلیس با گاز اشک آور آن ها را متفرق کرد.

از سوی دیگر برخی از اغتشاشگران درصدد یورش به میدان نفتی 'الزبیر' در جنوب غرب بصره بودند که نیروهای امنیتی در صدد جلوگیری از این کار برآمدند و در جریان آن شماری از مهاجمان زخمی شدند.

از سوی دیگر، عبدالحسن الجابری معاون رئیس مرکز بهداشت استان ذی قار در جنوب عراق در این باره گفت: معترضان روز یکشنبه نیز با نیروهای پلیس درگیر شدند که در جریان آن 15 معترض و 25 نیروی پلیس زخمی شدند.

تقریبا در همه مراکز استان های جنوب و مرکز تدابیر سختگیرانه و ایست های بازرسی در ورودی شهرها ایجاد شده است، به غریبه ها اجازه ورود به شهرها نمی دهند این وضعیت در استان های میسان، نجف، ذیقار، دیوانیه و بصره بیشتر حاکم است.

* حمله اغتشاشگران به پایگاه های بسیج مردمی

رسانه های عراق از خنثی شدن حمله ای از جانب یک گروه ناشناس به مقر سازمان بدر (سپاه بدر) در استان میسان (جنوب شرق عراق) خبر دادند.

منابع عراقی همچنین از دست داشتن گروه های آشوبگر در آتش زدن پایگاه های بسیج مردمی طی اعتراضات در برخی شهرهای عراق سخن می گویند.

طبق گفته این منابع، نفوذی ها در جمع اعتراض کنندگان، از برخی کشورهای منطقه دستور گرفته اند تا با آتش زدن پایگاه های بسیج مردمی، بر دامنه و عمق خشونت در این اعتراضات اجتماعی و مردمی بیفزایند.

به گفته این منابع، گروه ها همچنین قصد کشاندن اعتراضات به بغداد و به چالش انداختن زندگی مردم پایتخت عراق دارند.

از سوی دیگر سران برخی عشایر برای جلوگیری از ورود اعتراضات به مرحله غیر قابل کنترل و با ابعاد نامعلوم، روز یکشنبه کوشیدند زمام امور را به دست گیرند و در بصره و سماوه و ناصریه و بغداد سعی کردند حساب تظاهرات مبتنی بر مطالبات اجتماعی را از اغتشاشگران جدا کنند.

برهمین اساس عشائر بصره با برگزاری کنفرانس خبری و بیان مطالبات خود در سماوه و ناصریه (نشست) های عشایری در بغداد، بیانیه هایی صادر و از دولت خواستند در اسرع وقت به آنها رسیدگی کند.

شیوخ عشایر منطقه بغداد الجدیده در استان بغداد نیز به دولت هشدار دادند تا جمعه این هفته برای اصلاح خدمات مهلت می دهند و در صورت بی توجهی دست به اعتراض تا سطح اقدام برای کودتا و ورود به منطقه سبز امنیتی در قلب بغداد می کنند.

* افزایش تدابیر امنیتی در مناطق متشنج

از سوی دیگر نیروهای ضد شورش درمناطق مختلف مرکز بغداد مستقر هستند تا از هر گونه اقدام تخریبی احتمالی جلوگیری کنند. تدابیر امنیتی از عصر یکشنبه در اطراف شهرک های شعله و صدر و الحسینیه که شاهد تظاهرات خشونت آمیز در شب قبل از آن بود تشدید شد و حتی از خروج موتورسیکلت ها از این مناطق به سمت مرکز پایتخت جلوگیری به عمل آمد.

گزارش ها همچنین حاکی است شهرک صدر نقطه شروع اعتراضات اخیر در بغداد، یکشنبه شب وضعیت آرامی را سپری کرده است.

تدابیر امنیتی و آرایش نیروی پلیس و ضد شورش در مناطق مختلف پایتخت نشان می دهد دولت مصمم است نگذارد تظاهرات های موردی شبانه در صدر و شعله و حسینیه و الشعب به داخل بغداد کشیده شده و در همین مناطق محصور بماند.

منطقه جادریه مرکز دفاتر احزاب و گروهی از رسانه ها در بغداد نیز یکشنبه شاهد تجمع مسالمت آمیز بود و تجمع کنندگان مطالبات عمومی خود را اعلام کردند.

در منطقه حبیبیه که شنبه شب شاهد تظاهرات شبانه و آتش زدن لاستیک خودرو به نشانه اعتراض بود یکشنبه شب وضعیت عادی بود و رفت و آمد در خیابان ها بشکل طبیعی صورت می گرفت.

* سیاه نمایی رسانه های مخالف نظام کنونی عراق

با وجود فروکش کردن اعتراضات در شهرهای مختلف عراق، شبکه های تلویزیونی وابسته یا متمایل به بعثی ها مانند الشرقیه و التغییر و دجله کوشیدند خلا نبود اینترنت و توقف فعالیت سایت ها و فضای مجازی را برای گرم نگه داشتن اعتراضات پر کنند.

کانال الشرقیه به نقل از معترضان خبر می داد که در برابر وزارت برق تجمع شده است یا دجله از کشته شدن برخی از تظاهرکننده ها و برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردم گزارش می داد و التغییر می کوشید از سرگیری تظاهرات در بابل را مطرح کند.

اما برخی رسانه های بین المللی مانند بی بی سی عربی و رادیو مونت کارلو فرانسه پا را از این هم فراتر نهادند و از اعتراضات اجتماعی در عراق به عنوان 'انتفاضه' یاد می کردند.

برخی از این رسانه ها از جمله بی بی سی در گزارشی که در منابع عراقی ذکری از آن نشده است از کشته شدن سه نفر در اعتراضات روز یکشنبه در سماوه عراق خبر دادند.

اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مرکز حمایت کرده و از دولت این کشور خواسته اند که تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ کند.

...........................
پایان پیام/ 326 ـ 101

نظر شما