شناسهٔ خبر: 26746172 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

یوونتوس از کالچوپولی تا ایستادگی بر قله فوتبال ایتالیا

Omid Gh

صاحب‌خبر -

شما میتوانید بر روی کالبد نیمه جون ما برقصید اما نمیتوانید شاهد مرگ ما باشید ما برمیگردیم با شمشیر انتقام برمیگردیم چون ما یوونتوس هستیم.

یوونتوس پر افتخار ترین تیم تاریخ ایتالیا و رکورد شکن قهرمانی ها متوالی در لیگ ایتالیا است، لیگی که در آن تیم هایی همچون میلان، اینتر، رم و ناپولی رقبای سرسختی برای یووه هستند اما با این حال این یوونتوس است که با ۷ قهرمانی متوالی در سری آ و کسب ۴ دوگانه داخلی در ۴ سال اخیر و تجربه ۲ فینال لیگ قهرمانان اروپا در ۴ سال اخیر با اقتدار پر افتخار ترین تیم این روز های ایتالیا به شمار می آید. اما اگر به هواران کم سن و سال فوتبال ایتالیا بگویید که این یوونتوس قبل از این افتخارات در سری بی حضور داشت، باورش میشود؟ خیر. حتی باورش برای یوونتوسی های دو آتیشه هم سخت است که این تیم ۱۲ سال پیش از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا به دلیل تبانی و مسائل کالچو پولی برای جریمه به سری بی فرستاده شد تا با کسر ۹ امتیاز کار خود را شروع کند و بعد از گذشت چند سال با اقتدار بر بام فوتبال ایتالیا بایستد رکورد ها را یکی پس از دیگری به نام خود ثبت کند و تبدیل به یکی از شانس های اصلی قهرمانی لیگ قهرمانان شود!
از یوونتوس میتوان به عنوان نماد بازگشتی بزرگ و باشکوه در تاریخ فوتبال یاد کرد که با پشت سرگذاشتن سختی های فراوان و از دست دادن بسیاری از ستاره هایش و همینطور مواجه شدن با مشکلات بسیار با قدرت و بهتر از قبل بازگشت، بازگشت تا انتقام بگیرد تا به همه بگویید که چه تیم بزرگ و شکست ناپذیری است و نشان دهد که تسلیم شدن کار ترسو هاس و در اوج ناامیدی میتوان امیدوار بود.
اما داستان از کجا و چگونه شروع میشود؟
سال ۲۰۰۶ و پس  از بازگشت ملی پوشان، مسئله معروف به کالچو پولی رسماً اعلام شد و تبانی مسولین باشگاه یوونتوس با کمیته داوران و برخی داوران از یک سو و انتشار مکالمات تلفنی لوچیانو موجی با برخی از مسولین و داوران در دادگاه‌های ورزشی ایتالیا مطرح شد و ۲ قهرمانی آخر یوونتوس درسری آ  از بانوی پیر گرفته شد و به سری بی تبعید شد. با برگزاری جلسات مختلف، در نهایت حکم نهایی دادگاه ورزشی کشور ایتالیا محرومیت‌ها و مجازات‌های باشگاه‌های متخلف را صادر کرد. با حکم اعلام شده بانوی پیر به سری بی تبعید شد، دو اسکودتوهای یووه از این تیم بازپس گرفته شد و به تیم رقیب، اینتر میلان داده شد (اسکودتوهای بیست و هفتم و بیست و هشتم در دو فصل ۲۰۰۴_۲۰۰۵و ۲۰۰۵–۲۰۰۶ که با فابیو کاپلو به دست آمده بود)، لوچیانو موجی مدیر و نماینده اصلی یووه حکم محرومیت مادام العمر از فعالیت در فوتبال برایش صادر شد. در ابتدا مشخص شد بیانکونری‌ها با کسر ۳۰ امتیاز در رقابت‌های فصل۲۰۰۶_۲۰۰۷  سری بی شرکت خواهند کرد که این رای با اعتراض باشگاه و تجدید نظر به ۱۷ امتیاز تغییر کرد و در نهایت به کسر ۹ امتیاز رسید همچنین یوونتوس با جریمه نقدی £۳۱٬۰۰۰٬۰۰۰ و محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۶_۲۰۰۷ و سه بازی بدون تماشاگر روبرو شد.زمانی که حکم تبعید به سری بی با منفی ۳۰ امتیاز اعلام شد، برخی از بازیکنان سرشناس یوونتوس راه خروجی باشگاه را در پیش گرفتند و از باشگاه یوونتوس جدا شدند، مربی یوونتوس؛ فابیو کاپلو نیز بلافاصله راهی مادرید و تیم مطرح آن شهر، رئال مادرید شد. برخی از بازیکنانی که هواداران امید زیادی به آنان داشتند نیز به مانند مربی تیم ترجیح دادند برای ادامه دوران بازیگری خود از سیاه و سفید پوشان جدا شوند، فابیو کاناوارو، جیانلوکا زامبروتا،پاتریک ویرا، امرسون، زلاتان ابراهیموویچ و لیلیان تورام که در خود توان حضور در سری