شناسهٔ خبر: 26743804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

غلامرضا مصباحی مقدم: احتمال ندارد جامعه روحانیت مجوز تجمع درخواست کند

مصباحی مقدم گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده و به فکر این موضوع نبوده‌ایم. علت هم این است که ما جامعه روحانیت مبارز را یک حزب نمی‌دانیم که بخواهد در چنین شرایطی وارد شود اما بنای جامعه روحانیت بر این است که در ارتباط با مشکلات اخیر بیانیه بدهد و علل و عوامل بروز این مشکلات را بیان کرده و راهکارهایی ارایه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی، ‌وزیر کشور دهم تیر در نشست خبری در مورد درخواست تجمعات اعتراضی اعلام کرد که «ماده 13 احزاب تاکید کرده که شرایط لازم را برای تجمعات فراهم کنیم. تجمعات باید با توجه به ویژگی‌های قانونی که هر تجمعی مکان، مسوول و شعارهایش کاملا مشخص باشد برگزار شود؛ تاکنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست بشود ما بررسی می‌کنیم. » اشاره رحمانی‌فضلی به مصوبه اخیر دولت در مورد تعیین مکان‌های دوازده‌گانه‌ای بود که بر اساس آن احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مشخص تجمع قانونی برگزار کنند اما آنطور که وزیر خبر داده هیچ حزبی برای اخذ مجوز اقدام نکرده است. در زمان تصویب این لایحه نقدهای بسیاری به آن مطرح شد؛ از جمله اینکه مشخص نیست آیا امنیت شرکت‌کنندگان در حین برگزاری و پس از اتمام تجمعات تامین خواهد شد یا نه؟

 

در ادامه گفت و گو با غلامرضا مصباحی مقدم، ‌سخنگوی جامعه روحانیت مبارز را در این خصوص می خوانید:



 
آیا جامعه روحانیت مبارز تصمیم دارد برای اعتراض در مکان‌های دوازده‌گانه تعیین‌ شده فراخوانی بدهد؟

 

هنوز مدت زیادی نیست که این لایحه به تصویب رسیده است.

 

به هر حال موارد اعتراضی در حال حاضر کم نیست. همان طور که فعالان سیاسی هم مدام در مورد آن صحبت می‌کنند. آیا جامعه روحانیت مبارز موردی برای اعتراض در نظر دارد که درخواست مجوز بدهد؟

 

ما نسبت به اینکه وزارت کشور مکان‌هایی را تعیین کرده برای اعتراض مردم اتفاق خوبی می‌دانیم و معتقدیم باید استقبال کرد چرا که مردم بر اساس مشکلاتی که برای آنها ظهور و بروز دارد اعتراضاتی دارند و باید جایی باشد که اعتراضات را به صورت مسالمت‌آمیز بیان کنند و چون نیازمند فضای کنترل‌شده‌ای هستیم که خدایی ناکرده کسانی از آن سوءاستفاده نکنند و حرکت حق‌طلبانه را مساله سیاسی نکنند و جریاناتی شروع به موج‌سواری نکنند بسیار به جا است که چنین مکان‌هایی در نظر گرفته شده است.

به مثبت بودن این اقدام اشاره کردید.

 

نقطه ضعف این مصوبه را چه می‌دانید؟

 

باید اطمینان خاطر داده شود کسانی که در این اعتراضات حضور پیدا می‌کنند مورد تعرض نیروی انتظامی، ‌وزارت اطلاعات، ‌دستگاه‌های امنیتی قرار نخواهند گرفت. اگر این اطمینان خاطر پدید بیاید کسانی پیدا می‌شوند که بخواهند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

جامعه روحانیت درصدد استفاده از این ظرفیت نیست؟

 

هنوز تصمیمی گرفته نشده و به فکر این موضوع نبوده‌ایم. علت هم این است که ما جامعه روحانیت مبارز را یک حزب نمی‌دانیم که بخواهد در چنین شرایطی وارد شود اما بنای جامعه روحانیت بر این است که در ارتباط با مشکلات اخیر بیانیه بدهد و علل و عوامل بروز این مشکلات را بیان کرده و راهکارهایی ارایه دهد. اما جامعه روحانیت حزب نیست که بخواهد وارد مسائل سیاسی این‌چنینی شود اما با توجه به جایگاهی که دارد این حق را به خود می‌دهد که بیانیه‌ای تدوین کند.

 

اما جامعه روحانیت کنش‌‌های سیاسی داشته، ‌بعضا لیست‌ انتخاباتی ارایه داده یا از چهره‌های سیاسی حمایت کرده است.

 

جامعه روحانیت کارکرد سیاسی دارد اما معنایش این نیست که حزبی است که درصدد کسب قدرت باشد. این احتمال وجود ندارد که روحانیون عضو جامعه روحانیت برای اعتراض در مکان‌های تعیین شده درخواست مجوز داشته‌ باشد.

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما