شناسهٔ خبر: 26748905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جمع آوری هزار و یک نکته از زندگی امام حسن در یک اثر

رمزی اوحدی در قالب سی و پنج فصل کتاب «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن مجتبی(ع)» به شرح و سیره زندگی اخلاقی، سیاسی و اجتماعی امام دوم شیعیان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات جلوه کمال کتاب «هزار و یک نکته از زندگی امام حسن مجتبی(ع)» را به قلم محمود رضا رمزی اوحدی در سال ۱۳۹۷ منتشر کرد.

 این نویسنده در قالب سی و پنج فصل به شرح و سیره زندگی سیاسی،  اخلاقی و اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) پرداخته است و عناوین فصل‌های کتاب عبارتند از:

امام  حسن(ع) قبل از خلقت هستی، امام  حسن(ع) و انبیاء الهی، امام  حسن(ع) در قرآن کریم، امام  حسن(ع) در معراج رسول الله (ص) تولد و دوران کودکی امام حسن(ع)، امام حسن(ع) در زمان رسول الله (ص)، امام  حسن(ع) همسران و فرزندان، امام  حسن(ع) همراه پدر، شروع امامت و خلافت امام حسن(ع)، تفسیر آیات قرآن کریم در کلام امام حسن(ع)، سفارشات پدرانه امام علی(ع) به امام حسن(ع)، احادیث اخلاق و معنوی امام حسن(ع)، احادیث امام  حسن(ع) درباره امام مهدی (عج)، پرسش و پاسخ از امام حسن(ع)، عبادت‌ها و دعاهای امام حسن(ع) و فضل و کرامات امام حسن(ع).

همچنین در ادامه این کتاب به این  موضوعات اشاره شده است: اشعار امام حسن(ع)، وقایع قبل از صلح امام حسن(ع)، صلح امام  حسن(ع) و علل آن، وقایع بعد از صلح امام حسن(ع)، چهره یاران خیانت‌کار امام حسن(ع)، مناظرات امام حسن(ع) با دشمنان، احادیث امامان درباره امام حسن(ع)، اقدامات معاویه بعد از صلح با امام حسن(ع)، مظلومیت‌های امام حسن(ع)، تهمت‌های ناروا، دستگاه اموی به امام حسن(ع)، توطئه دستگاه اموی در شهادت امام حسن(ع)، شهادت امام حسن(ع)، وصیت تدفین امام حسن(ع)، امام  حسن(ع) در کتب اهل سنت، ثواب زیارت و صلوات بر امام حسن(ع)، آثار و برکات دوست داشتن امام حسن(ع)، و واقعه شهادت امام حسن(ع)، جایگاه امام حسن(ع)، در عرصه قیامت، روضه‌ها و اشعار شعراء در وصف امام حسن(ع).

نویسنده در فصل نوزدهم به علل صلح امام  حسن(ع) با معاویه پرداخته و دو عامل اصلی برای این مسأله بیان کرده است:

۱- خیانت خواص از جمله فرار عبیدالله بن عباس که باعث شد دو سوم سپاه مَسکِن را بر فرار بکشاند. معاویه عبیدالله را طبق نقل یعقوبی به یک میلیون درهم خرید و او با هشت هزار نفر از یارانش به او ملحق شد. این کار عبیدالله باقی مانده لشکریان امام یعنی 4000 نفر باقی مانده را سست و نافرمان کرد.

۲- عدم برابری دو سپاه از حیث عده و شکست روحیه لشکریان امام حسن؛ بالاترین رقم نفرات امام حسن(ع) به 20 هزار یا کمی بیشتر می‌رسید که از جهت روحی نیز بسیار شکست خورده بودند و این در حالی است که لشکر معاویه که در مرزهای عراق مستقر بودند به 60 هزار نفر می‌رسید.

نویسنده در ادامه به علل صلح در کلام دیدگاه امام  حسن(ع) پرداخته است و در فرازهای گوناگون  ایشان علل پذیریش صلح را  این گونه بیان کرد‌ه‌اند:

۱- به خاطر حفظ خون مسلمانان صلح کردم، اگر چنین نمی‌کردم یک نفر از شیعیان ما در روی زمین باقی نمی‌ماند. 

۲- اراده خداوند هر روز شکل مخصوص دارد (در حال حاضر باید صلح پذیرفته شود).

۳- یار و یاور نداشتم.

۴- یارانم پراکنده و دارای عقاید گوناگون هستند.

۵- از عقل و خرد دور است که من چیزی (جنگی) را که شما آماده آن نیستند به شما تحمیل کنم.

۶- داستان صلح من، همچون داستان خضر و موسی است که خضر نبی کشتی را سوراخ کرد تا به دست صاحبانش برسد وگرنه طاغوتیان آن را تصرف می‌کردند. موسی چون از این موضوع بی‌خبر بود، از عمل خضر نبی خشمگین شد؛ وقتی که به راز آن پی برد آن را پسندید.

۷-  وای بر شما مردم! شما نمی‌دانید که من چه کرده‌ام، سوگند به خدا، پذیریش صلح من برای شیعیان بهتر است از آنچه خورشید بر آن می‌تابد و غروب می‌کند.

در بخش دیگر این کتاب به بررسی دیدگاه رهبر انقلاب درباره صلح امام حسین(ع) پرداخته و ایشان این صلح را برای دفاع از دین و نرمش قهرمانانه دانسته است، از این رو نویسنده در بخشی از این نوشتار به گفتارهای حضرت آیت الله خامنه‌ای در این باره اشاره کرده و چنین آورده است:

مقام معظم رهبری درباره صلح امام حسن(ع) می‌فرماید:

در باب صلح امام حسن (ع)، این مسأله را بارها گفته‌ایم و در کتاب‌ها نوشته‌اند که هر کس - حتی خود امیرالمؤمنین(ع) - هم اگر به جای امام حسن مجتبی(ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن(ع)، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود.

آن حضرت در این صلح با امام حسن(ع) شریک بودند. صلح را تنها امام حسن نکرد؛ امام حسن و امام حسین (ع) این کار را کردند؛ منتها امام حسن(ع) جلو بود و امام حسین (ع) پشت سر او بود.

امام حسین (ع)، جزو مدافعان ایده‌ی صلح امام حسن(ع) بود.

انتشارات جلوه کمال کتاب هزار و یک نکته از زندگی امام حسن مجتبی(ع) را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۶۳۱ صفحه به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

نظر شما