شناسهٔ خبر: 26747519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

هم اندیشی ایران و ترکیه برای ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی در کشور

نشست هم اندیشی و کارشناسی ایران و ترکیه برای تبادل تجربیات در زمینه یکپارچه سازی سامانه اطلاعات کشاورزی کشور از امروز در تهران آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارتخانه امروز در حاشیه این نشست گفت: در این نشست سه روزه ما به دنبال استفاده از تجربیات کشور ترکیه در زمینه ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی به منظور ارایه اطلاعات دقیق تر و به روز و کاهش اختلافات آماری در بخش های مختلف کشاورزی هستیم.

کریم احمدی افزود: در حال حاضر سامانه های مختلفی در سازمان ها و بخش های مختلف کشاورزی ایجاد شده و هر کدام اطلاعات حوزه خود را ارایه می دهند و یکی از مشکلات ما این است که این سامانه ها از یک بستر یکپارچه برخوردار نیستند و گاهی اختلافات آماری نیز دیده می شود.

وی اظهار داشت: در صورت یکپارچه سازی سامانه اطلاعات کشاورزی، پیش بینی های افزایش یا کاهش تولید در بخش های مختلف دقیق تر و امکان رصد زنجیره های تولید میسر می شود.

احمدی ادامه داد: آمارهای دقیق تر به تصمیم گیری و سیاست گذاری در حوزه تنظیم بازار، واردات و صادرات کمک موثری خواهد کرد.

وی با بیان این که ترکیه از سال ۲۰۰۳ پروژه یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی را آغاز کرده است، گفت: این کشور ۱۵ سال است که بر روی این پروژه کار می کند و از سال ۲۰۱۵ این پروژه قابلیت بهره برداری پیدا کرده است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ترکیه با راه اندازی و بهره برداری از سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی توانسته زنجیره تولید را از ابتدا تا انتها رصد و بر اساس آن تصمیم گیری کند.

وی اذعان داشت: ما باید بررسی کنیم که چه تعداد از سامانه های بخش کشاورزی قابلیت یکپارچه سازی دارند، زیرا هر یک از سازمان ها بر اساس سلیقه و کدهای خود که ممکن است برخی از آنها قابلیت یکپارچه سازی نداشته باشند، اقدام به طراحی سامانه کرده اند بنابراین ما مجبوریم سیستم جدیدی ایجاد کنیم که در آن از اطلاعات قبلی این سامانه ها استفاده کنیم.

احمدی با بیان این که ایجاد سامانه یکپارچه کشاورزی در ایران ظرف دو سال قابل راه اندازی شده است، گفت: اطلاعاتی که باید وارد این سامانه شود مهم است و از این رو نیاز به ظرفیت های خوب کارشناسی از سطح مراکز جهاد کشاورزی هستیم تا اطلاعات با مکانیزمی که در سامانه جدید تعریف می شود جمع آوری و به بهره برداری برسد.

وی درباره دسترسی به اطلاعات سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی نیز تصریح کرد: اطلاعات چنین سامانه ای با توجه به حوزه های امنیتی مختلف برای مدیران و کارشناسان قابلیت دسترسی خواهد داشت ضمن آن که می توان برای عموم نیز خروجی هایی متناسب با نیاز شان در این سامانه طراحی کرد.

بنابراین گزارش، هیاتی از وزارت غذا، دام و کشاورزی ترکیه در این نشست هم اندیشی، شرکت کرده اند.

نظر شما