شناسهٔ خبر: 26743399 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

زحمات استاد صمصام در ثبت و حفظ ردیف های تعزیه در گیلان

گروه اجتماعی - مدیرکل ارشاد استان گیلان با بیان اینکه تعزیه جمع بین تئاتر و موسیقی است که هوشمندی ایرانیان را در تاریخ نشان می دهد، تصریح کرد: موسیقی به دلیل این هوشمندی هاست که ماندگار می شود و استاد صمصام زحمات فراوانی در ثبت و حفظ ردیف ها و گوشه های تعزیه در گیلان داشته اند.

صاحب‌خبر -

زحمات استاد صمصام در ثبت و حفظ ردیف های تعزیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان روز گذشته، 24 تیر در دیدار با عزت الله صمصام، از اساتید برجسته موسیقی گیلان، با بیان اینکه دیدار با هنرمندان این چنینی، نوعی تجدید قواست، اظهار کرد: پیدایش امثال استاد صمصام، شاید در هر قرن یکبار اتفاق بیفتد و این سعادتی برای ماست که در دوره مدیریتی بنده با ثبت آثار استاد، توانستیم گنجینه قرن خود را در تاریخ ماندگار کنیم.

وی ضمن تقدیر از انجمن موسیقی استان به پاس همت در ثبت آثار استاد صمصام، گفت: الحمدلله انجمن موسیقی گیلان در جهت ترویج موسیقی سنتی و اصیل استان گام های خوبی برداشته و باید در این راه به آنان کمک کرد.

استاد صمصام، تاریخ مجسم و معنادار گیلانیان در عرصه تلفیق موسیقی با مفاهیم دینی

فاضلی با بیان اینکه استاد صمصام، تاریخ مجسم و معنادار گیلانیان در عرصه تلفیق موسیقی با مفاهیم دینی و مذهبی است، تصریح کرد: تا چیزی برای انسان درونی نشود، تبدیل به منش نخواهد شد و لذا هنر و مفاهیم تعزیه در استاد صمصام درونی شده است.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به وجود امامزادگان متعدد در گیلان و آمار اسامی مذهبی در میان نوزادان این استان، اظهار کرد: اسامی، ناخودآگاه قومی یک جمعیت است و این در عالم نشانه شناسی، نشانگر وجود بن مایه های بسیار دینی و مذهبی در گیلانیان است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: از دیدگاه بنده، استاد صمصام فردی است که روش مندی هایشان به منش تبدیل شده و این باعث ماندگاری انسان می شود. آرزو می کنم خداوند عزت وجود استادانی چون ایشان را در جامعه جاری و ساری کند و این منش در جامعه ما تداوم یابد.

وی با بیان اینکه تعزیه جمع بین تئاتر و موسیقی است که هوشمندی ایرانیان را در تاریخ نشان می دهد، تصریح کرد: موسیقی به دلیل این هوشمندی هاست که ماندگار می شود و استاد صمصام زحمات فراوانی در ثبت و حفظ ردیف ها و گوشه های تعزیه در گیلان داشته اند.

فاضلی، ضمن آرزوی سلامتی برای استاد صمصام، ابراز کرد: از خداوند منان برای همه آنهایی که در این عرصه، رنج جانشان به جسمشان رسید، آرزوی بهبودی دارم و امیدوارم آن نور جانشان در تلالو چهره شان نیز دیده شود.

با هم بودن از مهمترین عناصر اجتماعی ماست

عزت الله صمصام نیز در این دیدار، با بیان اینکه هنرمند متعلق به خودش نیست، گفت: ما یک سری وظایفی داریم، اما هیچ چیز بهتر از دوستی نیست و با هم بودن از مهمترین عناصر اجتماعی ماست. هنرمند تافته جدا بافته از مردم نیست و بی مردم هیچ است. اگر هنرمند باشد ولی دیده نشود برابر با نیستی اوست.

وی با تاکید بر اینکه همیشه صادق بوده ام، اظهار کرد: احساس می کنم در مقابل مردم این آب و خاک خیلی مسئولیت دارم و باید ادای دین کنم. از کودکی آموخته ام کوچک تر از هر کوچکی باشم، اما تا آخرین نفس در خدمت مردم باشم.

به گزارش ایکنا، عزت‌الله صمصام بزرگی متولد 1326 در رشت و از ردیف‌دان‌های موسیقی ایرانی است که تعزیه در خانواده‌اش ریشه تاریخی داشته و به چند صد سال پیش برمی‌گردد.

وی همچنین در طول سال‌های اخیر به آموزش ردیف آوازی پرداخته و جوانان بسیاری را در این مسیر تربیت کرده است.

استاد صمصام در زمینه پژوهش موسیقی کوشش‌های فراوانی را در طول این سالیان انجام داده است و چندین جلد از یافته‌های ایشان منتشر شده است.

انتهای پیام

نظر شما