شناسهٔ خبر: 26749398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۵ تیر بخوانید؛

خبر جدید درباره پرواز تهران-یاسوج/تحلیل حقوقی مستند بیراهه/طرح ادعای سرقت اسناد هسته ای و...

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب، بررسی عوامل اصلی سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، ادعای رسانه‌های آمریکا درباره سرقت اسناد هسته‌ای محرمانه ایران، نظر کدخدایی در مورد حضور بانوان در ورزشگاه و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، بیست و پنجم تیر ماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج با تأکید بر اینکه ضروری ترین نیاز امروز دنیای اسلام وحدت و یک‌صدایی است، به تمرکز دشمنان برای مقابله با مسلمانان به‌ویژه در موضوع فلسطین و در قضایای یمن اشاره و خاطرنشان کردند: اکنون امریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره فلسطین را «معامله قرن» گذاشته اند اما بدانند که به فضل الهی، این معامله قرن هرگز محقق نخواهد شد و به کوری چشم دولتمردان امریکا، قضیه فلسطین از یادها نخواهد رفت و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

بهرام پارسایی، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بر اساس مطالعات صورت گرفته در پرونده سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، عوامل اولیه و اصلی سقوط مسائلی غیر از خطای خلبان بوده است» گفت که گزارش جمع‌بندی این سانحه به زودی به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

بهرام قاسمی در مورد نشست امروز پوتین و ترامپ در فنلاند و همچنین اینکه آیا ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت:در مورد دیدار پوتین و ترامپ ارتباطی با روسیه نداشته‌ایم و همچنین  پیامی از طرف آقای پوتین برای ترامپ نداریم. وی افزود:دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در یکی از رسانه ها کویتی مبنی بر این که روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسراییل بوده را تکذیب کرد و گفت : چنین چیزی به هیچ وجه نمی تواند درست باشد  و من آن را تکذیب می‌کنم. این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است .

رسانه‌های آمریکا مدعی درباره سرقت اسناد هسته‌ای محرمانه ایران شدند و با انتشار گزارشی اعلام کردند که اسناد ادعایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های هسته ای گذشته ایران که وی در ماه آوریل آن را منتشر کرده توسط عوامل موساد از یک انبار در تهران به سرقت رفته بود.

ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه نیز پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: ما در وین توانستیم شاهد ادامه برجام باشیم. همچنین خواست ما این است که اطمینان یابیم ایران کماکان می‌تواند نفت خود را بفروشد.

نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در دیدار با مدیر عامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران در زمینه همکاریهای بین دو کشور یک سری از کاستی ها از جمله روند فعلی صدور ویزا را اشاره کرد و بیان نمود که روند فعلی تصویر بسیار بدی را در اذهان مردم افغانستان تداعی می‌کند و زمینه بروز قاچاق انسان به مرزهای دو کشور می شود و پیشنهاد ما این است که صدور ویزا برای اتباع دو کشور برداشته شود و یا اینکه روند اخذ آن تسهیل گردد. وی همچنین در زمینه همکاری های اقتصادی در چابهار اظهار داشت: بسیاری از تجار ما که در مناطق آزاد ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند دچار مشکل هستند و هر روز از این مشکلات به ما شکایت می کنند، بنابراین همکاری بیشتر در این زمینه مستلزم دیدگاهی متفاوت با وضع کنونی می باشد. شما ببینید ترکیه، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای منطقه چطور تجار افغانستانی را جذب می کند اما ما در ایران شاهد آن نیستیم. باید نگاه ها تغییر کند و سرمایه گذار و تاجر افغانستانی احترام و تکریم شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه دلایل رد صلاحیت احمدی‌نژاد را به موقع اعلام می‌کنیم گفت: دلایل رد صلاحیت احمدی نژاد بحث دوقطبی شدن انتخابات نبوده است، بلکه بحث‌های دیگری است که به موقع اعلام می‌کنیم. عباسعلی کدخدایی درباره حضور بانوان در ورزشگاه نیز گفت:اگر مسئولان می‌توانند امکانات و تسهیلات را فراهم کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، به نظرم اشکالی نباید داشته باشد.

همچنین داریوش علیخانی از بازداشت «حسین هدایتی» به دلیل عجز از تودیع وثیقه خبر داد و گفت: موکلم به دلیل عجز از تودیع وثیقه و به مدت یک ماه و نیم در زندان است.وی افزود: هدایتی با قرار بازداشت موقت در زندان نیست. برای او  قرار وثیقه صادر شد و به دلیل عجز از تودیع وثیقه اکنون در زندان است.علیخانی با بیان این که موضوع پرونده در رابطه با بانک سرمایه و بدهی موکلم به این بانک است، گفت: موضوع پرونده کیفری نیست بلکه  ناشی از رابطه مدنی و حقوقی است.

تحلیلی درباره پخش مستند بیراهه

بهمن کشاورز گفت: تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی با هیأت یا کمیسیون ویژه‌ای با عنوان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و از ابزاری مانند صداوسیما نباید به گونه‌ای استفاده شود که معارض قوانین آمره موجود باشد.این حقوقدان افزود: موضوع اعتراف یک دخترخانم و صحبتی که با ایشان در تلویزیون انجام و پخش شد از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته که باید به این نکته اشاره کنم که تعریف و تعیین روشن مصادیق اعمالی که در فضای مجازی ممکن است جرم تلقی شود موجب خواهد شد که ابهامات و پیچیدگی‌هایی از آنگونه که فعلاً در این ماجرا وجود دارد یا تحقق پیدا نکند یا کمتر رخ دهد.

*با توجه به اینکه دستور و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات و هماهنگی همه دستگاهها با تیم اقتصادی دولت ، واکنشهای مثبتی را در فضای سیاسی جامعه به دنبال داشت، برخی از این واکنشها از زبان تحلیل گران سیاسی در گفت و گو با ایسنا را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

نظر شما