شناسهٔ خبر: 26744830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگران روس: در هلسینکی توافق مشخص حاصل نمی شود

مسکو – ایرنا – دیدار سران روسیه و آمریکا در حالی بعد ازظهر امروز(دوشنبه) در هلسینکی فنلاند برگزار می شود که صاحبنظران سیاسی حداقل در روسیه چندان در خصوص آن خوش بین نیستند و معتقدند که توافقات مشخصی از این نشست حاصل نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مسکو، جان بولتون حدود یک ماه پیش حین دیدار از مسکو برای تدارک سفر دو رئیس جمهوری ‌گفت: خود واقعیت ملاقات روسای جمهوری یک عامل مثبت است و به بهبود روابط کمک می‌ کند و ضروری نیست طی ملاقات آنها سند خاصی امضا شود.
نمایندگان کرملین در این مورد خوشبین ‌تر هستند و امیدوارند طی ملاقات توافقاتی حتی بطور کلی حاصل شود.
اکثر صاحبنظران معتقدند که در نتیجه ملاقات حداکثر می ‌توان اعلامیه مشترکی منتشر کرد که در آن هیچ توافق مشخصی در کار نخواهد بود و فقط اظهارات کلی در مورد قصد نیل به توافق در بخش ‌های مختلف درج می‌ شود.
اندیشمندان روسیه هم با بولتون همفکر هستند که خود واقعیت ملاقات روسای جمهور می‌ تواند راه به سوی بهبود روابط را گشوده یا حداقل روند وخامت روابط را که چند سال است ادامه دارد، متوقف کند.

