شناسهٔ خبر: 26749990 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

اولویت‌های در حوادث شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی شود

گروه سلامت ــ آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زمان در رسیدگی به حوادث مهم است؛ تمام هلال احمری‌ها باید همواره گوش به زنگ باشند تا زمان طلایی نجات را از دست ندهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، اصغر پیوندی همزمان با آغاز دهه کرامت به دیدار آیت الله ناصر مکارم شیرازی در قم رفت؛ پیوندی در این دیدار با بیان اینکه شعار‌های کلی جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عام المنفعه و بشردوستانه با موازین اسلامی منطبق است، گفت: هلال احمر چند شعار کلی و اساسی دارد. شعار‌ها و اهدافی مانند حفظ کرامت انسانی، کاهش درد و رنج انسان ها، ترویج صلح و دوستی و ارتقا سلامت که برای تحقق همه آن‌ها بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، قومیت و... تلاش می‌کند.
وی ادامه داد: هلال احمر در هنگام بروز حوادثی مانند سیل، زلزله و... همواره به عنوان نخستین نهادی که هدفش امدادرسانی است، حاضر شده و توانسته خدمات مناسبی برای کاهش تلفات و آلام انسانی انجام دهد که حقیقتا برگ زرینی برای این نهاد است.
‍‍‍پیوندی در ادامه به حضور هلال احمر ایران در حوادث بین المللی در خارج از مرز‌ها اشاره کرده و عنوان کرد: جمعیت هلال احمر ایران در حوادث بین‌المللی مانند امدادرسانی به آوارگان میانمار که مسلمانان این کشور مظلومانه از دیار خود رانده شده بودند با راه اندازی درمانگاه، ارسال بسته‌های غذایی و دارویی حضور فعال داشته و کمک حال آوارگان بوده است. همچنین امدادگران و داوطلبان جمعیت در مراسم باشکوه اربعین و حج بر حسب وظیفه ذاتی هلال احمر به زائران خدمات رسانی کرده‌اند.
آیت الله مکارم شیرازی نیز ضمن قدردانی از خدمات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دین مبین اسلام اهمیت زیادی به خدمت رسانی به مردم داده است، تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که اگر کسی انسانی را نجات دهد، گویا تمام دنیا را زنده کرده است. تعبیری از این بالاتر وجود ندارد. در این آیه هم نجات مادی و هم نجات معنوی با یکدیگر جمع شده است. همچنین در روایات نیز آمده است که معصومین چقدر برای نجات انسان‌ها پیشگام بودند. یعنی کمک کردن به نیازمندان از اساس تعالیم اسلامی است. مخصوصا اگر آن نیازمند خودش حادثه دیده باشد.
این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: هلال احمر هم یک ویژگی خاص دارد و آن این است که به سراغ حادثه دیدگان می‌رود. حادثه‌هایی که تنها منحصر به داخل مرز‌های کشور نیز نمی‌شود. زمان در حوادث مهم است. ۳۰ دقیقه نخست وقوع حادثه، همان زمان طلایی برای نجات است و تمام هلال احمری‌ها باید همواره گوش به زنگ باشند تا زمان طلایی نجات را از دست ندهند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه این دیدار توجه به چند نکته را برای خانواده هلال احمر لازم و ضروری دانست و گفت: طلاب، دانش آموزان، دانشجویانی که به عنوان داوطلب وارد جمعیت هلال احمر می‌شوند باید با تعلیم و تمرین بسیار، سرعت عمل مناسبی برای اقدام در هنگام بروز حوادث پیدا کنند. نکته دوم اینکه در هلال احمر باید اولویت‌ها در هنگام بروز حوادث شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی دقیق انجام شود. ممکن است ۲ حادثه به صورت همزمان رخ دهد. باید نخست پس از اولویت‌بندی به سراغ حادثه حادتر بروند چرا که نیرو‌های و امکانات هلال احمر نیز محدود است.
این مرجع تقلید در توضیح سومین نکته با بیان اینکه باید هلال احمر از سرمایه‌ها و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرد، تصریح کرد: همه افرادی که با هلال احمر همکاری می‌کنند باید برای استفاده و بهره‌روی حداکثری از سرمایه‌های موجود تعلیم ببینند تا از اتلاف و اسراف منابع و امکانات جلوگیری شود. چرا که امکانات هلال احمر محدود و نیاز‌ها گا‌ها نامحدود است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به ذکر اهمیت ترویج حس نوع دوستی در هلال احمر پرداخت و ادامه داد:هلال احمر علاوه بر کمک به حادثه دیدگان می‌تواند در پرورش روح انسانیت و نوع دوستی در میان نیروهایش اثرگذار باشد. وقتی شخصی به نیازمندی کمک می‌کند، پیش از آنکه صدقه‌اش در دست نیازمند قرار بگیرد، در دست خداوند قرار می‌گیرد؛ بنابراین هلال احمر می‌تواند علاوه بر کمک گرفتن از جوان‌ها در خدمات رسانی اش، در ‍پرورش اخلاقی آن‌ها نیز موثر واقع شود.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش ‍پایانی سخنانش به اهمیت خبر رسانی در جمعیت هلال احمر اشاره و تصریح کرد: امروز خبررسانی خوب حرف اول را می‌زند. باید اخبار خدماتی که در هنگام حوداثی مانند زلزله کرمانشاه، کرمان، اربعین و... ارایه شده است را منتشر کنید. چون سرمایه اصلی شما اعتماد مردم است. این سرمایه است که موجب جلب کمک‌های انسانی و مادی برای خدمت رسانی مناسب‌تر به مردم می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما