شناسهٔ خبر: 26746074 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسلیم شدن آمریکا در برابر خواست طالبان

کابل - ایرنا - آمریکا پس از ناکامی راهبرد جدید خود برای کشورهای جنوب آسیا و افغانستان، مجبور شده است تا به خواست طالبان تن داده و حاضر به گفت و گوی مستقیم با این گروه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسانه های افغانستان امروز دوشنبه به نقل از رسانه های غربی اعلام کردند که رئیس جمهوری آمریکا به مقامات این کشور دستور داده است تا فرصت گفت و گوی مستقیم با طالبان را فراهم کند.
پیش از این نیز منابع غربی از ناکامی راهبرد جدید آمریکا که در اواخر تابستان سال گذشته اعلام شد، خبرداده و گفته بودند که رئیس جمهوری آمریکا می خواهد راهبرد خود را در افغانستان بازنگری کند، زیرا این راهبرد پیشرفتی نداشته است.
منابع افغانستان سفر سرزده «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا را که روز دوشنبه هفته گذشته وارد افغانستان شد و با مقامات بلندپایه این کشور گفت وگو کرده پس از آن عازم اسلام آباد شد، نیز در همین راستا تعبیر شده است.
وی در کنفرانس مطبوعاتی با رئیس جمهوری افغانستان نیز گفت که آمریکا در گفت و گوی دولت این کشور با طالبان شرکت خواهد کرد.
چند روز پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا «آلیس ویلز» معاون وزارت خارجه آن کشور نیز به کابل و اسلام آباد سفر کرد و آنچه در رسانه ها منتشر شد از اسلام آباد خواسته بود که برای حاضر کردن طالبان بر سر میز مذاکره تلاش بیشتر انجام دهد.
طالبان در گذشته بارها گفت و گو صلح با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار گفت وگوی رو درو با آمریکایی ها برسر پایان جنگ در این کشور شده بودند.
طالبان استدلال می کردند که جنگ جاری نتیجه حمله و اشغال این کشور توسط آمریکایی ها می باشد و آنها برای پایان جنگ تنها با خود آمریکایی ها گفت و گو خواهند کرد.
اما دولت افغانستان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است و در گذشته همواره برگفت و گوی صلح با مالکیت و رهبری افغان ها تأکید کرده بود و آمریکایی ها نیز گفت و گو مستقیم با طالبان را رد کرده و گفته بود که در این راستا از دولت افغانستان حمایت می کند.
رسانه های افغانستان روز گذشته از عدم ملاقات رئیس جمهوری آمریکا و منشی عموی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) با محمداشرف غنی» رئیس جمهوری آمریکا گزارش دادند و اینکه چرا آنها حاضر به ملاقات با رئیس جمهوری افغانستان نشدند، اشاره ای نکردند.
اما اینکه آمریکا پس از تلاش های زیاد برای مجبور کردن طالبان برای گفت گفت و گو با دولت افغانستان موفق نشده است، خود در تلاش مذاکرات مستقیم با این گروه برآمده، حاکی از مجبوریت و شکست راهبرد نظامی می باشد که در چند سال گذشته افغانستان و کشورهای منطقه بر آن تأکید داشتند.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز روز گذشته تأکید کرد که ببماران آمریکایی ها بر منازل مردم و ادامه کشتار غیر نظامیان راه حل جنگ در این کشور نیست و این بمباران هرگز به افغانستان صلح نخواهد آورد.
آساق*291**1663**

نظر شما