شناسهٔ خبر: 26745335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

تخلف در صدور مجوز لغو شده برج_باغ/ ارسال گزارش محرمانه شهرداران متخلف تهران برای افشانی

باوجود آنکه مصوبه برج‌-باغ متوقف شده و مناطق نیز بعد از ابلاغ دیرهنگام در اردیبهشت‌ماه اجازه صدور هرگونه مجوز ساخت در چارچوب مصوبه موسوم به برج-باغ را ندارند اما مناطق 5،4،3،1 در طول خرداد و تیرماه سال جاری از این دستور سرپیچی کرده و علاوه بر صدور مجوز ساخت در چند مورد پروانه را تا مرحله پیش‌نویس جلو برده‌اند.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ تهران زمانی گرفتار جنون برج‌سازی بود. همان وقت که باغات قربانی نگاه سوداگرانه عده‌ای شد. نگاهی که فراگیر بود و دولتی، حکومتی و خصوصی نمی‌شناخت. هرجا زمینی بود و می‌شد به نحوی آن را تبدیل به یک ساختمان بلندمرتبه کرد، همه با جان و دل وارد میدان می‌شدند. در کشور ما هرکار و باری که سود نداشته باشد؛ ملک و زمین به عنوان امن‌ترین سرمایه‌گذاری همیشه جذابیت داشته است، می‌شود همینطور نگهداشت تا با نوسانات بازار قیمتش بالا برود یا تبدیل به یک مال تجاری کرد با انواع و اقسام برندها.

بعد از اجرایی شدن مصوبه موسوم به برج_باغ که در ظاهر فقط اجازه ساخت 30درصد سطح باغ را به مالک می‌داد اما در عمل کلید نابودی ۱۰۹هکتار از باغات پایتخت را به دست مالکان سودجو ‌سپرد و همچنین بعد از تلاش‌‌های ناکام شورای چهارم برای جایگزینی مصوبه‌ دیگری با آن، بالاخره در شورای پنجم به‌رغم پیگیری پنجمی‌ها از همان ابتدای شروع کار، با تاخیر شش ماهه این مصوبه اواخر سال گذشته متوقف شد.

همان زمان، اعضای شورای شهر در پی نگرانی از امکان تخطی از توقف این مصوبه اعلام کردند که هرگونه صدور پروانه جدید برای همه املاکی که باغ هستند باید متوقف شود و در عین حال شهرداری طی دوماه ملزم به تهیه یک لایحه جدید برای حفاظت و صیانت از باغات تهران به شورای شهر است.

اما علاوه بر کوتاهی شهرداری در ابلاغ این مصوبه، تایید آن در فرمانداری تهران هم به طول انجامید که باعث شد بعضی از مناطق شهرداری از این فرصت استفاده کرده و چند مصوبه برج_باغ صادر کردند.

سرانجام در اردیبهشت‌ماه فرمانداری توقف این مصوبه را تایید کرد و عمل به رای اعضای شورا برای تمام مناطق ۲۲گانه شهرداری الزامی شد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین، هرچند که یکی از طرح‌های پیشنهادی شهرداری برای جایگزینی این مصوبه از سوی اعضای شورای شهر رد شد و روند تدوین طرح در شهرداری به کندی در حال پیگیری است و شائبه عدم تمایل به لغو این مصوبه در شهرداری را در ذهن ایجاد می‌کند اما آنچه که اهمیت دارد لزوم توقف این مصوبه در همه مناطق ۲۲گانه پایتخت است. انگار به دلیل جذابیت قیمت زمین هنوز در بعضی از مناطق مثل ۵،۴،۳،۱ اجرایی نشده است به‌طوری که در ماه‌های خرداد و تیر مجوز ساخت برج_باغ صادر شده‌ و در برخی موارد نیز پروانه ساخت تا مرحله پیش‌نویس جلو رفته است.

 نمونه آن می‌توان به پرونده باغی معروف به باغ وفا در خیابان الهیه اشاره کرد. در این باغ 6هزار متری قرار است دو بلوک 11طبقه بر روی 5طبقه زیرزمین ساخته شود اما با وجود اینکه هنوز رای به ساخت صادر نشده  و در عین حال کمیسیون ماده 7دستور تغییر نقشه داده اما شهرداری منطقه1 در کمال تعجب صدور پروانه را تا مرحله پیش‌نویس جلو برده است!

