شناسهٔ خبر: 26749797 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نگاهی به جشنواره تئاتر شهرزاد

اقدامی خصوصی بدون ردپای دولتی/ شهرستانی‌ها فراموش نشدند

نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد در حالی برگزار شد و به پایان رسید که با نگاهی به روند حمایت این جشنواره از هنرمندان جوان می توان از آن به عنوان الگویی قابل توجه در عرصه تئاتر خصوصی یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تئاتر ایران رویدادهای مختلفی در عرصه دولتی برگزار می شود که معتبرترین آنها جشنواره های تئاتری به ویژه جشنواره تئاتر فجر است. این جشنواره زمانی در عرصه حمایت از هنرمندان مستعد و جوان تئاتر و معرفی آنها به بدنه حرفه ای تئاتر مؤثر بود ولی به مرور زمان از این جایگاه تنزل پیدا کرد و به رویدادی صرف برگزاری تبدیل شد؛ رویدادی که هر سال با تغییری در ظاهر برگزار می شود و در باطن آن خبری از اتفاق موثر و قابل تاملی نیست.

در بدنه دولتی تئاتر کمتر شاهد برنامه ریزی برای حمایت از هنرمندان جوان تئاتر به ویژه گروه های فعال مقیم شهرهای مختلف هستیم و در سال های گذشته فقط جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در این زمینه گام هایی برداشته که فقدان حمایت های مادی و معنوی وزارت علوم از تاثیرگذاری این رویداد تئاتری هم کاسته است.

در این بین فعالیت هایی در بخش خصوصی و توسط گروه ها و هنرمندان دغدغه مند تئاتر شکل گرفته است که برخی از آنها با وجود گسترده نبودن، تأثیرگذاری بیشتری بر تئاتر و همچنین حمایت و معرفی هنرمندان جوان داشته اند که یکی از مهمترین این برنامه ها و اتفاقات، رویدادهایی بود که در سال های گذشته توسط گروه تئاتر «لیو» و به شکل خصوصی برگزار می شد. همچنین فستیوال «مونولیو» و «میکروتئاتر» تأثیر خوبی در شکل گیری جریانی مستمر در تئاتر حرفه ای داشت و  باعث شد شاهد نمونه هایی موفق در قالب تولید و اجرای آثار نمایشی باشیم.

یک نمونه موفق دیگر از رویدادی خصوصی در عرصه تئاتر ایران اتفاقی است که به تازگی توسط پردیس تئاتر شهرزاد به عنوان نخستین جشنواره «تئاتر شهرزاد» رقم خورد. این جشنواره توسط مجموعه خصوصی تئاتر شهرزاد برگزار شد که طی ۲ سال گذشته از سالن های خصوصی فعال با مدیریت قاسم جعفری بوده است.

مجموعه تئاتر شهرزاد نخستین جشنواره «تئاتر شهرزاد» را با دبیری سام بهشتی برگزار کرد و در گام اول با انتخاب چهره های شناخته شده و حرفه ای تئاتر شامل نادر برهانی مرند، مسعود دلخواه و نوید محمدزاده به عنوان هیات داوران نگاه جدی خود را به برگزاری این اتفاق نشان داد. در ادامه با فراخوانی که توسط این جشنواره منتشر شد، گروه های تئاتر از شهرهای مختلف ایران متقاضی حضور در این رویداد شدند و تعدادی از آنها به جشنواره راه پیدا کردند.

نکته قابل تامل در برگزاری این رویداد خصوصی تئاتر این بود که بعد از اجرای آثار در سالن های پردیس تئاتر شهرزاد، پایان و حمایتی جدی از گروه های شرکت کننده رقم خورد. در اختتامیه نخستین جشنواره «تئاتر شهرزاد» به هر کدام از برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد و برای آثار برگزیده نیز علاوه بر جوایز نقدی ۷ و ۱۵ میلیون تومانی، امکان اجرای در پردیس تئاتر شهرزاد به صورت رایگان و بدون کسر حق السهم سالن، فراهم شد؛ حمایت و جوایزی که برابر با حمایت و جوایز جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگترین رویداد دولتی تئاتر ایران و شاید بالاتر باشد.

این اتفاق در حالی رخ داد که درباره پردیس تئاتر شهرزاد بین اهالی تئاتر گفته می شود درصدی که این مجموعه تئاتری از گروه ها کسر می کند، بیشتر از سایر سالن ها است و نگاه مالی به نمایش هایی که اجرا می شوند بسیار قوی است ولی برگزاری نخستین جشنواره «تئاتر شهرزاد» و حمایت مالی از گروه های جوان تئاتر مقیم شهرهای مختلف و از همه مهمتر فراهم کردن فرصت اجرای عمومی در یکی از پرمخاطب ترین سالن های خصوصی تئاتر، اقدامی قابل ستایش بود که می تواند الگویی برای دیگر سالن های خصوصی و حتی دولتی تئاتر باشد.

در اینجا بررسی سطح کمی و کیفی برگزاری جشنواره «تئاتر شهرزاد» مدنظر نیست بلکه نگاهمان به حمایتی است که از گروه های جوان تئاتری شکل گرفت و همچنین اینکه جشنواره بدون ردپایی از بدنه دولتی تئاتر که خود در برگزاری رویدادهای تحت پوششش ضعیف عمل می کند، شکل گرفت.

امید است چنین اقدام هایی در حمایت از گروه های جوان تئاتر به ویژه آنهایی که در شهرهای مختلف مقیم هستند ادامه پیدا کند و سالن های خصوصی در کنار فعالیت های سالانه خود و میزبانی از گروه های حرفه ای تئاتر که در فروش گیشه موفق هستند، فضایی حمایتی برای جوانان و گروه های شهرستانی فراهم کنند.

 

 

منبع:مهر

نظر شما