شناسهٔ خبر: 26745208 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

درس هایی که باید از سوئد آموخت؛

چگونه امنیت کودکان در خودروها را افزایش دهیم؟

سیناپرس: سوئد تلاش زیادی در حوزه ایمن سازی خودروها انجام داده و درعین حال، تأکید ویژه ای بر افزایش ایمنی کودکان در خودرو دارد. در سال 2015 در این کشور تنها ۴ کودک زیر ۱۲ سال بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

عدم استفاده از صندلی کودک، نبستن کمربند ایمنی به ویژه در صندلی‌ عقب خودرو، قرار دادن کودک روی پای سایر سرنشینان خودرو، از دلایل اصلی مرگ و میر نوزادان، کودکان و نوجوانان در تصادفات رانندگی محسوب می شوند.

اصلی ترین راه حفاظت از کودکان در خودرو، (در کنار بستن کمربند ایمنی)، استفاده از صندلی کودک (car seat) است که می تواند از مرگ  میر و آسیب های جدی پیشگیری کند.

استفاده از صندلی کودک در خودرو متناسب با قد و وزن کودک - تا سن 12 سالگی / حداقل قد 144 سانتی متر - برای محافظت از جان کودکان و نوجوانان اکیدا توصیه می شود و پس از این سن، می توان از کمربند ایمنی خودرو استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که حدود 20 درصد از صندلی های کودک به درستی تعبیه نشده و در صورت وقوع حادثه، نمی توانند ایمنی حداکثری برای کودک ایجاد کنند. نصب درست و استاندارد صندلی کودک می تواند تا 71 درصد از مرگ نوزادان، تا 54 درصد از مرگ کودکان خردسال و تا 45 درصد از مرگ کودکان 4 تا 8 سال پیشگیری کند.

آمارها چه می گویند؟

در آمریکا، تلاش های زیادی برای افزایش ایمنی کودکان در خودرو صورت گرفته است. با این حال، تصادفات رانندگی عامل شماره 1 مرگ و میر کودکان آمریکایی محسوب می شود.

گزارش اداره ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا نشان می دهد، بیش از یک سوم کودکان زیر 12 سال این کشور که سال 2015 در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، از صندلی کودک یا کمربند ایمنی استفاده نکرده بودند.

آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مه 2017 نشان می دهد، هرساله حدود 1.2 میلیون نوجوان در اثر حوادث و بیماری های مختلف جان خود را از دست می دهند که بخش زیادی از این موارد قابل پیشگیری است.

براساس این گزارش، در سال 2015، دو سوم مرگ و میر نوجوانان (و جوانان) 10 تا 19 ساله، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در آفریقا و جنوب شرق آسیا بوقوع پیوست و سوانح جاده ای / تصادفات رانندگی، در صدر فهرست 5 عامل اصلی مرگ و میر نوجوانان قرار گرفت.  

کودکان ایرانی، قربانی رانندگی پرخطر و عدم رعایت نکات ایمنی

سردار موسی امیری، جانشین رییس پلیس راهور ناجا در همایش کاهش سوانح ترافیکی در شیراز (بهمن 96) عنوان کرد که در 9 ماه سال 96، 5.6 درصد جان باختگان حوادث رانندگی، کودکان زیر هفت سال بودند.

دکتر سید حامد برکاتی، رییس اداره کودکان وزارت بهداشت نیز مهر ماه گذشته و همزمان با روز جهانی کودک اعلام کرد که ۸ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به علت حوادث ترافیکی است.

رانندگی پرخطر، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از صندلی کودک، اصلی ترین دلایل مرگ و میر کودکان ایرانی در تصادفات رانندگی عنوان شده است.

سوئد، پیشتاز ایمنی کودکان در خودرو

این کشور دارای قوانین سخت گیرانه رانندگی است؛ به عنوان مثال، خودروها در زمان عبور عابر پیاده، به هیچ عنوان اجازه دور زدن ندارند؛ دوربین های ترافیکی متعددی در سطح شهر و مناطق برون شهری نصب شده اند؛ نظارت زیادی بر پل های عابر پیاده، خودروها، دوچرخه سواران و وضعیت ترافیک در سطح شهرها صورت می گیرد.

تعداد افرادی که درحال مستی رانندگی می کنند، بسیار کمتر از سایر کشورها از جمله آمریکا است – 0.25 درصد در سوئد در مقابل 1.5 درصد در آمریکا - که این مسأله ناشی از سیاست های سخت گیرانه پلیس سوئد است.

محدودیت سرعت در محل هایی که احتمال عبور عابرپیاده وجود دارد، حداکثر 32 کیلومتر در ساعت است که باعث کاهش 31 درصدی مرگ عابران پیاده طی 20 سال گذشته شده است.

در عین حال، یکی از تفاوت های اصلی در مورد صندلی کودک در سوئد، استفاده از صندلی کودک صورت رو به صندلی عقب (rear-facing car seat) تا سن 4 سالگی است که به کاهش آمار مرگ و میر کودکان کمک شایانی کرده است.

این درحالی است که  در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، از این نوع صندلی تا سن 2 سالگی و پس از آن از صندلی کودک صورت رو به جلو (forward facing seat) استفاده می شود.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: nytimes / WHO

لینک کوتاه

نظر شما