شناسهٔ خبر: 26747341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

میرزایی‎‌:

تشریح پشت پرده دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان

عضو فراکسیون امید مجلس اعتقاد دارد هدف آمریکایی ها از طرح مذاکره مستقیم با طالبان سوء استفاده کردن از این گروه برای رسیدن به مقاصد از پیش تعیین شده است.

صاحب‌خبر -

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان، گفت: آمریکایی ها علی رغم حضور مستمر در افغانستان، نتوانستند امنیت پایدار در این کشور را ایجاد کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش مرکز وابسته به سازمان ملل در خصوص افغانستان نیز تایید می کند که حضور ایالات متحده نتوانسته موثر واقع شود، اظهار کرد: بر اساس این گزارش تعداد کشته شدگان در افغانستان به دلیل جنگ ها و نزاع های داخلی افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه دولت مرکزی افغانستان همکاری خوبی برای از بین بردن طالان و القاعده نکرده است، ادامه داد: بنابراین آمریکایی ها از این فرصت سوء استفاده کرده و در واقع می خواهند با طرح مذاکره با طالبان، از این گروه برای رسیدن به مقاصد خود بهره ببرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در رابطه به سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به پاکستان، تصریح کرد: نباید از یاد برد طالبان برگرفته از حمایت های پاکستان و عربستان بوجود آمده است و این موضوع نشان می دهد که امریکایی ها نیز بر اساس این امر، اقدام به رایزنی های مستمری با دهلی‌نو و عربستان کرده اند تا بتوانند نفوذ خود را بیشتر کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد آمریکایی ها نشان داده که این کشور بدنبال مذاکره با طالبان برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان نست، افزود: بنابراین کارشناسان سیاسی و افکار عمومی دنیا نیز ابهام جدی نسبت به دستور کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با طالبان افغانستان دارند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آمریکایی ها برای نشان دادن حسن نیتشان باید جلوی تامین منابع مالی طالبان که بر عهده عربستان و امارات است را بگیرد؛ البته این امر نیز به نظر نمی رسد محقق شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، دولت ترامپ به دیپلمات‌های ارشد خود دستور داده است که به دنبال مذاکره مستقیم با طالبان باشند. این رویکرد، تغییری چشمگیر در سیاست آمریکا در خصوص افغانستان است که به امید آغار مذاکراتی برای پایان ۱۷ سال جنگ در این کشور صورت می‌گیرد./

پایان پیام

نظر شما