شناسهٔ خبر: 26749758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

ابنای شهرستان‌ها ـ قـم

اولین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌شود

ابنا

رئیس کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم از برگزاری نخستین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام به همت این سازمان مردم نهاد و موسسه آموزش عالی طلوع مهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همایش "قـم؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام" با حضور نخبگان، متفکران و دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، فردا سه شنبه 25 تیر 1397 در قم برگزار می شود.

* قـم؛ شهر هزارکتابخانه

رئیس "کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم" از برگزاری نخستین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام به همت این سازمان مردم نهاد و نیز "موسسه آموزش عالی طلوع مهر" خبر داد.

حجت‌الاسلام علی بنایی در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم با اشاره به اینکه شان و جایگاه شهر قم مورد غفلت واقع شده اظهار داشت: برای توجه به این جایگاه، معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دستور کار اتاق فکر توسعه استان قم قرار دارد.

وی با اشاره به برخی کم‌توجهی ها از سوی نهادها گفت: متولی ایجاد زمینه برای معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دستگاه های دولتی هستند اما به این دلیل که این زمینه اقدامی عملی انجام نشده ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد وارد کار شدیم تا مقدمات لازم را ایجاد کنیم.

نماینده ادوار قـم در مجلس شورای اسلامی، این شهر را "شهر هزار کتابخانه" توصیف کرد و افزود: در قم حداقل یکهزار خانه است که در آن کتابخانه های عظیم شخصی وجود دارد که از سوی هیچ نهادی حمایت نمی شود و این به نوبه خود در ارتقاء جایگاه قم اثرگذار است.

رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر اضافه کرد: سرانه تولید علم در قم را اگر با مراکز فرهنگی مهم جهان اسلام مانند قاهره و .... مقایسه کنیم باز هم قم بسیار قوی تر است و بخش مهمی از سرانه مطالعه کشور را قم تشکیل میدهد.

وی با اشاره به تلاش اتاق فکر توسعه استان قم در مسیر کسب این عنوان برای شهر قم ادامه داد: ما در این زمینه فقط بستر سازی میکنیم و فکر مردم را برای این موضوع آماده میکنیم تا مردم بدانند که قم این ظرفیت را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی با اشاره به برخی صحبت‌ها درباره معطل شدن این موضوع برای اجازه حوزه علمیه گفت: اینکه میگویند حوزه علمیه قم مانع است، نادرست است. تا به حال کجا حوزه علمیه مانع رشد قم بوده است؟ ما در همه جا شاهد هستیم که حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید برای توسعه و آبادانی قم سفارش می کنند.

وی با بیان اینکه تمام آوازه قم از برکت حوزه علمیه است ادامه داد: سابقه علمی و حوزوی قم حداقل 100 سال بیش از خراسان است اما این شهر مظلوم واقع شده است.

بنایی افزود:شهر مقدس قم را از هر منظری که مورد مطالعه قرار دهیم قابلیت و ظرفیت اعلان آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام وجود دارد و این همت، تلاش و برنامه ریزی بیشتر و هماهنگی مسئولین را می طلبد تا برای شکوفایی علمی و فرهنگی این شهر مقدس که حرم اهلبیت پیامبر (ص) می باشد تلاش بیشتری معمول دارند.

وی در پایان گفت پی گیری و به ثمر رسیدن این پیشنهاد موجب خواهد که شهر قم کانون توجه واقع شود و برخی از کاستی ها و نارسائی های آن با سرمایه گذاری مناسب و مدیریت توانمند و برنامه ریزی مبتنی بر آینده نگری به سامان برسد.

* از این فرصت برای توسعه عمران شهری استفاده کنیم

معاون آموزش و پرورش استان قم هم در این جلسه با اشاره به اهمیت معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار کرد: هسته محوری حرکت در راستای کسب عنوان پایخت فرهنگی جهان اسلام این است که ما از سرمایه فرهنگی قم که متعلق به کشور و جهان اسلام است میخواهیم استفاده کنیم.

«حسین محمودی» با بیان اینکه سرمایه فرهنگی امروزه در جوامعی که پویا و موفق هستند بسیار مورد توجه قرار میگیرد افزود: تعاریف مختلفی در زمینه سرمایه فرهنگی ارائه میشود. تمام آثار مادی و معنوی که به صورت بالقوه و بالفعل از گذشته به جا مانده و برای معنویت جوامع بشری قابل کاربرد است را سرمایه فرهنگی میدانند.

معاون آموزش و پرورش قم با بیان اینکه اگر به فرهنگ توجه کافی کنیم سایر ابعاد توسعه هم به دنبالش می آید اضافه کرد:شهرهای جهان سازنده فرهنگ جهان است. فرهنگ هم عنصر کلیدی در موفقیت شهرهای جهان است.

وی با بیان اینکه یونسکو و آیسسکو هر دو برای زمینه استفاده از سرمایه فرهنگی یک رویداد فرهنگی را برنامه‌ریزی کردند ادامه داد: این دو سازمان هر ساله یک شهر را به عنوان شهر فرهنگی و پایتخت فرهنگی معرفی می کنند و این شهر تمام داشته های فرهنگی خودش را در ابعاد مختلف عرضه می کند. شهرهایی که به عنوان شهر فرهنگی و پایتخت فرهنگی معرفی میشوند از این فرصت برای توسعه عمران شهری هم استفاده می‌کنند.

مسئول کمیسیون فرهنگی اتاق فکر توسعه استان قم افزود: آیسسکو هر سال سه شهر را در حوزه جهان اسلام به عنوان پایخت فرهنگی معرفی میکند. تاکنون از ایران، "اصفهان" و "مشهد" به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 95 وارد گفت‌وگوی مدیران شده اظهار کرد: برای کسب این عنوان یک سری شاخص کیفیت زندگی٬ شاخص ارتباطی و شاخص مصارف فرهنگی مورد توجه است.

تعداد موزه‌ها٬ تعداد پرده‌های سینما٬ سرانه فضای سبز٬ تعداد جشنواره‌ها٬ تعداد کتابهایی که از کتابخانه‌ها به امانت گرفته می‌شود و تعداد دانشجویان و گردشگران بین المللی از جمله شاخص‌هایی هستند که برای کسب این عنوان در نظر گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سه شنبه هفته جاری ادامه داد: این کنفرانس‌ها به صورت دوره‌ای ادامه خواهد یافت چرا که در یک کنفرانس نمی توانیم مباحث مرتبط با جمع بندی کنیم.

* محورهای همایش قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام

نخستین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام، فردا سه شنبه 26 تیر 1397 از ساعت 17:30 تا 20:30 در در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار خواهد شد.

محورهای این همایش عبارتند از:
ــ میراث فکری و فرهنگی قم در تحقق استراتژیک پایتختی جهان اسلام
ــ سنجیده شدن شاخص ها در تحقق این امر
ــ توسعه ظرفیت های گردشگری و مذهبی قم
ــ چشم انداز توسعه همه جانبه استان قم با نگاه به رویداد انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام
ــ هویت بصری شهری قم
ــ فرصت های پیش روی اقتصاد فرهنگی در قم 

مجیدی مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو٬ دکتر عبدالحمید نقره کار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، دکتر کریمی دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و استاندار قم از سخنرانان این کنفرانس خواهند بود.

.................
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما