شناسهٔ خبر: 26749061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر دفاع:

انتقال سند قلعه فلک الافلاک خرم آباد در مرحله نهایی است

خرم آباد - ایرنا - معاون مهندسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مراحل نهایی انتقال و صدور سند قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد در دست اقدام است و به زودی به اتمام می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اکبر سلیمانی روز دوشنبه در نشست مدیران لرستان با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استانداری لرستان افزود: این قلعه 2 بخش دارد که ارتش و سپاه در آن مستقر بوده اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ارتش حریم قلعه را به طور کامل رهاسازی کرده و درخصوص سپاه نیز توافق سه جانبه ای میان استانداری، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته که بر مبنای آن، سپاه تا مهر 98 این حریم را آزاد می کند.
معاون مهندسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: برای تخلیه سپاه از حریم قلعه باید پادگان جدید احداث شود که زمین آن تملک شده و در مرحله پی ریزی است.
وی گفت: 680 میلیارد ریال برای این کار برآورد اعتبار شده که تاکنون 280 میلیارد ریال پرداخت شده و چنانچه روند پرداخت اعتبار سرعت یابد، احتمال تخلیه سپاه از حریم قلعه تا پیش از موعد مقرر وجود دارد.
سلیمانی خواستار تسریع در تامین انشعابات آب، برق و گاز ساختمان در دست احداث شد و افزود: تنها یک هکتار از مراحل انتقال سند باقی مانده که در حال مستندسازی است تا این مهم انجام شود.
پیس از این استاندار لرستان درباره آخرین وضعیت آزادسازی محوطه قلعه فلک الافلاک گفت: با پیگیری های انجام شده در سال گذشته، سند این قلعه تاریخی ابتدای امسال اخذ شد که برای تسهیل در امور ساماندهی این اثر تاریخی به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می شود.
سید موسی خادمی افزود: منابع لازم برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک تامین ‌شده و تا مهرماه سال 98 به‌ طور کامل آزاد می ‌شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سپاه لرستان در حال ساخت ‌و ساز مکان جدید در محل ورودی شهر خرم‌ آباد است و تاکنون بیش از 30 درصد بودجه برای انجام این عملیات اجرایی تامین شده است.
وی بیان کرد: مکاتبات آزادسازی قلعه فلک‌ الافلاک مربوط به اوایل دهه 70 است که علاوه بر دستور مقام معظم رهبری مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارد.
استاندار لرستان افزود: در سفر تمامی هیات دولت ها به استان آزادسازی قلعه تصویب و مقرر شده اعتبارات ساماندهی این بنای تاریخی به صورت ملی پرداخت شود.
این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌ عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌ بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته ‌شدن شهر جدید خرم‌ آباد این قلعه نیز به ‌نام خرم‌ آباد معروف شد و احتمال می رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.
این بنای کم ‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که منتظر ثبت جهانی است.
7269/3022

نظر شما