عمده درختان این ملک با محیط بن دو متر در محل احداث نقشه هستند و قطعا با شروع ساخت وساز همه آن‌ها از بین خواهند رفت. انگار شهرداری مطمئن است که بر آنچه در پروانه نوشته مو به مو بعد از صدور پروانه صحه گذاشته می‌شود و قرار نیست تغییری ایجاد شود و در عین حال حواسش نیست که مصوبه موسوم به برج_باغ متوقف شده و قرار نیست مثل گذشته عمل شود!

نمونه دوم مربوط به باغی 4هزار متری در محدوده منطقه پنج است که مالک به مرور 120اصله درخت را از بین برده و حالا بعد از جلو بردن پرونده تا مرحله پیش‌نویس منتظر صدور پروانه برای ساخت یک ساختمان 11طبقه بر روی 6طبقه پارکینگ است. جالب اینجاست که سطح اشغال این ساختمان مازاد 30درصد مجاز است و شورای معماری منطقه آن را تصویب کرده است!

به گزارش اقتصاد آنلاین، پروانه‌های ساخت برج-باغ‌های دیگری نیز در خیابان‌های دولت، کلاهدوز، هروی، زعفرانیه و گلزار که مربوط به مناطق 4،3و 1هستند که بعد از توقف مصوبه موسوم به برج باغ در خرداد و تیرماه سال جاری صادر شده‌اند.

علی اعطا سخنگوی شورا شهر تهران در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت که تخلفات برخی مناطق شهرداری را به صورت محرمانه برای شهردار تهران ارسال کرده است. به گفته او دستور شورا برای لغو این مصوبه لازم الااجراست و اگر مناطق تخطی می‌کنند، قطعا تخلف است.

گفتنی است؛ به رغم اصرار خبرنگار اقتصادآنلاین به اعطا،  برای انتشار سند تخلف مناطقی که گزارش تخلف آن برای شهردار تهران ارسال شده است، گفت: تخلفات را به صورت محرمانه ارسال کرده است و امکان اعلام اسامی مناطق متخلف وجود ندارد.

پیش از نیز اعطا در تذکری در تشریح لغو این مصوبه گفته بود که طبق ماده واحده مصوبه لغو مصوبه برج_باغ مقرر شده هر گونه تشکیل پرونده و صدور پرونده جدید برای املاکی که باغ تشخیص داده شده اند از تاریخ  ابلاغ این مصوبه تا اعلام  ضوابط جدید متوقف شود. با وجود صراحت این امر برخی مناطق اقدام به صدور پروانه برج باغ کردند که  این امرتخلف است. ما اسامی مناطق و شماره پرونده های مذکور رابه هیات رییسه  اعلام خواهیم کرد.

همچنین عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه تعیین ساختار و اختیارات شوراهای معماری مناطق نیز گفته بود که اشکال اصلی شوراهای معماری مناطق این است که محدوده اختیارات این شوراها مشخص نیست و به صورت عرفی این اجازه را پیدا کردند که تصمیمات فراتر از محدوده طرح تفصیلی بگیرند و در عمل اختیاراتی فراتر از ضوابط و مقررات به آنها داده شده است.

به گفته رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

اعطا با اشاره به تعلل شورای شهر و شهرداری تهران در ارائه لایحه تعیین ساختار اختیارات شورای معماری مناطق تاکید کرده که اگر این طرح زودتر تصویب شود، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تصمیماتی که در شوراهای معماری مناطق گرفته می‌شود، پشتوانه حقوقی صحیح دارد.

از شهردار تهران انتظار می‌رود که در کنار شعارهای مختلفی که درباره مبارزه با فساد می‌دهد به‌طور عملی نیز با این قول هفت‌سر در داخل مجموعه عریض و طویل شهرداری تهران مقابله کند و به جای تغییر مدیران بالادستی شهردار سابق گوشه نظری نیز به مدیران باقی‌مانده از شهردار اسبق داشته باشد.

نظر شما