**موانع نرسیدن به توافق چیست؟
ترامپ فردی است که ملاقات به شکل نمایش تلویزیونی را دوست دارد یعنی ملاقات با آغوش باز و لبخند و دست فشردن و اظهارات جنجالی در برابر دوربین‌ های تلویزیونی که پشت سر آنها هیچ چیز مشخصی در کار نیست.
کارشناسان در همین رابطه به ملاقات ترامپ با رهبر کره شمالی اشاره می کنند که با امضای اعلامیه مبهمی در خصوص تمایل به غیر هسته‌ ای شدن شبه جزیره کره به پایان رسید.
صاحبنظران روس می‌ گویند ترامپ حال و حوصله مذاکرات مفصل و مشخص را ندارد و بررسی جزئیات او را خسته می‌ کند ازاین رو اعلامیه مشترک از قرار حداکثر نتیجه این ملاقات خواهد بود، هر چند که امضای هر سندی و حتی خود ملاقات باعث بهبود روابطی می شود که به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد رسیده است.
«والری سالاوی» استاد دانشگاه دولتی روابط بین ‌الملل مسکو و صاحبنظر سیاسی برجسته در مصاحبه با روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس در این رابطه گفته است که نگرانی‌ های غرب (از امتیاز دادن بی‌اساس ترامپ به پوتین)وامیدهای رسانه‌های روسی در رابطه با ملاقات آینده بنظرش مطلقا بی ‌اساس است.
به گفته وی، می توان انتظار هر اعلامیه جنجالی قبل و بعد از ملاقات را داشت ولی این امر به معنی رخ دادن حادثه سرنوشت ساز طی ملاقات نیست، نه در مسکو و نه در واشنگتن کسی انتظار چنین نتیجه‌ ای را ندارد.
این صاحبنظر سیاسی افزود: روشن است که کریمه به عنوان بخشی از روسیه هنوز شناخته نشده است و مجازات‌ های آمریکا نیز در این خصوص همچنان ادامه دارد، ترامپ می‌ تواند حداکثر بگوید مجازات جدیدی در کار نخواهد بود ولی او حتی چنین قولی نمی‌ دهد زیرا به اهرمی برای اعمال فشار بر روسیه نیاز دارد و تهدید مجازات‌ ها اهرم خیلی خوبی است.
وی افزود: در مورد اوکراین هم طرفین امتیازی نمی‌ دهند، بنظر می ‌رسد ملاقات رئیس ‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی بهترین نمونه برای درک نتایج ملاقات پوتین و ترامپ است، به یاد دارید که چقدر حلوا حلوا گفته شد ولی در واقع دهان کسی شیرین نشد.
به عقیده سالاوی، روسای جمهور روسیه و آمریکا از ملاقات برای مصارف تبلیغاتی استفاده می‌ کنند؛ نباید فراموش کرد که ترامپ از اولین روز کاری خود در کاخ سفید از توان خود برای طراحی 'معامله ‌های خوب' حرف زده است، او به کره شمالی، ایران و روسیه قول چنین معامله‌ هایی را داد اما تاکنون هیچ کسی نه این معامله ‌ها را دیده و نه از جزئیات آنها چیزی شنیده است.
روزنامه کمرسانت پیش ازنشست سران روسیه وآمریکا نوشت که کرملین پیش نویس دو صفحه ‌ای اعلامیه مشترک را تهیه وبه واشنگتن فرستاده و به ظاهر طرف آمریکایی آماده است آن را به عنوان اساسی برای طراحی اعلامیه مشترک قبول کند.
به گزارش منابع این روزنامه، در این سند از «اهمیت ادامه گفت وگوی سران، دیپلمات ‌ها و نظامیان و سرویس‌ های ویژه دو کشور، توسعه روابط اقتصادی و پیش بردن تماس‌ های افراد حرف زده شده است و عنوان شده که همکاری روسیه و آمریکا یکی از عوامل مهم ثبات منطقه ‌ای و جهانی است»، بنابراین دیدگاههای مربوط به ماهیت کلی سند و مطرح نشدن امور مشخص در آن تایید می ‌شود.
اما موضوع دیگری که نباید فراموش شود انگیزه ‌های ترامپ در کنش ها و واکنش های اوست، اکثر کارشناسان سیاسی معتقدند که جستجوی منطق در اقدامات ترامپ کار دشواری است و او فردی غیر قابل پیش بینی است.
ایوان تیموفه‌ یف مدیربرنامه شورای روابط بین‌ الملل روسیه درمقاله ای که در سایت شورا منتشر شده است، در این باره نوشت:«ترامپ با قاطعیت علیه جریان حرکت می‌کند، او سهامی را در بخش سیاست خارجی می‌ خرد که بقیه از آن روی گردان می ‌شوندو از دارایی ‌های منفعلی فارغ می‌ شود که همکارانش در عرصه جهانی محکم نگاه داشتند. سهام روسی مهم بوده و همزمان خیلی ارزان است.ترامپ سعی می‌ کند قبل از رسیدن رقبا سود سیاسی را به جیب بزند'.
به گفته وی، سیاست خارجی ترامپ تاکنون موفق نبوده است، او ابتدا وزارت امور خارجه آمریکا را در هم کوبید به شکلی که بسیاری از کارکنان مجرب این وزارتخانه در سطح میانی آن را ترک گفتند، بنابراین مدت طولانی سیاست خارجی آمریکا فلج بود چرا که بسیاری از سمت ‌های مهم در آن متصدی نداشت، به طور مثال در دوران فعالیت رکس تیلرسون در سمت وزیر امور خارجه اظهارات وی با ترامپ در بسیاری موارد عکس یکدیگر بود.
این صاحبنظر سیاسی ادامه داده است: امروز مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شده است که روسیه را دشمن شماره یک ایالات متحده تلقی می‌ کند، اما ترامپ می‌ خواهد با رئیس‌ جمهور آن که بنظر نخبگان آمریکایی مقصر اکثر مشکلات جاری در سیاست داخلی آمریکا است، ملاقات کند.
با این تفاسیر، بنظر می رسد طرف روس اطمینان دارد که در نشست امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هلسینکی فنلاند نتیجه‌ ای حاصل نمی‌ شود و امید بستن به لبخند های ترامپ و اظهارات قلمبه و بدون محتوای وی در مورد دسترسی به نتایج تاریخی کار نادرستی خواهد بود.
اروپام ** 1346 **1590

نظر شما