بی را نمی‌دیدند، از یوونتوس جدا شدند. فابیو کاناوارو و امرسون راهی رئال مادرید شدند، زلاتان ابراهیموویچ و پاتریک ویرا به اینتر میلان پیوستند و جیانلوکا زامبروتا و لیلیان تورام بارسلونا را برای ادامه فعالیت خود برگزیدند؛ حکم صادره در کنار ترک ستارگان و تغییر مدیریت باشگاه که همراه با ورود جووانی کوبولی جیلی به عنوان جانشین فرانتزُ گرانده استونس مدیری که سه سال ریاست یووه را به عهده داشت. لوچیانو موجی از سمت خود برکنار شد،جیرائودو نیز از مسولیت‌هایی که در باشگاه داشت کنارگذاشته شد و در شرایطی دشوار جان الکان نوه جیانی آنیلی مدیریت باشگاه را بر عهده گرفت، یوونتوس با بازیکنانی نظیرالساندرو دل پیرو، جانلوئیجی بوفون، مائورو کامرونزی در تیم ملی کشورش داشت، که با این تیم قهرمان جهان شده بودند و بازیکنان بزرگی از جمله دیوید ترزگه و پاول ندودکه نگاه داشتن این بازیکنان در شرایط کنونی کار آسانی نبود کار در سری بی را آغاز کرد.
دیدیه دشام بازیکن سالیان نه چندان دور یوونتوس که با این تیم قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۵–۱۹۹۶ را تجربه کرده بود در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۶ مربی یوونتوس شد. یوونتوس در رقابت نزدیک با ناپولی و جنوا و با توجه به کسر ۹ امتیاز بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستاد و عنوان قهرمانی مسابقات سری بی را در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۷ از آن خود کرد و الساندرو دل پیرو با به ثمر رساندن ۲۰ گل آقای گل رقابت‌ها شد تا ثابت نمایند که این تیم مطرح و قدرتمند بدون حمایت داوران و در شرایط سخت و متفاوت از سایر رقبا نیز برترین تیم ایتالیا است. قهرمانی یووه در هفته‌های پایانی لیگ با کسب ۸۵ امتیاز تثبیت شد (امتیاز یوونتوس در این فصل به ۹۴ رسید که با کسر ۹ امتیاز به عدد ۸۵ تغییر کرد) در دو هفته به پایان مسابقات دیدیه دشام مربی بیانکونری‌ها که نقش مؤثر و بسیار زیادی در کسب این قهرمانی داشت در چهلمین بازی فصل حاضر به شرکت در کنفرانس خبری نشد و از سمت خود کناره‌گیری کرد تا کمک مربی وی، کورادینی تیم را دو دیدار انتهایی هدایت نماید، دیدارهای که با شکست یووه به پایان رسید. گفتنی است که اختلاف دشام با مدیر ورزشی یوونتوس السیو سکو یکی از دلایل جدایی دیدیه دشان اعلام شد و در عین حال دیدیه دشان تأکید کرد که در خود توان هدایت یووه را در رقابت‌های سری آ نمی‌دید.
اما پس از آن یووه برگشت باشکوهی داشت در سال ۲۰۱۰ آندرا آنیلی مدیریت باشگاه را در دست گرفت با ساخت ورزشگاه جدید یوونتوس در سال ۲۰۱۱ آنتونیو کونته ستاره سال های نه چندان دور یووه را به عنوان مربی این تیم انتخاب کرد و با خرید بازیکنانی همچون  آندره‌آ پیرلو، کوادوو آساموا، آرتورو ویدال، استفان لیختشتاینر، کارلوس توز، پل پوگبا، مارتین کاسرس، آندره‌آ بارزالی و فرناندو یورنته تا یووه با چند سال ناکامی به سطح اول فوتبال ایتالیا و اروپا برسد آنتونیو سه سال مربی یوونتوس بود و در این سه سال یوونتوس را سه بار متوالی به قهرمانی در سری آ رساند او پس سه سال موفق یووه را ترک کرد و مدیران یووه سکان هدایت تیم خود را به ماکسیمیلیانو آلگری سپردند هرچند بسیاری از طرفداران یووه با حضور او مخالف بودند اما او در اولین فصل حضورش یووه را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و دو گانه داخلی را برای یووه به ارمغان آورد او ۴ بار متوالی یووه را قهرمان سری آ و جام حذفی ایتالیا رساند تا رکورد جدیدی ثبت شود و یووه برای ۷ فصل متوالی قهرمان لیگ ایتالیا شود او همچنین دو بار در فصل ۲۰۱۴_۲۰۱۵ و همینطور ۲۰۱۶_۲۰۱۷ یووه را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و در هر دو فینال به ترتیب به تیم های بارسلونا و رئال مادرید شکست خوردند.

