شناسهٔ خبر: 26745777 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با امضای دو تفاهم‌نامه محقق شد؛

معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت ضریب بیمه/عضویت "روحانی" و"ستاری"درخانواده تامین‌اجتماعی

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و سازمان تأمین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت ضریب بیمه معاف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به منظور تحقق سیاست‌های کلان کشور در حوزه علمی، فناوری و تحقق حمایت از کالاها و خدمات نوین و دانش بنیان تفاهم‌نامه‌ای با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمدتقی نوربخش رئیس سازمان بیمه تأمین اجتماعی به امضاء رسید. این تفاهم‌نامه در جهت توسعه توانمندی‌های فناورانه در کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بیمه و سلامت (استارتاپ‌ها) و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان و تجاری‌سازی در این حوزه و همچنین صیانت و حمایت هدفمند از بازار ملی از طریق راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی و نوآوری دیجیتال بوده است.

افزایش همکاری استارتاپ‌ها با سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه به منظور دسترسی سریع‌تر به بازارهای داخلی، شبکه سازی بین سازمان تامین اجتماعی و کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه‌های بیمه و سلامت، توسعه خدمات و نوآوری در مدل کسب و کار سازمان تامین اجتماعی با استفاده از همکاری با استارتاپ‌های موجود در کشور و ایجاد نظام رصد و پایش مستمر کسب و کارهای نوپا مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بیمه و سلامت از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به حمایت فنی و قانونی از تأسیس و راه اندازی مرکز شتابدهی و نوآوری دیجیتال در حوزه خدمات بیمه و سلامت، تسریع در اخذ مجوزهای لازم و همچنین کمک به انتقال تجربه و تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت‌های مرکز شتابدهی و نوآوری دیجیتال متعهد می‌شود.

معرفی استارتاپ‌های فعال در حوزه خدمات بیمه و سلامت، تعامل مؤثر با مربیان، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر، حمایت از تجاری سازی طرح‌های موفق، حمایت از صادرات و بازارسازی برای محصولات تجاری  شده و همچنین ایجاد هماهنگی با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، در حمایت از کسب‌وکارهای نوپای حوزه بیمه و سلامت از دیگر تعهدات ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس این تفاهم‌نامه انجام می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی نیز بر اساس این تفاهم‌نامه متعهد به تأسیس، توسعه و راهبری مرکز شتابدهی و نوآوری دیجیتال در حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت، حمایت از راه‌اندازی، رشد و ورود به بازار استارتاپ‌های حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت توسط مرکز شتابدهی و نوآوری دیجیتال و همچنین اتخاذ راهکارها و تدابیر لازم برای همکاری با استارتاپ‌های حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت مطابق با تجارب موفق داخلی و خارجی شد.

برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای کارآفرینی در حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت، فراهم کردن الزامات و امکانات لازم برای رشد و ورود به بازار استارتاپ‌های حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت، همکاری با دانشگاه‌ها و سایر نهادهای مرتبط با حوزه خدمات الکترونیکی بیمه و سلامت در جهت حمایت از استارتاپ‌ها و همچنین حمایت از کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه خدمات از دیگر تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در اجرای این تفاهم نامه است.

علاوه بر آن تفاهم نامه دیگری در جهت حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نو آوری و اختراعات و بهبود فضای کسب و کار و تبادل اطلاعات شرکت های دانش بنیان و بهره مندی از تسهیلات مربوط به جذب نیروی انسانی جدید و تسهیل در ارائه مفاصا حساب موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی بابت قرار دادهخای شرکت های دانش بنیان میان دو طرف به امضا رسید. این تفاهم نامه در راستای تبادل اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان،‌ برقراری ارتباط برخط،‌ تمرکز ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان این شرکت‌ها بوده است. 

در اجرای قانون تامین اجتماعی و قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات، طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک دائمی تاکید کردند. 

بر اساس این تفاهم نامه، معاونت علمی رییس جمهور اطلاعات مربوط به قرار دادهای منعقده شرکت‌های دانش بنیان را که در زمینه دانش بنیان فعالیت می‌کنند را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهد و گواهی و تاییدیه مربوط رادر خصوص حوزه فعالیت هر یک از قرار دادهای اشاره شده را جهت صدور مفاصا حساب ماده 38 قانون تامین اجتماعی به سازمان ارائه می‌دهد. 

 سازمان تامین اجتماعی نیز با توجه به تاییدیه دانش بنیان بودن قرار داد منعقده توسط معاونت علمی، وفق ماده 38 قانون تامین اجتماعی و تبصره های ان بدون اعمال ضریب حق بیمه نسبت به صدور مفاصا حساب قرار داد در حداقل زمان اقدام خواهد کرد. 

در جهت تسهیل در امور کارفرمایان شرکت ها و موسساتدانش بنیان،‌معاونت امور بیمه ای سازمانتامین اجتماعی با هماهنگی نمایندگان معاونت علمی نسبت به برگزاری دوره های امورشی و ارائه بسته های اموزشی در خصوص قوانین و مقررات اقدام خواهند کرد. 

اعتبار این دو تفاهم نامه 3 ساله است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی‌ نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی در حاشیه امضا این تفاهم نامه با بیان اینکه در این مراسم دو تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی به امضا رسید، گفت: تفاهم نامه اول مربوط به شرکت‌های دانش بنیان است. طبق ماده 41 قانون تامین اجتماعی کلیه پیمان‌ها مشمول درصدی از حق بیمه می‌شوند. با توجه به این که این شرکت‌ها در حوزه فناوری و دانش بنیان فعال هستند بر اساس رویه‌ای که قبلا سازمان برای پروژه‌های پژوهشی وجود داشت، برای شرکت‌های دانش بنیانی که مورد تایید معاونت علمی رسیده باشند از پرداخت ضریب بیمه معاف می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس هزینه مالی که برای بیمه‌ها مترتب بود برای بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع شد.

نوربخش با تاکید بر اینکه برای ارائه این خدمات دو شعه 13 و 27 تامین اجتماعی در تهران در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در این دو شعبه تامین اجتماعی امور مربوط به شرکت‌های دانش بنیان ساماندهی می‌شود ضمن آنکه در این دو شعبه برای این شرکت‌ها مفاصا حساب صادر خواهدشد.

به گفته رییس سازمان تامین اجتماعی این اقدام بدون مراجعه حضوری به شعبه صورت می‌گیرد و از طریق اینترنت پیگیری می‌شود.

در این مراسم همچنین دفترچه بیمه افتخاری تأمین اجتماعی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شد علاوه بر آن دفترچه بیمه حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز از طریق سامانه جدید درخواست غیرحضوری صادر و توسط دکتر نوربخش به دکتر ستاری تقدیم شد.

انتهای پیام

نظر شما