شناسهٔ خبر: 26743733 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گروه ۷: روسیه باید به علت نقش خود در سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی پاسخگو باشد

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای از روسیه خواستند تا برای نقش ادعایی این کشور در سقوط پرواز هواپیمای مالزیایی در سال ۲۰۱۴ پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر -

بیانیه گروه هفت درباره پرواز هواپیمایی مسافربری سرنگون شده مالزیبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، وزرای خارجه کشورهای بزرگ اقتصادی جهان در بیانیه‌ای اعلام کردند روسیه باید به علت نقش ادعایی این کشور در سقوط هواپیمای مسافربری ام اچ 17 مالزی بر فراز آسمان اوکراین پاسخگو باشد و از این کشور خواستند با اقدامات در راستای تعیین حقیقت و اجرای عدالت همکاری نماید.

در بیانیه وزاری خارجه گروه هفت ادعا شده است: تحقیقات مشترک بر روی حادثه سقوط پرواز مسافربری ام اچ 17 مالزی حاکی از یافته‌های متقاعدکننده، قابل توجه و بسیار ناراحت کننده درباره مداخله روسیه در این حادثه است.

در بخشی از بیانیه وزرای امور خارجه گروه هفت آمده است: ما در حمایت خود از استرالیا و هلند متحد هستیم، و از روسیه می‌خواهیم تا برای نقشی که در این حادثه داشته پاسخگو باشد و همکاری کاملی با روند کشف حقیقت و تحقق عدالت برای قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری ام اچ 17 و بازماندگانشان  داشته باشد.

بیانیه وزرای خارجه گروه هفت در حالی منتشر شد که پوتین روز گذشته و در حاشیه بازی نهایی جام جهانی فوتبال با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار داشت. 

در ماه می یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی هلند مدعی شد که هواپیمایی مسافربری مالزی با یک موشک زمین به هوای «بوک» تحت کنترل یگان پنجاه و سوم  پدافند هوایی روسیه واقع در کورسک منهدم شده است. بر اساس نتایج تیم تحقیقاتی این موشک از روسیه به این منطقه، که از سوی جدای‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین کنترل می‌شود، منتقل شده است و چندین بار در 16 و 17 جولای در این منطقه مورد فیلمبرداری قرار گرفته است.

روسیه در واکنش به اعلام نتایج تیم تحقیقاتی حادثه سقوط هواپیمای ام اچ 17 نتایج آن را بی‌پایه و اساس خواند. بر اساس گزارش گاردین بسیاری از قربانیان این سانحه هوایی از اتباع استرالیا و هلند بودند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز همنوا با وزاری خارجه گروه هفت از روسیه خواست تا با حسن نیت در این زمینه با استرالیا و هلند همکاری داشته باشد و به تمامی سوالات مربوط به نقص احتمالی قوانین بین المللی پاسخ دهد. دولت‌های استرالیا و هلند در این خصوص اعلام کردند ممکن است برای ارجاع این پرونده به سازمان‌های بین المللی اقدام کنند.

بیانیه وزاری خارجه گروه هفت در آستانه برگزاری نشست میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هلسینکی فنلاند و نیز همزمان با سالگرد این فاجعه هوایی در 17 جولای سال 2014 صادر شد. سقوط هواپیمایی مسافربری مالزی بر فراز اوکراین منجر به  جان باختن تمامی 298 مسافر و کادر پرواز هواپیما شد.

هواپیمای ام‌ اچ 17 خطوط مالزی 17 ژوئیه 2014 (26 تیر 93) از آمستردام هلند به سمت کوالالامپور مالزی حرکت می‌کرد که در میانه راه در مرز روسیه و اوکراین منهدم شد.

انتهای پیام/

نظر شما