یوونتوس در فصل ۲۰۱۴_۲۰۱۵ با هدایت الگری فصلی فوق العاده را پشت سر گذاشت یوونتووس الوارو موراتا را از رئال مادرید در ازای بند باز خرید، خریداری کرد آنها در مراحل حذفی لیگ قهرمانان با حذف دورتمند در مرحله یک هشتم، حذف موناکو در مرحله یک چهارم و حذف رئال مادرید مدافع عنوان قهرمانی در مرحله نیمه نهایی راهی فینال برلین شدند تا با تاریخسازی فاصله ای نداشته باشند و پس از سلتیک، آیندهوون، آژاکس، منچستریونایتد، بارسا، اینتر و بایرن به هشتمین تیمی تبدیل شوند که سه گانه را که شامل (قهرمانی لیگ، قهرمانی جام حذفی و قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا میشود) را کسب کند که در آن مرحله نتیجه را به بارسلونا واگذار کردند و در پایان فصل دوگانه داخلی را از آن خود کردند تا پس از گذشت ۲۰ سال به این مهم دست پیدا کنند.

یوونتوس در فصل آینده و در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان با یک بازی تاریخی و زیبا نتیجه را به بایرن مونیخ واگذار کرد و همانند فصل گذشته برای دومین بار پیاپی دو گانه داخلی را از آن خود کرد. در همین دوران و در سال ۲۰۱۶ با فروش پل پوگبا با قیمت ۱۰۵ میلیون یورو رکورد نقل و انتقالات را به نام خود ثبت کرد و پس از آن گوانزالو هیگوآین مهاجم فرصت طلب ناپولی را با ۹۰ میلیون یورو خرید تا نه تنها گران قیمت ترین خرید تاریخ باشگاه باشد بلکه گران ترین نقل و انتقال سر آ هم لقب گرفت در آن فصل یوونتوس با بازی ها درخشان خود در لیگ قهرمانان همانند دو فصل قبل با حذف پورتو در مرحله هشتم نهایی، حذف بارسا در مرحله یک چهارم نهایی و حذف موناکو در مرحله نیمه نهایی راهی فینال کاردیف شدند و همانند دو فصل گذشته میتولنستند سه گاته را کسب کنند که این بار در مقابل تیم اسپانیایی دیگر یعنی رئال مادرید شکست خوردند در پایان آن فصل یووه دو گانه داخلی را برای سومین بار پیاپی از آن خود نمو.

یوونتوس با درخشش پیانیچ، بوفون، کیه لینی، مانژوکیچ، دیبالا و هیگوآین شانس درخشش دوباره را در لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد آنها مانند چند فصل گذشته از گروه خود صعود کردند و با حذف تاتنهام در مرحله یک هشتم نهایی در مرحله بعدی به با یک بازی زبیا و دراماتیک نتیجه را به رئال مادرید مدافع عنوان قهرمانی واگذار کردند تا در پایان فصل و برای چهارمین بار پیاپی دوگانه داخلی را کسب کند.
اما در چند سال اخیر مدیران یونتوس با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده اقتصاد باشگاه را از که در سیر نزولی قرار داشت در سیر صعودی قرار دادند که این ها با سود فروش بازیکنانی همچون پل پوگبا که با قیمتی ناچیز از منچستر در سال ۲۰۱۱ خریده بودند و او را با قیمت نجومی ۱۰۵ میلیون یورو به منچستر تیم سابقش فروختند، حاصل شد وهمینطور با خرید های بی سر و صدا و فوق ستارگانی همانند دیبالا، مانژوکیچ، خوان کوادرادو و البته هیگواین که گران قیمت ترین بازیکن تاریخ این تیم تا قبل از ژوئن ۲۰۱۸ لقب داشت، تیم خود را به یکی از غول های اروپا تبدیل کردند.

اما نقطه عطف آنها در این سال ها و در نقل و انتقالات خرید یکی بهترین بازیکنان تاریخ است، ستاره ای به نام کریستیانو رونالدو پرتغالی که با ۵ توپ طلا در کنار لیونل مسی جزو بهترین های تاریخ محسوب میشوند. یوونتوس در ژولای ۲۰۱۸ با یک خرید فوق العاده و با مبلغ ۱۰۵ میلیون یورو کریستیانو رونالدو پرتغالی را از رئال مادرید خریداری کرد این خرید نه تنها گران ترین خرید تاریخ یووه و سری آ هست بله میتواند بهترین خرید آنها هم لقب بگیرد.
حالا آنها با این ستارگان دنبال تاریخسازی در فصول آینده هستند آنها که ۷ فصل است بر فراز قله فوتبال ایتالیا قرار دارند دنبال تاریخسازی در لیگ قهرمانان و در عرصه بین المللی هستند که هم مربی با دانشی همچون آلگری را دارند و هم ابزار مناسب این کار را.
و در پایان آندرا آنیلی که مدیر توانمند و هوشیاری بوده و عطش بسیاری برای رسیدن به موفقیت دارد صد در صد به فکر تداوم و پایداری این موفقیت است و او حالا بهتر از هر کس دیگری میداند که با سرمایه گذاری بر تیم های پایه و آکادمی در این ها سال میتواند باعث تداوم و تکرر این موفقیت ها در آینده شود.

کاری از امید غفوری تقدیم به هواداران اصیل یووه

نظر شما