شناسهٔ خبر: 26747293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:

بانک‌های خصوصی مصارف خود را به سرمایه گذاری در استان اختصاص دهند

تبریز- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با تأکید بر نظارت بر منابع و مصارف بانکی در استان گفت: بانک‌های خصوصی منابع و مصارف خود را با اولویت استان برنامه‌ریزی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جهانگیری در جمع روسای بانک‌های استان اظهار کرد: در شرایط حساس اقتصادی باید شبکه بانکی، اعم از بانک‌های خصوصی و دولتی در راستای توسعه اقتصادی استان قدم بردارند.

وی بانک‌ها را از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی برشمرد و افزود: امروز با شرایط سخت اقتصادی در کشور روبرو هستیم و دراین‌بین از بانک‌ها انتظار داریم به‌صورت منسجم و هماهنگ در راستای ایجاد نقش حساس خود در اقتصاد استان در کنار صنعت و تولید باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: شرایط خاص اقتصادی عملکردهای خاص خود را طلب می‌کند و بدون شک باید بانک‌ها نیزبه‌صورت اختصاصی در صد ایجاد راهکارهای جدید و حمایت از تولید و اشتغال پیش قدم باشند.

وی ادامه داد: تشکیل جلسات درون بانکی برای احصاء راهکارهای حمایتی و یا تعریف حمایت‌های جدید از تولیدکنندگانی که سابقه خوبی در بانک‌ها تا به امروز داشته‌ و در شرایط فعلی دچار مشکل شده‌اند می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

وی کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی را یکی از مشکلاتی دانست که برخی از واحدهای حتی توانمند استان نیز با آن روبرو شده‌اند گفت: در کل میزان نقدینگی واحدهای تولیدی استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته و تامین مواد اولیه بطور میانگین ۲۰ الی ۳۰ درصد نقدینگی بیشتر را طلب می کند و در این برحه سیستم بانکی با حمایت‌ها به‌موقع می‌تواند در رفع این مشکل همراه کارآفرینان و صنعتگران استان باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: شرایط حساس فعلی تعامل چند سویه خاصی را طلب می‌کند که یک بخش از این تعامل‌ها مربوط به بانک‌ها است، واحدها خوش‌نام ما نیز در برخی از موارد امروز دچار مشکل شده‌اند اما اگر معوقات در بانک‌ها دارند نحوه دریافت این بدهی‌ها باید با چهارچوب‌های اخلاقی و رعایت حال تولیدکننده باشد، ما در حال حاضر شاهد برون‌سپاری‌های وصول معوقات از سوی برخی بانک‌ها هستیم و باید بانک‌ها به نحوه عملکرد این شرکت‌ها نظارت کافی داشته باشند.

وی، توجه به مشتری مداری در بانک‌ها را یادآور شد و افزود: مشتری مداری نباید در هیچ‌یکی از نهادها و سازمان های  دولتی و خصوصی به فراموشی سپرده شود،   ما در سخت‌ترین شرایط نیز باید پاسخگوی مشتری باشیم.

وی خواستار برگزاری کارگاه آموزشی قوانین و ضوابط بانکی ویژه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان شد و افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه تولید کنندگان به شفافیت عملکرد بانک ها کمک خواهد کرد در برخی از موارد بی اطلاعی ازاین قوانین مشکل ساز می شود که این مهم می تواند با برنامه های آموزشی رفع شود از سویی از تمامی بانک ها انتظار داریم نسخه ای قرار دادهای فی مابین بانک ها و مشتریان را حتما در اختیار طرف دوم، یعنی تولید کنندگان نیز قرار دهند.

در ادامه این نشست، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استاندار آذربایجان شرقی ارتباط دوسویه بین بانک‌ها و تولیدکنندگان را نیازمند همدلی و همراهی بانک‌ها دانست و گفت: هدف ما حمایت از رونق اقتصادی استان با رعایت حال تمامی بازیگران اصلی این عرصه است.

حمید هاشم زاده خاطرنشان کرد: در بحث اعطای تسهیلات حمایتی دولت نیز ما به‌هیچ‌عنوان به صورت جبری و دستوری با بانک‌ها برخورد نکرده‌ایم و اگر طرحی ازنظر بانک دارای توجیه اقتصادی نبوده اصرار غیر منطقی برای تصویب آن وجود نداشته است. اما این پیگیری‌ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال است و ما انتظار داریم بانک‌ها نیز با حداکثر همراهی این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

نظر شما