شناسهٔ خبر: 26748199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

رانت مانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی شده است

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور درست مدیریت نشده است، گفت: رانت موجود در بدنه اقتصادی نظام اجازه حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: علی فاضلی امروز در همایش بررسی چالش‌های صنف تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکان گفت: از آنجا که اصناف در حلقه آخر نظام اقتصادی قرار گرفته اند، همه نگاه‌ها در گرانی اجناس مختلف از جمله ماست، لپه، پوشاک و حتی تجهیزات پزشکی به ما معطوف می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: امروز روز‌های سخت ماست، اما ما دوران سخت‌تر از این را در دهه ۶۰ پشت سر گذاشتیم و رزمندگان ما در شرایطی جنگیدند که گاهی برای یافتن اسلحه باید سه تا ۴ روز صبر می‌کردند.

وی اظهار داشت: تنها اشکال ما این است که مدیریت درستی در مسائل اقتصادی نداشته ایم و الان هم نداریم، گیر کار هم این است و هنوز مسئولین کشور به این صرافت نیفتاده اند که کار را باید به مردم واگذار کنند و رانت موجود در نظام اقتصادی ایران اجازه حضور مردم را نمی‌دهد.

فاضلی بیان داشت: ما دوران سخت را طی کرده ایم و الان چه شده است که به واسطه نواختن شیپور جنگ قبل از هر اتفاقی اینگونه از خود بیخود شده ایم.

وی افزود: ما با دست خالی از این انقلاب دفاع کرده ایم و امروز بعد از ۴۰ سال با مشکلات اقتصادی مواجه شده ایم.

فاضلی اظهار داشت: ما تنها در گرفتن تسهیلات از دولت مشکل نداریم بلکه ما در تنظیم روابط مشکل داریم و نظام پولی - مالی کشور به صورت واقعی در اختیار بنگاه‌ها نیست.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه قاچاق بلای خانمان سوز اقتصاد ایران است گفت: یک نفر تعریف می‌کرد که چگونه ممکن است آمار قاچاق ما از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۶ میلیارد دلار کاهش یافته باشد در حالی که واردات ما اکنون نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۳ کاهش یافته و تولید ما هم نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۳ کاهش یافته است، اما چرا هیچ کمبودی احساس نمی‌شود. خوب معلوم است که قاچاق گسترش یافته است.

وی افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که نظام اقتصادی کشور را درست مدیریت نکرده ایم در حالی که در مسائل نظامی و علمی و تربیت نیروی انسانی فوق العاده عمل کرده ایم و دلیل اینکه نظام اقتصادی را خوب مدیریت نکرده ایم رانت موجود در بدنه اجرایی نظام اقتصادی است که این رانت اجازه فعالیت به مردم را نمی‌دهد. این اشکال کار است و برای آن باید اتحادیه‌های صنفی و نهاد‌های مردم محور را تقویب کرد.

در ادامه این جلسه برخی از اعضای تولید کننده و واردکننده صنف تجهیزات پزشکی به بیان مسائل و مشکلات خود بعد از اتخاذ تصمیمات ارزی دولت پرداختند.

از جمله این مشکلات می‌توان به کالا‌های در گمرک مانده اشاره کرد که اجازه ترخیص نیافته آند.

همچنین یکی از تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات دندانپزشکی گفت: پروسه واردات تجهیزات پزشکی یک پروسه بسیار طولانی است که ممکن است بیش از ۳۶۰ روز طول بکشد، اما افرادی که در وزارتخانه‌های صنعت، بهداشت و یا بانک‌ها نفوذ دارند و دارای روابط هستند ممکن است کارهایشان ۳۰ تا ۴۰ روزه انجام شود.

یکی دیگر از حضار بیان داشت: اکنون به واسطه مشکلات و تحریم‌ها واردکنندگان مجبورند اقلام مورد نیز خود را از پروسه‌های طولانی و واسطه‌های مختلف و با ریسک بالا و تامین هزینه‌های بالا تامین کنند که متاسفانه ین مسائل در قیمت گذاری قابل اثبات نیست.

یکی دیگر از حاضرین بیان داشت: دولت اجازه بدهد واردات تجهیزات دندانپزشکی از طریق ارز بازار ثانویه انجام شود.

این وارد کننده گفت: حدود ۱۲ درصد از هزینه دندان پزشکی مربوط به تجهیزات پزشکی است که اگر دولت اجازه دهد واردات این کالا‌ها از ارز بازار ثانویه تامین شود هم باری از روی دوش دولت برداشته می‌شود و هم فساد کاهش می‌یابد.

نظر شما