شناسهٔ خبر: 26748402 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرتکبان جرائم اخلاقی به جای حبس آموزش می بینند

متهمان جرایم اخلاقی به جای حبس در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

صاحب‌خبر -
شرکت در دوره‌های آموزشی مجازات جایگزین متهمان جرایم اخلاقیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: برخی متهمان جرائم خرد و کم اهمیت به جای حبس در دوره‌های آموزشی مدیریت دانش و رفتار شرکت می‌کنند.
احمد رحمانیان اعلام کرد: با هدف جلوگیری از تکرار جرم، حفظ کرامت و شخصیت متهمین، اصلاح افکار و رفتار متهمین جرائم خرد که به دلیل جهالت افراد و بدون سوءنیت صورت گرفته و مخل نظم و امنیت عمومی نیست دوره‌های آموزشی طرح امید (مدیریت دانش و رفتار) توسط این معاونت برای این افراد برگزار می‌شود.
وی با بیان این موضوع که بعضی از مجازات‌ها همچون حبس، جزای نقدی و شلاق برای مرتکبین جرائم خرد هیچ‌گونه تأثیری در اصلاح و باز اجتماعی کردن آن‌ها نداشته و گاهی سبب شکستن قبح مجازات و تکرار جرم می‌شود، اظهار داشت: اعمال مجازات بر مجرمین به‌منظور تنبه و آگاهی مجرم، دور نگه‌داشتن آن از جامعه برای مدتی محدود و از همه مهم‌تر اصلاح و باز اجتماعی کردن آنان است.
وی با بیان اینکه کلمه امید مخفف (اخلاق، معرفت، یادآوری و دستگیری از دیگران) است، تصریح کرد: هدف این دوره‌ها ایجاد انسان‌های متقی، خانواده‌ای مطهر، جامعه‌ای سالم و اخلاقی و در نهایت ارتقا مکارم اخلاقی و تعهد اجتماعی است.
وی یادآور شد: در راستای تحقق اهداف این دوره‌ها از ابزار هنر، ورزش، حرفه‌آموزی، نشاط‌آفرینی، مبادله تجربه‌ها، بارش فکری، مطالعه، مباحثه و گفتگو و تفریحات سالم استفاده می‌شود.
قاضی رحمانیان با اشاره به سبک محور بودن دوره امید، اظهار کرد: این طرح علاوه بر متهمین برای تمامی اقشار جامعه اعم از سالم و آسیب‌دیده و یا در معرض بزه و آسیب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر شورای پیشگیری از جرم فارس اعلام کرد: حدنصاب شرکت در هر دوره ۱۷ نفر است و تاکنون ۳۰۷ دوره توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس برای پنج هزار و ۲۲۰ نفر از مرتکبین جرائم اخلاقی و منکراتی و کسانی که مرتکب رانندگی پرخطر می‌ شوند و همچنین تعدادی از زندانیان برگزار شده است که از نکات قابل‌توجه بعد از برگزاری این دوره‌ها این است که از بین بیش از پنج هزار نفر شرکت کننده آن طی یک سال گذشته، فقط سه نفر مرتکب تکرار جرم شده‌اند.
محتوای دوره‌های آموزشی طرح امید (مدیریت دانش و رفتار) از ابتکارات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بوده که ترکیبی از آموزه‌های اسلامی و برخی از اصول روانشناسی غربی است.


نظر شما